جمعه , آوریل 26 2024

مزایای حرکات خم به جلوی ایستاده

علی واشنگتن/ برگردان: راضیه افخمی

مزایای کلی

ӿ تسکین دهندۀ مغز و کاهش استرس وافسردگی خفیف

ӿ انبساط عضلات همسترینگ و لگن خاصره

ӿ قدرت‌بخشی ران‌ها و زانوها

ӿ تسکین دهندۀ عوارض منوپوز

ӿ کاهش خستگی و اضطراب

ӿ تسکین دهندۀ سردرد و بی خوابی

ӿ درمان کنندۀ آسم، فشار خون بالا، نازایی، پوکی استخوان و سینوزیت

2. به چه دلیل حرکات خم به جلو را انجام می دهیم؟

تئوری جالبی شنیده‌ام که زنان سالخورده مبتلا به پوکی استخوان در ستون فقرات، نمی‌بایست حرکات خم به جلو را انجام دهند چرا که خطر شکستگی‌های بیشتر برای آن‌ها وجود دارد. این تئوری نتیجۀ پژوهش روی سه بیمار بوده که اظهار کرده بودند پس از تمرینات خم به جلو احساس درد و شکستگی بیشتری داشته‌اند. به نظرم عجیب آمد. آخر زندگی روزمرۀ ما پر از حرکات انعطافی و خم شدنی است. مثلا مگر می‌شود بدون خم کردن ستون فقرات، جوراب یا شلوار پوشید؟

پس از بررسی دقیق مشخص گردید که در این پژوهش اخیر، منظور فقط حرکات به جلو نبوده است. بلکه به طور خاص به پاسچی موتان آسانا اشاره می‌کند و همچنین وضعیت‌هایی چون پل و ایستادن روی سرشانه را هم در بر می‌گیرد که هر دو حرکت، خمش بسیار زیادی را روی ستون فقرات در ناحیه گردن ایجاد می‌کنند. پس این پژوهش اخیر درواقع به حرکات خم به جلو مربوط نمی‌شود بلکه بیش‌تر به خمش بیش از حد ستون فقرات می‌پردازد. پس چرا ما همیشه این حرکت را به افراد مبتلا به پوکی ستون فقرات توصیه می‌کنیم؟ در کنار آن پژوهش، تحقیق دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد تاثیرات منفی «تمرینات خمشش شدید یوگا» با انجام حرکات کششی، خنثی می‌گردد.

حرکات خم به جلوی بیشماری وجود دارند که برای بدن بسیار مفیدند. حرکات خم به جلوی سنگینی همچون اوتاناسانا و پاسچی‌موتان نیز اگر با تکنیک صحیحی انجام گیرد، مشکلی برای ستون فقرات ایجاد نخواهد کرد.

ادامه مقاله را می توانید در مجله 106 مطالعه نمایید.

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *