پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

ماساژ خانمهای باردار

  
 
 

ماساژ خانمهای باردار

در یکی از کلاس های آموزشی خود , شرکت کننده ای حضور داشت که پزشک زنان ( ماما ) بود . وی اشاره به آن داشت که بسیاری از مراجعه کنندگان وی از دردهای عضلانی رنج می برند , یا دچار مشکلاتی هستند که شاید بتوان با ماساژ آنها را برطرف کرد.همین طور در مورد چگونگی ماساژ نوزادان و تقویت سیستم ایمنی یا کمک به روند رشد آنان سوالاتی داشت.البته در این باره ظاهرا کتابچه ای نیز از طرف سازمان بهداشت و درمان تنظیم شده بود و در اختیار آنان قرار گرفته بود.اما از آنجا که محتویات جزوه فوق به یکی دو صفحه کوچک خلاصه می شد , ضروری دیدم برای استفاده وی و سایر علاقه مندان , همچنین مادران در انتظار کودک و ماساژورها , مطلب زیر را آماده و برای چاپ در اختیار مجله دانش یوگا قرار دهم.


یومی هو و بیماری زنان و زایمان:


یومی هو با توجه و تمرکز به نقش لگن خاصره در بروز بسیاری از بیماریها , از جمله بیماریهای زنان و زایمان , بر این باور است که جابجایی لگن خاصره که متاسفانه بسیار شایع بوده و افراد خود به این مهم توجه ندارند , در بروز بیماریهای زنان و زایمان از جمله دردهای قاعدگی , اختلالات قاعدگی ( آمنوره و دیسمنوره ) , زایمانهای سخت نقشی جدی ایفا می کند.هر قدر شدت این جابجایی بیشتر باشد ( به ویژه در سمت چپ لگن , تیپ سمپاتیک ) این دردها و اختلالات بیشتر خواهد بود . لذا , چنانچه خانم ها قبل از بارداری یا در ماه های آغازین بارداری اقدام به اصلاح لگن خاصره خود , به کمک روش یومی هو تراپی , بنمایند و سپس با تداوم آن در دوره های معین زمانی , قطعا می توانند مشکلات دوران بارداری را کاهش داده , زایمان کم دردی را پشت سر بگذارند ( بدون نیاز به سزارین , البته به جز خانمهایی که استخوان لگن کوچکتر از حد طبیعی دارند ) و نوزاد سالم تر و شاداب تری را به دنیا بیاورند.
پس از تولد کودک نیز می توان به کمک ماساژ , آرامش و سلامتی را به او هدیه داد و سیستم ایمنی او را تقویت کرد. با ایجاد گردش خون و سیستم لنفاتیک مناسب به رشد بهتر و سریع تر او کمک شایانی کرد. سیستم عصبی او نیز در این میان بی نصیب نمانده و عملکرد آن بهبود خواهد یافت , که در اینصورت آرامش , شادابی و نشاط کودک ثمره این تلاش خواهد بود.


ماساژ برای مادران باردار :


برای مادری که در انتظار تولد کودک خود به سر می برد , ماساژ تاثیر شگفت انگیزی دارد و می تواند او را با تغییرات آرام بدنش بیشتر همراه کند. دست نوازش گر ماساژور هم به او احساس خوشایندی را منتقل می کند و هم به جنینی که در رحم او در حال رشد می باشد. ماساژ نه تنها بر طرف کننده انقباضات , تنش ها و احساس خستگی و فرسودگی او خواهد بود , بلکه احساس امنیت و آرامش را برای او به ارمغان می آورد .با انجام حرکات پیشنهادی بر روی کل بدن , سیستم گردش خون , سیستم لنفاتیک , سییستم عصبی و جریان انرژی حیاتی و هوشمند بدن , به خوبی به گردش در آمده و هر گونه گرفتگی و انسدادی در مسیر حرکت آنها برطرف خواهد شد. در صورت مشاهده انقباضی در یک ناحیه از بدن , با حرکات چرخشی و مدام نوک انگشتان , ابتدا این انقباضات را بر طرف کرده و سپس به سمت نقاط دیگر پیش می رویم . در طول بارداری شما می توانید حرکات زیر را انجام دهید :


آماده سازی :


ماساژ گیرنده و ماساژ دهنده هر دو باید لباسهای راحت و آزاد و از جنس پنبه ( نخی ) به تن داشته باشند تا بتوانند هم به راحتی در تمامی جهات حرکت داشته باشند و هم جریان تنفس پوست به آسودگی انجام گیرد. دمای محیط نیز باید حدود 25 درجه یا کمی بیشتر باشد. بهتر است کار بر روی تشک و روی زمین انجام گیرد.زیرا در این حالت می توان هم انرژی زمین ( یین ) را دریافت کرد و هم انرژی آسمانی ( یانگ ) را دریافت نمود.
هر گونه زیور آلات فلزی را نیز باید از خود دور کرد. چون هم ممکن است به هنگام کار , فرد دیگر را زخمی کردو یا مانعی برای حرکات صحیح و مداوم باشد و هم با توجه به آنکه هر کدام طول موج متفاوتی از نظر انرژی دارند با هم تداخل کرده و مانع ایجاد تعادل در یین و یانگ ( انرژی مثبت و منفی ) و جریان سیال انرژی حیاتی در بدن گردند.
در ماه های اول , بدون استفاده از روغن و با بهره گیری از تکنیک های یومی هو می توان بیمار را ماساژ داد . اما در ماه های پایانی بهتر است از روغن استفاده کرده تا حرکت دست به آسودگی صورت پذیرد.


1 – ناحیه پشت :


سوژه بر روی شکم ( دمر ) دراز می کشد( فقط برای خانمهایی که به 4 ماهگی نرسیده اند مجاز به دمر خوابیدن هستند در غیر اینصورت باید به پهلو بخوابند).ابتدا تمامی پشت
سوژه را یک بار ماساژ داده و سپس قسمت به قسمت و با تاکید بیشتر , ابتدا ماهیچه های کتف و شانه , قسمت فوقانی پشت و میان کتف ها , سپس به پایین لغزیده و قسمت کمر , باسن و پهلوها را ماساژ داده و سپس کل ستون فقرات را از بالا به پایین به صورت سریع و لغزشی ماساژ می دهیم.


2 – پشت پا :


از باسن به پایین , پشت ران پشت زانو و ساق یک پا را ماساژ داده و سپس به سراغ پای دیگر می رویم . در انتها کف هر دو پا را با دقت بیشتری ماساژ می دهیم.


3 – شانه , گردن و پوست سر:


سوژه به پشت می خوابد ( طاقباز ) . ابتدا جلو و پشت شانه ها را ماساژ می دهیم , سپس عضلات پشت گردن را به خوبی ماساژ داده و به طرف سر می رویم ,  تمامی پوست سر را نیز ماساژ می دهیم.


4 – صورت :


کار را با ماساژ پیشانی شروع کرده و بعد به سمت گونه ها , اطراف بینی و چانه رفته و از مرکز به طرفین صورت , دست ها را به حرکت در می آوریم.


5 – دست ها و بازوها :


همانند پا , هر دست را جداگانه ماساژ داده و از بازو شروع کرده , به سمت ساعد می رویم و در آخر کف و پشت دست را ماساژ می دهیم . کل انگشتان
سوژه را در میان انگشتان خود می گیریم و با حرکت دست خود , انگشتان او را کشش می دهیم . سپس دست دیگر را به همین ترتیب ماساژ می دهیم .


6 – قفسه سینه و شکم :


ماساژ بر روی شکم زنان باردار , پس از چهار ماهگی , مجاز نمی باشد مگر آنکه ماساژ بسیار ملایم و بدون فشار صورت پذیرد.در این مرحله ماساژ را با کار بر روی قفسه سینه آغاز می کنیم و سپس به سمت شکم رفته و تمامی سطح شکم را ماساژ ملایمی می دهیم . فشار محکم بر روی ناف حتی در ماه های آغازیین بارداری نیز مجاز نمی باشد .
توجه داشته باشید به هنگام ماساژ بر روی سینه , برای جلوگیری از افتادگی و حفظ گردی آن , می بایست ماساژ را از میان سینه ها آغاز کرده و با چرخشی در پایین سینه ها , دست ها را به طرفین و بالا حرکت داد. از حرکت دست بر سطح سینه ها باید اجتناب کرد.


7 – قسمت جلو پاها :


کار از قسمت بالای ران آغاز شده و به سمت ران , رو و اطراف کشکک ( بدون وارد آوردن فشار بر روی کشکک ) ادامه یافته و سپس به سمت ساق , مچ ها , جلو و کف پاها حرکت می کنیم . بهتر است ماساژ در کف پا با فشار بیشتری صورت پذیرد تا نقاط رفلکسی که به اندام های داخلی , غدد درون ریز و چشم ها و گوش ها مربوط می شوند , مورد تحریک قرار گیرند.


8 – قسمت پایانی :


حال می توان با کمک لبه های خارجی هر دو دست تمامی بدن را از بالا به پایین در هر دو سمت , پشت و جلو , با ضربات آهسته و مداوم و لغزشی ( شبیه جارو کردن ) ماساژ داد.
همانطور که در بالا ذکر شد , برای خانم های باردار , دراز کشیدن بر روی شکم پس از چهار ماهگی مجاز نمی باشد و باید , وی را به پهلو دراز کرد. حتی در خوابیدن به پشت نیز , از کار برر روی شکم می بایست اجتناب کرد .در صورت استفاده از روغن بر بدن لخت , اینکار با احتیاط و ملایمت امکان پذیر می باشد.

 

نوشته غلامرضا آذرهوشنگ,نماینده طب پیشگیر ژاپن در ایران

برگرفته از مجله دانش یوگا


درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا و پیشگیری از آلزایمر

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *