شنبه , می 4 2024

ماساژ خانمهای باردار

  
 
 

ماساژ خانمهای باردار

در یکی از کلاس های آموزشی خود , شرکت کننده ای حضور داشت که پزشک زنان ( ماما ) بود . وی اشاره به آن داشت که بسیاری از مراجعه کنندگان وی از دردهای عضلانی رنج می برند , یا دچار مشکلاتی هستند که شاید بتوان با ماساژ آنها را برطرف کرد.همین طور در مورد چگونگی ماساژ نوزادان و تقویت سیستم ایمنی یا کمک به روند رشد آنان سوالاتی داشت.البته در این باره ظاهرا کتابچه ای نیز از طرف سازمان بهداشت و درمان تنظیم شده بود و در اختیار آنان قرار گرفته بود.اما از آنجا که محتویات جزوه فوق به یکی دو صفحه کوچک خلاصه می شد , ضروری دیدم برای استفاده وی و سایر علاقه مندان , همچنین مادران در انتظار کودک و ماساژورها , مطلب زیر را آماده و برای چاپ در اختیار مجله دانش یوگا قرار دهم.


یومی هو و بیماری زنان و زایمان:


یومی هو با توجه و تمرکز به نقش لگن خاصره در بروز بسیاری از بیماریها , از جمله بیماریهای زنان و زایمان , بر این باور است که جابجایی لگن خاصره که متاسفانه بسیار شایع بوده و افراد خود به این مهم توجه ندارند , در بروز بیماریهای زنان و زایمان از جمله دردهای قاعدگی , اختلالات قاعدگی ( آمنوره و دیسمنوره ) , زایمانهای سخت نقشی جدی ایفا می کند.هر قدر شدت این جابجایی بیشتر باشد ( به ویژه در سمت چپ لگن , تیپ سمپاتیک ) این دردها و اختلالات بیشتر خواهد بود . لذا , چنانچه خانم ها قبل از بارداری یا در ماه های آغازین بارداری اقدام به اصلاح لگن خاصره خود , به کمک روش یومی هو تراپی , بنمایند و سپس با تداوم آن در دوره های معین زمانی , قطعا می توانند مشکلات دوران بارداری را کاهش داده , زایمان کم دردی را پشت سر بگذارند ( بدون نیاز به سزارین , البته به جز خانمهایی که استخوان لگن کوچکتر از حد طبیعی دارند ) و نوزاد سالم تر و شاداب تری را به دنیا بیاورند.
پس از تولد کودک نیز می توان به کمک ماساژ , آرامش و سلامتی را به او هدیه داد و سیستم ایمنی او را تقویت کرد. با ایجاد گردش خون و سیستم لنفاتیک مناسب به رشد بهتر و سریع تر او کمک شایانی کرد. سیستم عصبی او نیز در این میان بی نصیب نمانده و عملکرد آن بهبود خواهد یافت , که در اینصورت آرامش , شادابی و نشاط کودک ثمره این تلاش خواهد بود.


ماساژ برای مادران باردار :


برای مادری که در انتظار تولد کودک خود به سر می برد , ماساژ تاثیر شگفت انگیزی دارد و می تواند او را با تغییرات آرام بدنش بیشتر همراه کند. دست نوازش گر ماساژور هم به او احساس خوشایندی را منتقل می کند و هم به جنینی که در رحم او در حال رشد می باشد. ماساژ نه تنها بر طرف کننده انقباضات , تنش ها و احساس خستگی و فرسودگی او خواهد بود , بلکه احساس امنیت و آرامش را برای او به ارمغان می آورد .با انجام حرکات پیشنهادی بر روی کل بدن , سیستم گردش خون , سیستم لنفاتیک , سییستم عصبی و جریان انرژی حیاتی و هوشمند بدن , به خوبی به گردش در آمده و هر گونه گرفتگی و انسدادی در مسیر حرکت آنها برطرف خواهد شد. در صورت مشاهده انقباضی در یک ناحیه از بدن , با حرکات چرخشی و مدام نوک انگشتان , ابتدا این انقباضات را بر طرف کرده و سپس به سمت نقاط دیگر پیش می رویم . در طول بارداری شما می توانید حرکات زیر را انجام دهید :


آماده سازی :


ماساژ گیرنده و ماساژ دهنده هر دو باید لباسهای راحت و آزاد و از جنس پنبه ( نخی ) به تن داشته باشند تا بتوانند هم به راحتی در تمامی جهات حرکت داشته باشند و هم جریان تنفس پوست به آسودگی انجام گیرد. دمای محیط نیز باید حدود 25 درجه یا کمی بیشتر باشد. بهتر است کار بر روی تشک و روی زمین انجام گیرد.زیرا در این حالت می توان هم انرژی زمین ( یین ) را دریافت کرد و هم انرژی آسمانی ( یانگ ) را دریافت نمود.
هر گونه زیور آلات فلزی را نیز باید از خود دور کرد. چون هم ممکن است به هنگام کار , فرد دیگر را زخمی کردو یا مانعی برای حرکات صحیح و مداوم باشد و هم با توجه به آنکه هر کدام طول موج متفاوتی از نظر انرژی دارند با هم تداخل کرده و مانع ایجاد تعادل در یین و یانگ ( انرژی مثبت و منفی ) و جریان سیال انرژی حیاتی در بدن گردند.
در ماه های اول , بدون استفاده از روغن و با بهره گیری از تکنیک های یومی هو می توان بیمار را ماساژ داد . اما در ماه های پایانی بهتر است از روغن استفاده کرده تا حرکت دست به آسودگی صورت پذیرد.


1 – ناحیه پشت :


سوژه بر روی شکم ( دمر ) دراز می کشد( فقط برای خانمهایی که به 4 ماهگی نرسیده اند مجاز به دمر خوابیدن هستند در غیر اینصورت باید به پهلو بخوابند).ابتدا تمامی پشت
سوژه را یک بار ماساژ داده و سپس قسمت به قسمت و با تاکید بیشتر , ابتدا ماهیچه های کتف و شانه , قسمت فوقانی پشت و میان کتف ها , سپس به پایین لغزیده و قسمت کمر , باسن و پهلوها را ماساژ داده و سپس کل ستون فقرات را از بالا به پایین به صورت سریع و لغزشی ماساژ می دهیم.


2 – پشت پا :


از باسن به پایین , پشت ران پشت زانو و ساق یک پا را ماساژ داده و سپس به سراغ پای دیگر می رویم . در انتها کف هر دو پا را با دقت بیشتری ماساژ می دهیم.


3 – شانه , گردن و پوست سر:


سوژه به پشت می خوابد ( طاقباز ) . ابتدا جلو و پشت شانه ها را ماساژ می دهیم , سپس عضلات پشت گردن را به خوبی ماساژ داده و به طرف سر می رویم ,  تمامی پوست سر را نیز ماساژ می دهیم.


4 – صورت :


کار را با ماساژ پیشانی شروع کرده و بعد به سمت گونه ها , اطراف بینی و چانه رفته و از مرکز به طرفین صورت , دست ها را به حرکت در می آوریم.


5 – دست ها و بازوها :


همانند پا , هر دست را جداگانه ماساژ داده و از بازو شروع کرده , به سمت ساعد می رویم و در آخر کف و پشت دست را ماساژ می دهیم . کل انگشتان
سوژه را در میان انگشتان خود می گیریم و با حرکت دست خود , انگشتان او را کشش می دهیم . سپس دست دیگر را به همین ترتیب ماساژ می دهیم .


6 – قفسه سینه و شکم :


ماساژ بر روی شکم زنان باردار , پس از چهار ماهگی , مجاز نمی باشد مگر آنکه ماساژ بسیار ملایم و بدون فشار صورت پذیرد.در این مرحله ماساژ را با کار بر روی قفسه سینه آغاز می کنیم و سپس به سمت شکم رفته و تمامی سطح شکم را ماساژ ملایمی می دهیم . فشار محکم بر روی ناف حتی در ماه های آغازیین بارداری نیز مجاز نمی باشد .
توجه داشته باشید به هنگام ماساژ بر روی سینه , برای جلوگیری از افتادگی و حفظ گردی آن , می بایست ماساژ را از میان سینه ها آغاز کرده و با چرخشی در پایین سینه ها , دست ها را به طرفین و بالا حرکت داد. از حرکت دست بر سطح سینه ها باید اجتناب کرد.


7 – قسمت جلو پاها :


کار از قسمت بالای ران آغاز شده و به سمت ران , رو و اطراف کشکک ( بدون وارد آوردن فشار بر روی کشکک ) ادامه یافته و سپس به سمت ساق , مچ ها , جلو و کف پاها حرکت می کنیم . بهتر است ماساژ در کف پا با فشار بیشتری صورت پذیرد تا نقاط رفلکسی که به اندام های داخلی , غدد درون ریز و چشم ها و گوش ها مربوط می شوند , مورد تحریک قرار گیرند.


8 – قسمت پایانی :


حال می توان با کمک لبه های خارجی هر دو دست تمامی بدن را از بالا به پایین در هر دو سمت , پشت و جلو , با ضربات آهسته و مداوم و لغزشی ( شبیه جارو کردن ) ماساژ داد.
همانطور که در بالا ذکر شد , برای خانم های باردار , دراز کشیدن بر روی شکم پس از چهار ماهگی مجاز نمی باشد و باید , وی را به پهلو دراز کرد. حتی در خوابیدن به پشت نیز , از کار برر روی شکم می بایست اجتناب کرد .در صورت استفاده از روغن بر بدن لخت , اینکار با احتیاط و ملایمت امکان پذیر می باشد.

 

نوشته غلامرضا آذرهوشنگ,نماینده طب پیشگیر ژاپن در ایران

برگرفته از مجله دانش یوگا


درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

نرمش در محل کار

پشت میز نشینی به مدت طولانی عوارضی را بر مفاصل و ستون فقرات دارد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *