پارشواتان آسانا ( خم به جلو جانبی )

  
 
 

پارشواتان آسانا ( خم به جلو جانبی )

Parsvottanasana / Pyramid Pose

 

 

 

 

پارشوا Parsva به معنای جانبی و اوتان Uttan به معنای کشش شدید می باشد . لذا پارشو اتان آسانا که تجلی هرم می باشد , کشش شدیدی در سرتاسر پشت بدن و پاها بوجود می آورد و موجب تقویت و استقامت ساختار بدن می شود .

1 – در تادآسانا بایستید.

2 – پاها را حدود 2/5 برابر عرض شانه باز کنید . انگشتهای پاها رو به جلو و موازی با هم باشند.

3 – با دم ستون فقرات را کشیده و بلند کرده , قفسه سینه را باز نمایید.

4 – دستها را در راستای شانه ها به دو طرف باز کنید.

5 – وزن را بین دو کف پا تقسیم کنید , پای راست را 90 درجه به سمت بیرون بچرخانید .پای چپ را حدود 30 درجه به داخل بچرخانید و زانوها را سفت نگه دارید.

6 – با بازدم , شانه ها , بالا تنه و لگن را به ارامی 90 درجه به سمت راست بچرخانید طوریکه دو سمت لگن کاملا چرخیده و نسبت به بالا تنه انحراف نداشته باشد .

7 – با دم پهلوها و ستون مهره ها را بلند و کشیده کرده و با بازدم از مفصل ران به جلو خم شوید .

8 – دستها را از کمر جدا کنید و کف دستها را در طرفین پای راست قرار دهید . در صورت انعطاف بیشتر عضلات پشت ران با بازدم شکم را به طرف ران پای جلو نزدیک نموده و سر را به طرف ساق پا می بریم .

 

و یا می توانید دستها را به صورت ناماسته در پشت بدن قرار دهید .

 

9 -پاها صاف و استوار و وزن بدن روی هر دو پا تقسیم شود , کشیدگی ستون فقرات حفظ و لگن انحراف نداشته باشد .

10- با دم سر و تنه را بالا آورده و به حالت اولیه بر می گردیم .

11 – حرکت را در سمت دیگر  انجام دهید .

 

فواید :

 

– اصلاح شانه های افتاده و جمع شده

– ایجاد انعطاف در عضلات و مفاصل پا و لگن و ستون فقرات و عضلات پشت ران و زانو

– تشدید جریان خون در سرتاسر بدن مخصوصا ناحیه گلو و سر

– تقویت اندامهای درون شکم

– افزایش حس تعادل

– بهبود استقرار بدن

– ارامش ذهن

– بر طرف کردن خار پاشنه

 

موارد احتیاط و محدودیت :

– التهاب و درد در ناحیه کمر ( در صورت مشکلات کمری , پشت را صاف نگه دارید و دستها را بالای زانو قرار دهید )

– مشکل سیاتیک

– فشار خون بالا ( می تواند موازی زمین قرار گرفته و دستها را بالای زانو و یا بر روی صندلی یا آجرک قرار دهد )      

         

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

ستوبانداساروانگاسان ( حرکت پل )

        ۱ – به پشت دراز بکشید زانوها را خم کنید , …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x