جمعه , آوریل 26 2024

آيا ممكن است به مديتيشن معتاد شويم؟

آيا ممكن است به مديتيشن معتاد شويم؟ آيا چنين اعتيادي مضر است؟
نوشتۀ: سوکماندیر کالسا    Sukhmandir Khalsa 
برگردان: شكوفه شنوا فلاح

 
بعضي وقت‌ها با زياد مديتيشن كردن كارهاي ديگر ما به تعويق می‌افتد يا انجام نمی‌شود. شايد مديتيشن براي ما راهی براي فرار از مسئوليت كارهايي كه برعهده‌گرفته‌ایم، باشد. هنر واقعي مديتيشن اين است كه وقتي كار می‌کنیم يا به هر فعاليت ديگري می‌پردازیم، بتوانیم در يك حالت تمركز عميق قرار بگيريم و بهتر کارکنیم؛ به عبارتی مدیتیشن باعث بهبود فعالیت‌های روزانۀ ما شود و كيفيت زندگي ما را بهبود بخشد. اين بينش دربارۀ مديتيشن كه می‌گوید شما بايد از جهان اطراف خود دور شويد، نسبت به آن بی‌تفاوت باشيد و در كنج عزلت زندگي كنيد، اشتباه است. بهتر است زمان مديتيشن خود را به خارج از ساعات كاري موكول كنيد و ارتباط خود را با دنياي واقعي حفظ نمایید؛ مثلاً روزهای تعطيل يا زمان استراحت، فرصت مناسبي براي مديتيشن است. مديتيشن تمريني است که شما را قادر می‌سازد، تفكر خود را ارتقا دهيد؛ نه اينكه به مديتيشن وابسته شويد.
آيا شما مشتاق مديتيشن هستيد؟ آيا يك ساعت يا بيش از آن در حالت مراقبه می‌مانید؟ آيا به‌واسطۀ مديتيشن كردن از ملاقات با دوستان و خانواده و فعالیت‌های اجتماعي جا می‌مانید؟ اگر این‌طور است شايد شما به مديتيشن وابسته شده‌اید. آيا می‌دانید در همۀ انواع مدیتیشن، اگر تعادل رعايت نشود و زير نظر استاد باتجربه انجام نگردد، مشكلات جدي براي روابط كاري، خانواده و دوستان و حتي سلامتي جسمي در پی خواهد داشت؟
به نظر اساتيد مديتيشن كسي كه می‌خواهد مراقبه كند، بايد سحرگاه بيدار شود، دوش بگيرد و سپس مراقبه كند و زمان بيدار شدن براي مراقبه بايد قبل از سپیده‌دم باشد؛ اما همين كار اگر سرخود انجام شود، تبديل به يك عادت شده و فرد براي ساعت و وضعيت معيني شرطي می‌شود.
مديتيشن باعث رشد و تعالي معنوي شده و يكي از روش‌های رشد و تحول رواني است. علاوه بر اين استرس را كم و افسردگي را درمان می‌کند، اما مديتيشن می‌تواند تبديل به عادت و نوعي رفتار اعتيادي شود؛ مثلاً اگر رأس ساعتي بيدار شويد و به اين ساعت عادت كنيد، شايد ديگر نتوانيد اين ساعت را كمي این‌طرف يا آن‌طرف تر كنيد، چون دچار اختلال خواب می‌شوید.
مديتيشن افراطي ممكن است لذت‌بخش باشد، اما براي احساسات،‌روان و سلامت فيزيكي خطراتي هم دارد. وجه تمايز بين شعف و خلسۀ معنوي ناشي از مديتيشن با نشئگي ناشي از اعتياد به مديتيشن چيست؟ در اين مقاله شش علامت كلي که نشانگر بیش‌ازحد مديتيشن کردن فرد است، آورده شده است.
1. تغيير عادات آرايشي

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 84 مطالعه کنید

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *