پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

زندگی ‌‌ Life

 زندگی ‌‌ Life
سوامی شیواناندا Swami Sivananda
برگردان: سارا صادقی
 
در شمارۀ قبلِ مجلۀ دانش یوگا به اولین بخش از مبحث زندگی پرداختیم، توضیح دادیم که هدف از زندگی چیست و هر انسانی در زندگی خود با چه کشمکش‌هایی ممکن است، مواجه گردد. در ادامۀ مطلب به تشبیه زندگی به مدرسه، راه‌های قطعی رسیدن به موفقیت و خدا‌شناسی و اتحاد در زندگی می‌پردازیم.
زندگی یک مدرسه است
این بدین معنا نیست که ما باید زندگی را در بُعد جسمانی یا مادی فراموش کنیم. جسم جلوه‌ای است از خداوند تا بتواند با کمک آن به خواسته‌های والای خود دست پیدا کند. جسم و روح مانندِ آتش و گرما، یخ و سرما، گل و عطر جدایی‌ناپذیرند.زندگی در جسم مادی حکم یک آماده‌سازی قطعی برای رسیدن به زندگی ابدی را دارد. زندگی، برای یادگیری درس‌های متعدد و مفید و همچنین ارتقاء شخصیت فردی و فضایل الهی به‌منزلۀ مدرسه‌ای بزرگ است. زندگی مدرسه‌ای است که در آن هر مصیبت، درد، اندوه و دل‌شکستگی، درسی بزرگ و ارزشمند برایتان بر جای می‌گذارد. زندگی روی زمین، وسیله‌ای برای رسیدن به کمال است.
جهان، بهترین آموزگار  و راهنمای شماست. در هر چیزی که برایتان اتفاق می‌افتد و در هر تجربه‌ای که به دست می‌آورید، درسی نهفته است. این جهان بهترین محل آموزش برای ارتقاء فضیلت‌های اخلاقی گوناگون همچون شفقت، بخشش، مقاومت، عشقِ جهانی، بخشندگی، نجابت، شجاعت، بزرگواری، صبر، ارادۀ قوی و غیره است. زندگی عرصه‌ای برای جنگ با طبیعت شیطانی و ابراز الهی بودن وجود انسان است.
تعالیم اصلی کلیۀ متون و کتب در رابطه با زندگی این است که هر انسانی با ماندن در جهان مادی می‌بایست خویشتنِ خود را بشناسد و در جهان باشد بی‌آنکه درگیر و یا وابستۀ آن گردد. همانند شبنمی که روی برگ نیلوفر آبی قرار دارد، رفتار کن و تمام امیال پست و حقیر انسانی همچون خودخواهی، شهوت، خشم، حرص، نفرت و حسادت را کنار بگذار و سرشت الهی را در پیش بگیر و بدان عمل کن، سعی کن زندگی را بارهایی ذهن و با ازخودگذشتگی زندگی کنی.
راه‌های قطعی برای رسیدن به موفقیت و خداشناسی در زندگی

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 82 مطالعه کنید

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *