دوشنبه , آگوست 8 2022

شوخ طبعی را جدی بگیرید

وحید عرفانی

 شوخ‌طبعی، علاج و پادزهری است برای احساسات منفی، خشم، ناراحتی‌های روحی، رنجش، تنفر، بیزاری، یأس، ناامیدی، اهانت، افسردگی، و … که همواره در تجربیات روزانۀ فرد پرخاشگر اتفاق می‌افتد. شوخ‌طبعی، یکی از قدرتمندترین وسایل و ابزار برای رسیدن آرامش و شادابی شما محسوب می‌شود.

زندگی می‌تواند خیلی خنده‌دار باشد. اما اگر خیلی سخت بگیرید، خوشی‌های ساده‌ای که در اطراف‌تان جریان دارد را از دست می‌دهید.

 شوخ‌طبعی ساده است. ولی با همین ویژگی ساده، می‌توان به موقعیت خوبی دست یافت که واکنش‌های دوستانه‌ای را از  سمت دیگران به‌وجود می‌آورد.

البته باید به یاد داشت که شوخی بیش از هر چیز باید با خوش‌اخلاقی و ادب همراه باشد. نیش زدن و کوچک کردن به قیمت رنجاندن دیگران شاید باعث خندۀ افراد شود ،ولی دور از ادب و اصول اخلاقی و انسانی است.

شوخی‌های آزاردهنده، متلک‌های ضداخلاقی که ریشه در ترس یا انتقام‌جویی از دیگران دارد، شوخی‌های پوچ و بی‌ارزش در مورد قومیت یا زبان مخاطبان، چیزی بیش از لودگی‌های بی‌ارزش نیستند. این‌ها شوخی به‌حساب نمی‌آیند.

شوخی، ابزار خوبی برای رسیدن به موفقیت در روابط میان‌فردی است. شوخی و خنده مسری است. میل به خندیدن یک خاصیت محبت‌آمیز و سودمند است. یک خندۀ کوچک شما را به سوی سبک شدن و خلاصی هرچند موقتی از زیر بار مشکلات سوق می‌دهد.

تبسم و لبخند زدن به دیگران را به صورت عادتی برای خود تبدیل کنید. اگر می‌خواهید کاری کنید که فرد احساس راحتی و آسودگی کند می‌توانید با استفاده از شوخی محبت‌آمیز از موانعی همچون سن، میزان تحصیلات، موقعیت اجتماعی و علایق متفاوت بگذرید. یاد بگیرید از شوخی به عنوان وسیله‌ای برای بهبود روابط‌تان استفاده کنید.

شوخ‌طبعی باعث خوش‌بینی می‌شود. افراد شوخ‌طبع در مواقع بحرانی دستپاچه نمی‌شوند. موقعیت را تا اندازه‌ای به شوخی گرفته و به این ترتیب به جای افزایش هیجانات مخرب، تلاش می‌کنند تا هیجان‌های‌شان را فرو بنشانند.

 شوخ‌طبع‌های واقعی، افرادی قابل معاشرت، با شخصیت و در عین حال جدی هستند. آنها با رفتار خود، دیگران را به خوبی جذب می‌کنند و به آنان انرژی می‌بخشند.

اگر قرار است در حضور جمعی حرف بزنید، می‌توانید با شوخی کردن آرامش پیدا کرده، بر استرس خود غلبه کنید و توجه افراد را به خود جلب نمایید.

شوخ طبعی در برخورد با آدم‌های تند خو نیز به کمک‌تان می‌آید. می‌توانید برای کاهش تنش و هیجان وضع موجود و خنثی کردن پرخاشگری شخص مقابل، از این ویژگی خود بهره بگیرید.

همچنین برای برقراری ارتباط با کسانی که گوش شنوا ندارند نیز می‌توانید از شوخ‌طبعی خود مایه بگذارید.

توصیه های مهم:

  • سعی کنید با لبخند و شوخی‌های لطیف، همیشه روی خوش داشته باشید. حتی اگر خودتان موضوع شوخی دیگران قرار گرفتید، سعی کنید موقعیت شوخی را باور کرده و به آن بخندید. باور کنید زندگی آن‌قدر هم که فکر می‌کنید جدی نیست. فکر سالمی داشته باشید و سعی کنید همواره فردی مودب، خونسرد، دوست‌داشتنی و شوخ طبع باشید.
  • شاد باشید. سعی کنید افکار مربوط به کار یا نگرانی‌های خانواده را به موقعیت‌های دل‌انگیز و خوش‌گذرانی‌های‌تان وارد نکنید. شوخ‌طبعی و بازیگوشی، بهترین بازدارنده‌های تنش هستند.
  • اجازه ندهید مساله‌ای مضطرب‌تان کند. با خوش‌رویی، آرامش و شوخ‌طبعی هیچ‌گاه در مقابل مسائلی که ممکن است اعصاب‌تان را خرد کند، ایستادگی نکنید. این فرمولی حیاتی برای زندگی موفقیت‌آمیز و بدون استرس و ناراحتی‌های روحی است. فردی که به این روش عمل می کند قادر است بر بحران فشار عصبی و استرس غلبه کند.
  • شوخ‌طبعی‌تان را حفظ کنید. هیچ پیشامد و ناراحتی روحی را خیلی سخت نگیرید. ناراحتی‌های روحی و عصبی، قابل پیشگیری و درمان است. به جای خشم موضوع را کم اهمیت تلقی کرده و با خنده و شوخی آن‌ها را حل کنید.
  • از ته قلب‌تان لبخند بزنید. اجازه دهید لبخندی که در قلب شما شکل می‌گیرد، در چشم‌های‌تان جاری شده و به بیرون از وجودتان تراوش کند.
  • هرگز اجازه ندهید از کنترل‌ خود خارج شوید. به عبارت دیگر، در همه حال، به‌ویژه هنگام ناراحتی روحی، بر خویش مسلط باشید. تسلط بر خویش، به معنای در اختیار داشتن خود است.
  • هنگامی که دیگران غمگین و ناراحت هستند، به آنان دلداری دهید. شادمانی و شوخ طبعی زمانی که با لبخند دیگری حمایت شود درخشنده‌تر خواهد شد. 

” ادامه مقاله را در شماره 107 مجله دانش یوگا بخوانید.”

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x