پنج‌شنبه , می 2 2024

6 باور نادرست که باید اصلاح­ شود

به تازگی مقاله­ای در مجله معتبر «ژورنال انگلیسی طب» به قلم «آرسی­ریمان»1 و «ای­کارول»2 منتشر شد که 6 باور غلط عامیانه که در میان اکثر مردم رواج دارد را ذکر کرده و درآن توضیح داده شده که چرا این باورها غلط هستند.

1. همه باید روزی 8 لیوان آب بنوشند. این باور غلط چنان در برخی ریشه­دار است که عده زیادی همواره یک بطری آب با خود حمل می­­کنند طبق این باور غلط شما علاوه بر نوشیدنی­های دیگری که در طول روز صرف می­کنید باید 8 لیوان آب بنوشید در صورتی­که محققان این نظریه را رد کرده­اند. تحقیقات نشان می­دهد شما روزانه آب مورد نیاز بدن خود را از نوشیدن چای، قهوه، آب­میوه و صرف­میوه و غذاهای مختلف به دست می­آورید.

2. ما فقط از ده درصد مغزمان استفاده می­کنیم، بعضی تصور می­کنند این مسئله اولین بار توسط آلبرت اینشتین مطرح شده در صورتی­که چنین نیست اینشتین فیزیکدان بود و نه پزشک مغز و اعصاب، در حقیقت تحقیقات انجام گرفته روی مغز و علمکرد متابولیسم و مکانیزم آن، چنین چیزی را نشان نداده است. محققان می­گویند: آسیب به هر قسمت از مغز مشکلات خاصی به دنبال دارد و این نشان می­­­دهد که غیرقابل استفاده بودن 90 درصد مغز مسله­­ای اثبات نشده و نادرست است.

3. رشد ناخن پس از مرگ ادامه می­یابد. این باور به دلیل وجود نداشتن هورمون­های رشد پس از مرگ نادرست است. اساس این باور نادرست در ادبیات ریشه دارد. در کتاب «در جبهه غرب خبری نیست» اثر جانی کارسون3 آمده است تا 3 روز پس از مرگش ناخن­ها و موهایش رشد می­کرد. اما در واقع از بین رفتن آب بدن پس از مرگ باعث می­شود پوست اطراف ناخن­ها جمع شود و طول ناخن بلندتر دیده شود.   

4. کوتاه کردن مو باعث سرعت رشد و ضخیم­تر شدن آن می­شود. مطالعات علمی نشان می­دهد که کوتاه کردن موها تاثیری بر رشد آن­ها ندارد، موهای معمولی به طور طبیعی تا انتهای مو  باریک می­شود. اما موی کوتاه شده این حالت را ندارد و فرد احساس می­کند موهایش پر پشت شده است. بخش زنده مو آن قسمتی است که زیر پوست سر قرار دارد و با کوتاه کردن مو ارتباطی ندارد.

5. مطاله در نور کم برای چشم ضرردارد. بیشتر مردم این باور را تایید نمی­کنند. طبق تحقیقات مطالعه در نور کم می­تواند به تاری دید در کوتاه مدت منجرشود، اما تاثیر آن بلندمدت نیست. طبق آمارها ظرف 100 سال گذشته آمار نزدیک­بینی باوجود استفاده از لامپ­های الکتریکی برای مطالعه چندین برابر شده است.  

6. خوردن بوقلمون باعث خواب آلودگی می­شود طبق این باور غلط، بوقلمون حاوی آمینواسیدهایی است که در فرآیند خواب و کنترل احساس نقش دارد و منجر به خواب آلودگی وگیجی نمی­گردد.

1. R.C.Riman

2. Ekarol

3. Jani Karson

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

به چه نکاتی قبل ازرفتن به کلاس یوگا باید توجه کرد

١-ازبکاربردن عطروادکلن خودداری فرمایید ٢-تمرینات رابابدن پاکیزه ولباس پاکیزه وراحت که مانع ارحرکت مفاصل وعضلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *