سه‌شنبه , مارس 19 2024

یوگا و و رابطه آن با ام اس

طب روان تنی (روانی فیزیولوژیک) از بیش از ۷۵ سال پیش یکی از حوضه های اختصاصی پژوهش در رشته روانپزشکی بوده است.

طب روان تنی مبتنی بر دو فرض اساسی است:

۱. وحدت ذهن و بدن ( که در اصطلاح طب ذهن  – بدن بازتاب یافته است)

۲. در بررسی تمام بیماری ها بایستی عوامل روانشناختی مورد توجه قرار گیرد.

مفاهیم مشتق از طب روان تنی بر ظهور طب مکمل و جایگزین رشته طب کل نگر نقش داشته است. طب مکمل و جایگزین به میزان زیادی بر وارسی عوامل روانشناختی موثر در حفظ سلامتی تکیه می کند و طب مکمل بر معاینه و درمان بیمار به عنوان یک کلیت واحد (و نه فقط اختلال یا بیماری وی ) تاکید دارد. مفاهیم طب روان تنی همچنین بر رشته رفتاری تاثیرگذار بوده است. طب رفتاری علوم رفتاری و رویکرد طبی زیستی را در زمینه پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری ها تلفیق می کند. مفاهیم روان تنی در این رویکرد مراقبت پزشکی نقش زیادی داشته است. از میان اختلالات طبی که با علائم روانپزشکی تظاهر می کنند ، می توان به بیماری مولتیپل اسکلروزیس اشاره نمود. (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۷)

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس بیماری است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار  می دهد ، و در نتیجه باعث از دست رفتن کنترل عضلات ، بینایی، تعادل، و ادراک حسی ( مانند بی حسی ) می شود . در بیماری ام اس ، اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی خود شخص آسیب می بیند . بنابراین ،این بیماری یک بیماری خود ایمنی نیز نامیده می شود.

(National MS Society,   ۲۰۱۲, Senelick)

بیماری های خود ایمنی بیماری هایی هستند که به موجب آن سیستم ایمنی بدن  که به طور معمول مواد خارجی مانند باکتری ها در بدن را هدف گرفته نابود می کند، این حملات به اشتباه بافت  پوششی را از بین می برد . در ام اس ، سیستم ایمنی بدن بافت  پوششی ،میلین، در مغز و نخاع ، دو جزء سیستم عصبی مرکزی را تخریب می کند. با ازبین رفتن میلین انتقال تکانه های عصبی درون مغز و نخاع مختل و یا متوقف می شود. (National MS Society,   ۲۰۱۲, Senelick)

ام اس بیماری است که هر بخش از سیستم عصبی را می تواند درگیر کند و به علایم حرکتی ، شناختی و نوروسایکولوژیکی منجر می شود و علائم ام اس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند در طول زمان در همان شخص  تغییر کند. شایعترین علائم اولیه عبارتند از:ضعف عضلانی,کاهش تعادل ،تاری دید،درد چشم.

روشهای دارویی زیادی جهت بهبود و درمان این بیماری استفاده می شودکه هر کدام دارای عوارض جانبی خاص خود می باشند،بنابراین استفاده از روشهای غیر داروئی که بتواند به عنوان مکمل درمان استفاده شود ،می تواند کمک بالقوه ای برای این بیماران باشد.یوگا و  تای چی از روشهای پیشنهادی غیر داروئی هستند که قابل بررسی می باشند.

نقش عمده روانپزشکان و سایر پزشکانی که با بیماران دچار اختلالات روان تنی کار می کنند، واداشتن بیمار برای تغییر رفتار به گونه ای است که فرآیند بهبودی و کنترل علائم را تسهیل می کند. این تغییر ممکن است مستلزم تغییر کلی در سبک زندگی (مانند گرفتن مرخصی) یا تغییر رفتاری بوسیله روش های درمان شناختی- رفتاری به نحو فزاینده ای برای کمک به کنترل بهتر واکنش های افراد در قبال حوادث استرس زای اختصاصی تر (مانند ترک سیگار)باشد. این روش های درمانی مبتنی بر این مفهوم هستند که ارزیابی ها در تعیین پاسخ به استرس نقش مهمی ایفا می کنند. رویکرد های درمان شناختی – رفتاری برای مدیریت استرس سه هدف عمده را دنبال می کنند:

۱ . کمک به افراد برای آگاه شدن از ارزیابی های شناختی خود درمورد حوادث استرس زا

۲ . آموزش افراد در مورد نحوه تاثیر ارزیابی آنها از حوادث استرس زا در بروز واکنش هیجانی و رفتاری منفی و کمک به آنها برای تجسم توانایی های خود به منظور تغییر این ارزیابی ها

۳  . آموزش به افراد برای فراگیری مهارت های شناختی و رفتاری و مدیریت استرس و تداوم استفاده از آنها.

(کاپلان و سادوک، ۲۰۰۷)

هربرت بنسون در سال ۱۹۷۵ از مفاهیمی استفاده کرد که مبتنی بر مراقبه بودند، و بر اساس آن ها بیمار با اتخاذ یک نکرش انفعالی ، اجازه می دهد که آرام سازی خود به خود ایجاد شده و سیر خود را طی کند. بنسون فنون مورد نظر خود را از مذاهب مختلف شرقی و تمرین هایی نظیر یوگا استخراج کرد. وجه اشتراک تمام این فنون عبارت است از قرارگرفتن در یک وضعیت راحت، یک محیط آرام ، اتخاذ یک رویکرد انفعالی ، و یک تصویرسازی ذهنی لذت بخش که فرد بتواند روی آن تمرکز کند. (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۷)

الکساندر لوون(۱۹۱۰) تحلیلگر بیوانرژتیک معتقد است که مبنای اصلی ما، در بدن ما قرار دارد. ( زندگی جدا از بدن یک خیال است). ما بصورت بدن ،فرآیند زندگی هستیم. برای اینکه در واقعیت زندگیمان کاملاً هماهنگ باشیم ، باید بدن کاملاً هماهنگی داشته باشیم. آسیب روانی عبارت است از سرکوبی و انعطاف ناپذیر کردن زندگی. متناسب با هر نوع انعطاف ناپذیری یا خشکی در کارکرد روانی ، یک انعطاف ناپذیری در کارکرد سوخت و ساز ارگانیزم وجود دارد.(پروچاسکا و نورکراس ،۱۹۹۹)

تمرینهای یوگا یک نوع درمان کم هزینه و موثر در کاهش اختلالات عملکردی در مبتلایان به مولتیپل اسکلورزیس  می باشد (قاسمی،۱۳۸۵)

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

سوا (قسمت پنجم)

 از آموزه‌های سوامی شیواناندا ساراسواتی  21 دلسوزی کردن برای رنج دیگری یعنی با دیگرانیکی شدن. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *