جمعه , آوریل 26 2024

فنگ‌شویی (هنر پالایش مکان)

فنگ‌شویی (هنر پالایش مکان)
مهتاب مرادیان
مدرس و مشاور کارگاه‌های آموزشی هنر پالایش مکان
 
علم فنگ‌شويي براي زندگي‌هاي امروزي چه پيامي دارد؟
آنچه امروزه در محافل عمومي از فنگ‌شويي صحبت مي‌شود، انگيزه‌اي بود تا خلاصه‌اي از كتاب بسيار مفيد خانم جينا لازنبي را به همراه تجربۀ خود از تدريس كارگاه‌هاي هنر پالايش مكان، در سري مقاله‌هاي حاضر ارائه دهم. خانم جينا لازنبي؛ نويسندۀ كتاب «فنگ‌شويي: روشي متعادل در طراحي داخلي»، از افراد متبحر در اين زمينه است و در كتاب خود سعي كرده مطالب علمي اين رشته را از سنت‌هاي فرهنگ چيني متمايز كند و آنچه را كه براي زندگي امروزي كاربرد دارد، مطرح كرده است. مروري بر عمدۀ مطالب كتاب وي، پاسخی برای بسياري از پرسش‌هاي خوانندگان عزيز می‌باشد.
خانم جينا لازنبي، مؤسس اولين مركز تخصصي فنگ‌شويي است. وي اولين انجمن فنگ‌شويي را در سال 1994 تأسيس نموده و براي كسب دانش كهن چينيان باستان، 7 سال نزد ويليام سپير به تحصيل پرداخته‌ است. ويليام سپير نويسندۀ كتاب پرفروش «فنگ‌شويي آسان مي‌كند» در مقدمه‌اي كه بر اين كتاب نوشته، مي‌گويد: در زندگي‌هاي امروزي با شنيدن خبرهاي متشنج،‌ آلودگي‌هاي صوتي و تصويري و همين‌طور خطرهايي كه براي سلامت انسان‌ها وجود دارد،‌ مسائل مهمي مانند زيبايي، ‌حقيقت و طبيعت به دست فراموشي سپرده‌شده؛ درواقع تنها مكان امني كه بتوانيم استراحت كنيم و آرامش يابيم خانه‌هایمان است كه دچار انباشتگي شده و تنها ويژگي كه ندارد، آرامش است.

هنر فنگ‌شويي از چه سخن مي‌گويد؟
محيط زندگي ما بر جسم، روان و احساساتمان تأثير چشم‌گيري دارد. حضور در مكان‌هاي مختلف،‌ حس‌هاي متفاوتي را در ما ايجاد مي‌كند. مقدار نوري كه در فضا وجود دارد، چه نور طبيعي كه از پنجره‌ها دريافت مي‌كنيم و چه نورهاي مصنوعي ساختۀ دست انسان امروزي، ‌رنگ ديوارها،‌ نوع مبلمان،‌ سبك چيدمان و وجود گياهان طبيعي هرکدام بر تجربۀ ما از محيط زندگي‌مان تأثير دارد.
هنر فنگ‌شويي، ‌مطالعۀ حركت انرژي است و چگونگي اين حركت در سبك‌هاي مختلف چيدمان بررسي مي‌شود. فيزيك کوانتوم تأكيد مي‌كند كه هر چيزي از انرژي تشکیل‌شده است و همۀ اشياء فارغ از جامد يا مايع بودنشان،‌ سرشار از انرژي‌اند. فنگ شويي از جهان نامرئي صحبت مي‌كند، از چيزي كه به چشم نمي‌آيد.
تصور كنيد به مكاني وارد مي‌شويد كه پيش از شما، در آنجا بحثي صورت گرفته، سنگيني و گرفتگي فضا را کاملاً حس خواهيد كرد. امروزه دانشمندان حركت هر ذرۀ كوچكي از انرژي را موردمطالعه قرار مي‌دهند،‌ طبيعي است كه چنين فضاهايي بر روح و روان ما اثرگذار خواهد بود.
فنگ‌شويي به ما كمك مي‌كند تا وضعيت خانه‌هايمان را بهبود بخشيم. جايي كه زندگي مي‌كنيم، گذشتۀ ما، افكار، رؤیاها و درون ما را به‌خوبی نشان مي‌دهد. اگر مي‌خواهيم زندگي خود را بهبود بخشيم، لازم است محيط خانۀ خود را به‌دقت بررسي كنيم. یک‌ ضرب‌المثل چيني مي‌گويد: پيش از بهبود جهان پيرامون خود ابتدا سه بار درون خانۀ خود را به‌دقت بررسي كنيد.
هدف فنگ‌شويي، چيدمان داخلي در راستاي حركت انرژي است. حس يكپارچگي و تعادل در فضا به آرامش دروني منجر مي‌شود. انرژي نرم و روان در خانه، حس آرامش را منتقل مي‌كند؛ درحالی‌که خطوط صاف و تيز، حركت انرژي را كند كرده و جريان طبيعي انرژي دروني‌مان را منعكس نمي‌كند. به‌طور يقين حس اضطراب و آشفتگي زاييدۀ چنين فضايي است.
این‌که در حال حاضر چه اهدافي را در زندگي دنبال مي‌كنيم و يا در چه مقطع زماني از زندگي خود به سر مي‌بريم، بر چيدمان داخلي مکانمان تأثير بسزايي دارد.

منشأ فنگ‌شويي:

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 82 مطالعه کنید

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا از شش روش باعث جوان ماندن بدن می‌شود

  ۱ـ کاهش فشارخون یوگا از فشارخون بالا جلوگیری می‌کند. این روش برای کسانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *