یکشنبه , می 19 2024

ترس از صمیمیت

نویسنده: افشین یزدان یار

 

بیشتر انسان‌ها خواستار و نیازمند عشق‌اند، بالطبع خواهان و نیازمند رابطۀ نزدیک با دیگران نیز هستند؛ اما ترس در این میان دارای قدرتی برابر است و با نیاز ما به عشق رقابت می‌کند که می‌توان آن را ترس از صمیمیت خواند. انگار احساس عشق و محبت، ما را از آشفتگی که عشق بانی آن است، حمایت می‌کند. اغلب عشق و نزدیکی، سبب از دست رفتن خودداری ما می‌شود و ما را با عمیق‌ترین ترس‌ها که کیستم و آیا خوبیم و یا دیگران چیست‌اند و کیست‌اند، به نبرد وا‌می‌دارد.

عشق و نزدیکی و ارتباط با مردم، یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌هایی است که امکان دارد هر خانم و آقا در زندگی خویش انجام دهند و این ریسک مستلزم صداقت، بی‌اختیاری، دل به دریا زدن، اعتماد، مسئولیت‌پذیری، پذیرش خود و دیگران است. عشق علاوه بر لذت و گرمی، نیازمند پذیرش احساس رنج و بی‌اعتنایی نیز هست.

ما به‌جای این‌که انسانی واقعی باشیم، نقش بازی می‌کنیم و ازنظر احساسی از روابط فعلی خود کناره‌ می‌گیریم. گاهی ما با رد صداقت و صراحت، از نزدیکی به دیگران جلوگیری می‌کنیم. برخی از ما به علت ناتوانی در ایجاد رابطه و لذت بردن از روابط صمیمی و هیجان‌انگیز، از وحشت فلج می‌شویم و بی‌حرکت می‌نشینیم. برخی از ما می‌گریزیم و ازنظر جسمانی خود را از هرگونه شرایطی که احتمال ریسک و درگیری در مسائل شخصی و عاطفی در آن به وجود می‌آورد، دور می‌سازیم. به‌نوعی، همۀ ما یک جفت کفش مسابقه برای این منظور در گنجه‌های خود داریم.

 

ما می‌توانیم در خصوص این‌که در چه زمانی و چه کسی را دوست بداریم، تصمیمات مناسبی بگیریم و خطر آن را نیز تقبل کنیم. ما می‌توانیم به خود اعتماد کنیم و بدون دستپاچگی و حساسیت در ایجاد روابط از این مرحله گذر کنیم و افرادی را بیابیم که قابل‌اعتماد باشند.

ما می‌توانیم از عهدۀ صدمات و عدم پذیرش‌ها به نحوی برآییم. ما می‌توانیم بدون کم کردن یا از دست دادن حدومرز خویش، عشق بورزیم، ما می‌توانیم همزمان فکر کنیم و دوست بداریم. ما می‌توانیم کفش‌های مسابقۀ خود را از پای درآوریم.

 

راهکاری عملی برای صمیمیت:

تمایلات واقعی شما زمانی برآورده می‌شوند که با قلب خود به دنبال آن باشید. حرکت با قلب، نیازمند شجاعت است که عناصر اصلی شجاعت عبارت‌اند از:

  1. احترام
  2. صداقت
  3. آگاهی به حقوق فردی خود
  4. آگاهی به مسئولیت‌های فردی.

«ترس را بکش، پیش از آن‌که ترس تو را بکشد». جی پی. واسوانی

برای ایجاد صمیمیت، شرایط بدن و روحی‌تان را با فرد مقابل یکسان کنید و درصدد یافتن وجوه مشترک باشید.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *