سه‌شنبه , می 14 2024

چرا من تغییر نمی‌کنم؟ (جراحی روح)

 

 

 

 

 

چرا من تغییر نمی‌کنم؟ (جراحی روح)   
بنفشه آقایی
آیا تابه‌حال به تماشای دریا نشسته‌اید؟ اگر آری، حتماً متوجه شده‌اید که تمام آشفتگی‌ها، برخوردها و امواج فقط در سطح است.
در عمیق‌ترین بخش‌های دریا آشفتگی و یا حتی موجی کوچک وجود ندارد. وقتی در دریای وجودتان عمیقاً غوطه‌ور شده و آرامش به دست آورید، به نقطه‌ای خواهید رسید که هیچ آشفتگی و ناآرامی هرگز در آن راه نداشته است. همان‌جا بایستید، هر تغییر و دگرگونی ازآنجا میسر می‌شود. در آنجا خود، استاد خویشتن‌ هستید. اکنون هر آنچه غیرضروری است، می‌تواند بدون هیچ‌‌گونه درگیری و نزاع دور انداخته شود.  باکمال تعجب می‌بینید که تغییر کرده‌اید.
امروزه نقش مثبت اندیشی، داشتن افکار و امواج مثبت و دارا بودن عینک خوش‌بینی بر کسی پوشیده نیست. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد میانگین عمر افراد مثبت اندیش، ۷ سال بیشتر از کسانی است که از این ویژگی بی‌بهره هستند و با عینک تیره بدبینی به دنیا و امور آن می‌نگرند.
در زندگی شهرنشینی با توجه به استرس‌های موجود در محیط پیرامون افراد، آلودگی‌های صوتی و دیگر ناهنجاری‌هایی که اثرات نامطلوب فراوانی به دستگاه روانی ما وارد می‌آورد؛ طبیعی است که مقادیر فراوانی از انرژی ما از بین رفته و ما فاقد انرژی و توان لازم جهت مقابله با مسائل و کنار آمدن با مشغله‌های زندگی روزمره می‌شویم.
بی‌توجهی‌ها و عدم آگاهی نسبت به ملزومات و مایحتاج دستگاه روانی، ما را دچار مسائلی می‌کند که بعضاً ریشه و علت آن‌ها را در بیرون از خود جست‌وجو می‌کنیم. خلق افسرده، حالات اضطرابی، پرخاشگری و بسیاری از بیماری‌های روان‌تنی حاصل همین غفلت و بی‌توجهی ما نسبت به خویشتن خویش است.
همواره مصائب و مشکلات حاد موجود در زندگی برهم ‌زنندۀ تعادل روانی ما نیستند؛ به عبارتی نرساندن سوخت لازم به دستگاه روانی هم می‌تواند علت بسیاری از کج‌خلقی‌ها، اختلالات خواب، اختلالات جنسی و خلقی در ما باشد.
گاهی اوقات ما فراموش می‌کنیم که ظرف درون خود را از آلودگی‌ها بزداییم و یا به‌عبارتی‌دیگر از ورود آلودگی‌ها به ظرف وجودی خویش جلوگیری کنیم؛ گویا از یاد می‌بریم که ما فقط برای کار کردن و متحمل شدن استرس‌ها و فروخوردن خشم خویش در اثر مسائلی که نمی‌توانیم دخالت مستقیمی در جریان اجرایی آن داشته باشیم، به این دنیا نیامده‌ایم. رسالت ما درگیر شدن در تمام بازی‌های زندگی و تلاش صرف جهت نباختن نیست.
 
جراحی روانی

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 81 مطالعه کنید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *