پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

واتایی‌ها در آستانۀ پاییز

مهدخت پریشان‌زاده، صحرا رزکتابی/ برگردان: ژیلا حاتمی

دوشای واتا از هوا و انرژی اتر تشکیل شده است که سبک و فرّار بوده و آزادانه در فضا جریان دارد. واتایی‌ها در آن واحد می‌توانند نسبت به چند چیز علاقه نشان دهند و در اغلب مواقع آن قدر پروژه‌های مختلف را در زندگی برای خود باز می‌کنند که قادر به پایان بردنش نیستند. آنها قابل انعطاف و پویا هستند اما گاهی رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی از خود نشان می‌دهند.  بین دوشاها خلاق‌ترین طبع بوده و دید بازتری نسبت به اجتماع دارند. سخت‌ترین کار برای آن‌ها این است که یکی از آرمان‌ها و اهداف‌شان را بالاتر از دیگری قرار داده و به آن پایبند بمانند.

زمانی که واتاها در حالت تعادل قرار دارند، خلاق و ایده‌آل‌گرا بوده و روحیۀ هنری دارند. اما اگر شما یک واتایی هستید، احتمالاً یکی از موارد ذیل در وجودتان صدق می کند. خود من به عنوان یک فرد واتایی به همۀ این شرایط واقف هستم. پیشنهاد من این است که همین الان یک تست دوشا از خودتان بگیرید تا ترکیب‌بندی ذهن و بدن‌تان را پیدا کنید.

1.اهداف زندگی‌تان را از لباس تن‌تان راحت‌‌تر تغییر می‌دهید.

واتایی ها آرزوهای بزرگ و متعددی در زندگی دارند. آنها به این مسئله آگاه هستند که برای بهتر ساختن این سیاره ساخته شده‌اند اما نمی‌دانید می‌خواهید از محیط زیست حمایت کنید؟ قرار است به کودکان مناطق محروم، یوگا درس بدهید؟ یا برای جشنوارۀ فلان جا، یک اثر هنری خلق کنند. شاید هم هر سه مورد.

2.غذا خوردن طبق یک برنامۀ منظم برای‌تان ناخوشایند است.

واتایی‌ها با جریان باد به حرکت در می‌آیند و از هر چیزی که یادآور برنامه‌ریزی یا دوران مدرسه باشد تنفر دارند. برنامه‌ریزی وعده‌های خورد و خوراک طبق یک برنامۀ منظم برای شما امری عجیب و غیرعادی است. انسان قرار است تغذیه کند. حال چه نیازی برنامهۀ زمانی است؟ چرا ناهار را فقط باید بین ساعت 12 و 1 خورد؟

3.نمیفهمید دیگران چطور حوصله شان سر میرود.

واتایی ها ذهن پر مشغله ای دارند. ذهن شما مثل یک برنامۀ مستند، جشنوارۀ موسیقی، یا شرح‌حال‌های 24 ساعته است. یادتان نمی‌آید هیچ‌گاه در زندگی حوصله‌تان سر رفته باشد. حتی اگر به صورت فیزیکی هم درحال انجام کاری نباشید، ذهن‌تان در آن واحد حداقل به 108 کار، دارد فکر می‌کند و مسائل را مدام برای خود تکرار می کند.

4.طوری لباس می‌پوشید که بعد از خوردن غذا و نفخ احتمالی، احساس راحتی داشته باشید.

برای مهمانی‌های شام بیرون از منزل، لباس آزاد و راحتی را انتخاب می‌کنید ( به طور کلی به لباس زیاد اهمیت نمی دهید). واتایی‌ها از سوء‌هاضمه رنج می‌برند و در نتیجه همیشه نفخ می‌کنند. با اینکه می‌دانید معده‌تان پس از خوردن سالاد آووکادو و کلم ورم می‌کند، ولی از قبل برنامه‌ریزی می کنید و لباس گشاد می‌پوشید.

5.با پای دیگران، پاهای‌تان را گرم می‌کنید.

مگر پاهای او به درد دیگری هم می خورند؟ واتایی‌ها زود سردشان می‌شود. به محض اینکه خورشید غروب می‌کند، پاهای شما یخ می‌کند و اینجاست که پاهای فرد همراه شما پادزهر رفع این سرما است.

6.می‌دانید در کل سفرتان به اروپا، یبوست می‌گیرید. بنابراین با خود اطریفل ( گیاه طب سنتی آیورودا برای پاکسازی روده‌ها) می برید.

شما همین‌طوری هم به دلیل طبع واتایی‌تان، سیستم گوارش‌ بسیار حساسی دارید. حتی یک باد شدید هم می‌تواند تعادل‌تان را بهم بزند چه رسد به این‌که بخواهید به سفر اروپا بروید، آن‌هم بدون برنامه‌ریزی دقیق وعده‌های غذایی. خودتان می‌دانید اگر خیلی شانس بیاورید، شاید هفته‌ای یک بار به دستشویی بروید، پس اطریفل را فراموش نکنید تا بتوانید از برج ایفل هم دیدن کنید.

“ادامه ی این مقاله را در شماره ی 108 مجله ی دانش یوگا بخوانید.”

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا و پیشگیری از آلزایمر

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *