جمعه , آوریل 26 2024

روانشناسی یوگا (قسمت دوم)

جنبه ی روان پویشی ذهن با واژه های  نهاد، خود و خودبرتر توصیف شده است . روانکاوان تاکید دارند که برای اینکه زندگی نرمال و طبیعی داشته باشیم  فرد بایست یک نیروی حد اکثری داشته باشد تا تعادلی  میان سه  نیرو نهاد، خود و خودبرتر ایجاد کند . اشاره میشود که نهاد قوی، فرد را تکانشی و آسیب دیده اجتماعی می کند و ابرخود(خود برتر) خیلی قوی، او را ذهنا” مریض و بیمار میکند . اما

وقتی خود خیلی قوی و غالب میشود چه اتفاقی می افتد .؟بر اساس روانشناسی یوگا در چنین شرایطی فرد خودخواه شده و آهمکار (غرور ) در وی رشد کرده که دلیل ریشه ایی تمامی مشکلات روان – تنی است .

این امر مفهوم تحول ذهنی برداشت شده از روانشناسی یوگا را مطرح می کند . آگاهی مفهوم وسیع تری از یوگا دارد. می تواند حسی عقلانی یا روانی باشد . آگاهی حسی براساس تجربیات حسی است حال آنکه آگاهی عقلانی بر اساس نشانه و تعابیرشان از عقل است . از طرف دیگر آگاهی روانی به آگاهی فراحسی و تجربیات فراروانشناسی مربوط میشود . یوگا روند مراقبه مطمئن و واضحی برای دستیابی آگاهی روانی یا ذهن ابر آگاه از طریق بیداری کندالینی معرفی میکند . بیداری کندالینی از طریق فعالسازی تدریجی هفت چاکرا (مراکز انرژی)صورت میگیرد .این مراکز عبارتند از مولادهارا، سوادی هیستانا، مانیپورا ،آناهاتا ،ویشودهی ،آجنا و ساهاسارا میباشد .نوشته ها، وضعیت ها ، محدودیت ها و روشهای انجام ساداناها برای  تحریک چاکراها و بیداری کندالینی توصیه شده است  .

بیداری ۹۰ درصد ذهن غیر فعال و اتحاد  شاکتی (نیرو )کندالینی بیدار شده در مولادهارا با آگاهی خالص ساهاسار” خود ادراکی” نام دارد . این تحول ذهن طی سادانا یوگا یک روند تدریجیست . این امر باعث تعادل و هماهنگی در شخصیت شده و زندگی را مطلوب می کند . تنها این روز ها یک تمایل جهانی در کیفیت زندگی انسان و سلامت  از نظر روانشناسی وجود دارد . سلامت روانی توسط روانشناسان در قالب خوشبختی و رضایت یا تجربه ارضا ذهنی فرد متصور می شود .

 لزوما” عکس العمل ظاهری رضایتمندی از اهداف شرایط زندگی  قطعیتی  ندارد .  فردی علی رغم ثروت مادی و رفاه خانوادگی ممکن است از زندگی ناراضی باشد . سلامت روانی و ذهنی بیشتر درخصوص  رفتار شخصی ما  و دستیابی به  وقایع و موقعیت های زندگی  ماست.  فردمن نشان داده است که روند شناختی مانند آرزو ، سنجش اجتماعی و سطح انطباق با هم مرتبطند .

زمان های دور روانشناسی یوگا تاکید بر نقش مثبت شناختی ،تفکر،ورویکرد دستیابی لذت و رضایت از  زندگی داشته است . تمرینات یوگا افکار و احساسات منفی را کاهش می دهد . باکتی یوگا و ایشواراپرانیدهارا درراجا یوگا  تکنیک  های مفیدی برای تسلیم خدا شدن و عبادت کردن او برای دستیابی احساس و نگرش مثبت و اعتماد بنفس آورده شده است . همانطور که در یوگا واشیشتا شرح داده شده است تمرینات شیوا بهاوا و میترا بهاوا تکنیک های خوبی برای مقابله با استرس ،نگرانی ،تشویش و دشمنی است .اهمیت روانی درمانی آنها توسط  مطالعات بسیاری پیشتر در کاشیمانوویگیانشالا در وارانسی ثابت شده است .  مدل” س ،و، ا ،ن ” که توسط پراماهانزا نیرانجان معرفی شده تکنیک خوب شناختی  .،خود شناسی می باشد . چها کلمه “س، و، آ، ن ” هریک معرف  نیرو ،ضعف ، غرور و نیاز فرد است اینها  معیار  واقعی خود شناسی و پارامتر ها یی(مولفه های ) ارزیابی پیشرفت در خود آگاهی و رضایتمندی است .

رویکرد جدید شناختی از زندگی در روانشناسی یوگا بخوبی درک شده است . در سولاکا دوم از یوگا سوترا -پاتانجلی، یوگا را بعنوان کنترل چیتاوریستی (اصلاح ذهن )توصیف می کند .

وی پنج وریتی یا اصلاح شناخت ذهنی زیر را ذکر می کند – که عبارتند از :

۱-پرامانا -شناخت واقعی و معتبر

۲-ویپاریایا_توهم یا شناخت بی اعتبار

۳-ویکالپا-شناخت کلامی بی معنی

۴- نیدرا-خواب یا فقان تمتمی شناخت های متمایز

و ۵- حافظه یا یادآوری شناخت های گذشته

این وریتی ها وقتی بهم مرتبط میشوند تا دستاوردهای دنیوی را کم کنند ، خود سرچشمه درد و رنج شده و “کلیستا وریتی” نامیده میشوند . اما اینها می توانند با  ایجاد موقعیت  مثبت و معنوی آنها را به” آکلیستا وریتیس” تغییر دهند . پاتانجلی دو روش کلی برای مدیریت وریتی تمرینات مدیتیشن (آبهایاسا) و سایر تمرینات یوگایی و عدم وابستگی (ویارگرا ) را ذکر می کند .  

تعدیل شناخت ذهنی ذات کلیستا منجر به درد و بدبختی میشود . روانشناسی یوگا این پنج رنج اصلی را که به پانچا کلیشل معروف است برمیشمرد. اینها عبارتند از :آویدا ناآگاهی و غفلت ،آسمیتا (غرور ) ،راگا(وابستگس ،دویشا (تنفر و آبهینیوشا (ترس از مرگ ).

پاتانجلی توضیح مفصلی از این کلیشلس ها داده و تاکید کرده که آویدیا یا تصور اشتباه ریشه تمامی رنج هاست . آویدیا بمعنی نادانی نیست بلکه بمعنی بدنبال عمل و ایده (تفکر ) اشتباه رفتن که در نهایت باعث رنج و درد میشود . 

ادامه دارد…..

ترجمه: مرجان مأنوسی فر

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

مودرا

مودرا ها عبارتند از حرکات , وضعیت های بدنی و حالات روحی – جسمانی شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *