جمعه , آوریل 26 2024

یوگای لاغری چیست؟

یوگای لاغری
نویسنده: بث شاو Beth Shaw
برگردان: واحد ترجمه

یوگای لاغری چیست؟
«درون هر تکه سنگ، مجسمه‌ای نهفته است، این وظیفۀ مجسمه‌ساز است که آن را کشف کند. (میکلانژ)»

مردم اغلب تصور می‌کنند لاغری هدیۀ طبیعت به بعضی افراد است. اینکه افراد لاغر درگیر رژیم غذایی و ورزش نیستند و حتی اگر غذاهای ناسالم مصرف کنند، متابولیسم بالای ژنتیکی آن‌ها، توان سوخت‌وساز آن‌ها را دارد. حقیقت این است که اگر فردی که ذاتاً لاغر است نیز فست فود مصرف کرده و سبک زندگی بی‌تحرکی داشته باشد و به غریزه‌ای که در وجود همۀ ما هست و می‌گوید باید مراقب خودمان باشیم، گوش ندهد، قطعاً نتیجۀ این تصمیم خود را خواهد دید.
من در سال 2002 نام یوگای لاغری را به ثبت رساندم، زمانی که به اندام و سایز افراد مختلف دقیق شدم. اینکه چرا بعضی افراد در وزن ایده‌آل خود بوده و برخی علی‌رغم داشتن همان سبک زندگی چاق هستند. چگونه است که وزن یک نفر کاملاً از کنترل او خارج می‌شود؟ چه عواملی تفاوت یک سبک زندگی سالم با ناسالم است؟ در یوگای لاغری به تمام این پرسش‌ها پاسخ‌خواهیم داد و آگاهی شما در زندگی روزانه‌تان را بالا خواهیم برد و اینکه چگونه عادت‌های مضر خود را قبل از اینکه اضافه‌وزن پیدا کنید و با عادت‌های ناسالم خود زندگی کنید، تغییر دهید. من برنامه‌ای برای شما تهیه‌کرده‌ام که نهادینه کردن و استفاده از آن بسیار آسان است.
با یوگای لاغری شما بدن خود را احساس خواهید کرد، سایز شما هرچه که باشد، مهم نیست. دارای خِرَد لاغری خواهید شد و این خرد به شما می‌آموزد که چگونه به نیازهای بدن خود گوش‌داده و تفاوت بین سلامت بهینه و زندگی ناسالم را درک نمایید. سلامت ما زمانی درنهایت خود خواهد بود که با تمرین، باور و اهداف کل‌نگرانه‌ای بارور گردد.
همچون بسیاری از شما، من هم با کنترل وزن در سراسر زندگی‌ام درگیر بودم. هرروز ذهن و جسمم را با اهداف مثبت، غذای خوب و افکار الهام‌بخش پُر می‌کنم. همیشه به بدنم با مراقبه، ورزش، پیاده‌روی و هر حرکتی که قلبم را به تپش وادارد، اهمیت می‌دهم. امیدوارم یوگای لاغری به شما کمک کند تا انتخاب‌ها و حرکات بهتری داشته و زمان کمتری را مقابل تلویزیون یا برای خرید وسایلی که زندگی شما را شلوغ می‌کنند و یا انجام رفتارهای نامناسب صرف نمایید.
من معتقدم که همۀ ما رفتارهای اعتیادآوری داریم. برای سالم ماندن باید اعتیادهای خود را دوباره برنامه‌ریزی کرده و عادت‌های خوب را جایگزین عادت‌های منفی کنید.
در این سلسله مقالات، من آنچه را که برای آگاهی ذهنی نیاز دارید به همراه دستورهای غذایی و توالی‌های یوگا به جهت رسیدن به اندامی لاغر، انرژی بیشتر، معنویت و سرزندگی معرفی خواهم نمود.
به لحاظ جسمی برای رسیدن به زندگی ایده‌آل و تقویت بدن خود بر روی رژیم غذایی، وضعیت‌های مناسب یوگای لاغری، حرکات کاردیو، وزنه و بالا بردن متابولیسم شما کارخواهیم کرد. به لحاظ ذهنی، ذهنی آرام‌تر برای شما ساخته تا بتوانید مثبت نگری و اهداف خوب را به زندگی‌تان جذب نمایید.
 
مادربزرگ من 105 سال زندگی کرد. او همیشه خودش آشپزی می‌کرد و بعد از شام پیاده‌روی طولانی‌ای داشت. این عادت‌های مثبت، راز طول عمر او بود. یکی از پرتوجویان من، سوزان پرستار مادربزرگ من بود. سوزان پس از آشنایی با من به خاطر اضافه‌وزن و خستگی مداوم خود از من کمک خواست. سال‌ها از زمانی که سوزان ورزش می‌کرد، گذشته بود و او نمی‌دانست چگونه می‌تواند نشاط و سرزندگی را دوباره به زندگی خود بازگرداند. ما کار خود را به‌آرامی شروع کردیم. در ابتدا فقط از او خواستم که عادت‌های تغذیه‌ای خود را در دفترچه‌ای یادداشت کند، سپس آن‌ها را بررسی کرده و تصمیم گرفتیم که چه چیزی نیاز به تغییر دارد. به‌تدریج با او تمرینات یوگا و مدیتیشن را انجام دادم و آن‌ها را بخشی از برنامۀ روزانۀ او کردم. سوزان حدود پنجاه کیلو وزن کم کرد. اگر سوزان توانست این تغییر بزرگ را در زندگی‌اش ایجاد کند، شما نیز می‌توانید.
یوگای لاغری به شما کمک می‌کند تا معبد جسم خود را دوباره بسازید. ما سفری را از آشپزخانه به کائنات خواهیم داشت و هر آنچه به توازن و تعادل جسم، ذهن و روح شما کمک می‌کند را انجام خواهیم داد. یوگای لاغری، وضعیت‌های یوگای ساده‌ای است که آنچه موجب توازن بیشتر، انعطاف‌پذیری و قدرت جسمی و ذهنی شما می‌شود را به شما خواهد آموخت و به شما روش تمیز و مرتب کردن آشپزخانه برای رسیدن به بالاترین کار آیی را نشان خواهد داد. با تمرین مدیتیشن برای شما تمرکز و وضوح ذهن هدیه خواهد آورد. یوگی‌های باستانی گفته‌اند بگذارید شکمتان با یک بخش غذا، یک بخش مایعات و یک بخش هوا پُر شود. شما هم می‌توانید به‌سلامت طبیعی خود با برداشتن گرفتگی‌ها و اجازه دادن به نور به جهت روشنایی بخشی به درون و بیرون خود برسید.
هنگامی‌که تمام جوانب زندگی ما در تعادل باشد، کاهش و حفظ وزن متعادل برای شما آسان‌تر خواهد بود. با پذیرش اینکه تیپ‌های بدنی مختلفی وجود دارد از قضاوت کردن، انتظار داشتن و رقابت دست بر خواهید داشت. شما از شر وسایل اضافه‌ای که دیگر به کارتان نمی‌آیند، رها خواهید شد. با تمرین مدیتیشن، فضای ذهنی خود را خالی خواهید کرد و به رهایی خواهید رسید.
یوگای لاغری صرفاً تمرینات تناسب‌اندام، تعادل و سلامت با یوگا نیست، بلکه سبک زندگی خواهد بود. شما با یوگای لاغری یکی خواهید شد. بهترین روش، تمرین مداوم تکنیک‌های ارائه‌شده در این سبک است.
بجای اتکا به رژیم‌های غذایی سخت که همه می‌دانید در درازمدت با شکست روبرو می‌شوند، این بار دلیل اصلی اضافه‌وزن خود را فهمیده و به چیزی فراتر از غذا به‌عنوان سوخت متکی خواهید شد. شما با درک نیازهای جسمی و ذهنی خود چرخۀ ناسالم عادت‌های خود را شکسته و راهی سالم را در زندگی در پیش خواهید گرفت. اگر به برنامۀ یوگای لاغری وفادار باشید به‌زودی نتایج بی‌نظیر آن را خواهید دید. اگر سال‌ها از بدن خود و نیازهای آن چشم‌پوشی کرده‌اید و اجازه داده‌اید قضاوت‌ها، عادت‌های منفی، اضافه‌وزن بر شما چیره شوند، ممکن است برای شما شروع این برنامه کمی سخت باشد، اما با شروع آن و دیدن نتایج حاصله و رسیدن به تعادل، آرامش و سلامت هرگز این مسیر را ترک نخواهید کرد. هیچ‌چیز بهتر از احساس سلامت نیست. سلامت ما، بزرگ‌ترین دارایی ماست. از این به بعد با یوگای لاغری سلامت خود را تضمین کنید.
ناماسته
ادامه دارد…

برگرفته از: کتاب یوگای لاغری yoga Lean

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *