جمعه , آوریل 26 2024

فواید و تاثیرات یوگا (قسمت دوم)

فواید و تاثیرات یوگا (قسمت دوم):

در تمامی کشورهایی که ورزش یوگا رسمیت پیدا کرده است, تحت نظارت اداره کل تربیت بدنی آن کشور فعالیت میکند. ایران هم از این قاعده

مستثنی نیست و ورزش یوگا زیر نظر فدراسیون ورزشهای همگانی فعالیت میکند

تعریف سازمان بهداشت جهانی از ورزشهای همگانی چنین است:

ورزش همگانی عبارتست از ورزشی که برای همگان , در هر سنی , با هر شرایط جسمانی ای و در هر مکانی, فارغ از جنسیت قابل اجرا می باشد.

این تعریف در مورد ورزش یوگا کاملا صادق است . چون تمرینات آن علیرغم سادگی و سهولت, کلیه محدودیت های جسمانی را از بین برده و در محدوده شرایط فیزیکی هر فرد , بدنی سالم , منعطف و توانمند برای وی فراهم می آورد .

برای دستیابی به اهداف فوق تمرینات را به ترتیب زیر ارایه کنید.

۱-تمرینات مفصلی

مفاصل متحرک :این نوع مفصل در مچ پا – زانو – ران – مچ دستها – آرنج – بازو  و انگشتان دست و پا دیده میشوند.سه ساختار اصلی در این نوع مفاصل , کپسول مفصلی – غضروف مفصلی و مایع میان مفصلی سینوویال است.

کپسول مفصلی از غشایی که از خارج بافتی لزج و از داخل از زوایدی کرکی که ترشح مایع سینوویال را بعهده دارند تشکیل شده است.همچنین در این غشا یک واکنش ایمنی به وسیله سلولهای ریزه خوار(فاگوسیت۹در نظرگرفته شده را در اثر ساییدگی جذب و از بین میبرد.

غضروف مفصلی از نوع فیبری ا زماده ای پوشیده شده که حرکت و محافظت از سطح غضروف را بعهده دارد.مایع سینوویال برای تغذیه , لغزنده کردن و محافظت است و روند لغزندگی و محافظت مفصل به حرکت بیشتر بستگی دارد.وقتی مفصل حرکت داده میشود مایع سینوویال بین سطوح تحت فشار رانده میشود و تا وقتی که مفصل به حالت استراحت برگردد , همانجا میماند. روند جذب این مایع که با حرکت دادن مفصل بهتر صورت میگیرد.سطح غضروف مثل اسفنج دارای خلل و فرج کوچکی است که با مایع سینوویال پر و خالی میشود. یک سری از تمرینات مفصلی یوگا , سری تمرینات ضد رماتیسم خوانده میشود.به دلیل حرکت آرام روند تغذیه , محافظت و دفع مواد زاید را در مفاصل تسهیل می نماید و با گذشت زمان و تمرین مداوم محدوده حرکت در مفاصل گسترش پیدا میکند.

۲-حرکات کششی و نرمشی

این تمرینات انقباضات غیر ارادی و غیر ضروری عضلات را برطرف میکند و انعطاف عضلانی را بیشتر میسر میکند.

۳-حرکات ایستاده

به طور کلی , انجام تمرینات ایستاده , ساختار عضلانی _ اسکلتال بدن را تقویت کرده و استخوان بندی را افراشته تر حفظ میکند .

۴-تمرینات مخصوص ستون مهره ها

ستون مهره ها بخصوص دیسک های بین مهره ای حکم ضربه گیر بدن را دارند . این بخش مهم از بدن کمک میکند تا هنگام راه رفتن و دویدن  , ضربه ناشی از برخورد کف پا با زمین , مستقیما به نخاع و مغز منتقل نشود.

 از سوی دیگر ستون مهره های ناسالم که مهره های آن به هم نزدیک شده باشند, فشار نامتعارفی را بر اعصاب منشعب از ستون مهره ها وارد می آورد.این فشار در نهایت عملکرد اندامهای داخلی را دچار اختلال میکند.

تمرینات مربوط به ستون مهره ها , شامل خم به عقب ها , پیچ ها و خم به جلوها می باشد که موجب تصحیح و تنظیم فواصل بین مهره ها و قوسهای طبیعی ستون فقرات میشوند. این حرکات علاوه بر ایجاد تعادل در بدن و عملکرد دو نیمکره راست و چپ مغز , بر مخچه , لب پیشانی مغز و فعالیتهای ذهنی اثر گداشته و شرایط آن ها را بهبود میبخشد.

۵-تمرینات تعادلی

 این حرکات علاوه بر ایجاد تعادل در بدن و عملکرد دو نیکره مغز , بر مخچه , لب پیشانی و فعالیتهای ذهنی اثر گذاشته و شرایط آنها را بهبود میبخشد.

 

تهیه کننده : نرگس شاکری

 

 

 

 

ت

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

سوا (قسمت پنجم)

 از آموزه‌های سوامی شیواناندا ساراسواتی  21 دلسوزی کردن برای رنج دیگری یعنی با دیگرانیکی شدن. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *