مقدمه گوش کردن:انسان برای ارتباط با طبیعت و همنوع خود و خداوند نیاز به گوش کردن دارد. |
1. گوش دادن همراه با فیلتر:(حضور روانشناختی و احساسی)
فرهنگ به اشکال متفاوت و گوناگون تعیین میکند به چه چیز توجه کنیم و چه چیز را نادیده بگیریم.
2. گوش دادن همراه با ارزیابی:
یعنی مثبت و منفی، درست و نادرست، دوست داشتنی و غیر دوست داشتنی را مد نظر قرار میدهیم. افراد افراد تحصیل کرده و دانشگاهی این نوع گوش کردن را انتخاب میکنند.
3. گوش کردن قالبی(کلیشهای): یعنی فرد جملات شنیده شده را در قالب (کلیشه) خود قرار میدهد و اگر داخل آن قرار نگرفت، آن را حذف میکند.
4. گوش کردن ضبط صوتی(سرسری): وقتی که فرد فقط حضور فیزیکی دارد نه حضور روانشناختی.
5. گوش کردن تمرینی(واکنشی): فرد در ذهن خود روی عباراتی که قصد دارد بعد از تمام شدن صحبتهای طرف مقابل بزند، در حال تمرین است. در واقع فرد گوش نمیدهد بلکه سریعاً واکنش نشان میدهد.
6ر گوش کردن با دل و جان: وقتی که فرد بدون قضاوت و فیلتر و واکنش و قالب برای تصمیمگیری گوش میدهد. افراد فهیم بیشتر این نوع گوش کردن را اتخاذ میکنند. شنونده را در این حالت مستمع و مشتاق گویند.
7. گوش کردن با روح(مراقبه و سماع): نیوشیدن و شنیدن ندای حضرت حق.
8. گوش کردن زمینه یاب: توانیی فهمیدن طرز تفکر و احساسات و نگرش و بینش فرد برای تشخیص نوع اندیشه و روش و استعداد فرد میباشد.
9. گوش دادن جستجوگرانه: به جست و جوی فعال برای دریافت اطلاعات خاص برای یک پاسخ گفته می شود.(گوش کردن دقیق و موشکافانه و تیزبین) هوشمندانه
10. گوش کردن زیرکانه(هشیار): ترکیب گوش کردن مطالعهگرانه و جست و جو گرانه و زمینه یاب که یعنی فرد را شناسایی کرده و نحوه تفکر او را خوانده و پاسخ مناسب را یافته و تصمیمگیری برای دوست و همکاری و ازدواج(فامیل شدن) صورت میگیرد.
11. گوش کردن خلاق: در این گوش کردن فرد گفتهها را بسط و گسترش داده و به ایدههای خلاقانه جدید میرسد.
12. گوش کردن فکورانه: فرد برای تفکر کردن گوش میدهد و به منظور مطالعه و آگاهی بیشتر میباشد.
13. گوش کردن به شعر و موسیقی: فرد برای اتحاد با این مقولات باید با وزن و ریتم و ملودیها در هماهنگی قرار بگیرد. در این گوش دادن انسان اتحاد بدن- روان- روح را تجربه میکند.
با تعیین نوع گوش دادن مناسب به مخاطب احترام و ارزش قایل شوید.
ترکیب گوش دادن همراه با ارزیابی و با دل و جان باعث ارتباط موفق و مؤثر مخاطب میگردد.
• مهارتهای گوش دادن فعال عبارتند از: listeninig Active of Skills
1. توجه به فرد مقابل
2. ژستهای بدنی حاوی از تأیید
3. کلمات تأیید کننده
4. حفظ فاصله اجتماعی
5. تماس چشمی
6. بازخورد دادن(Feed back)
7. خلاصه کردن
8. عدم تکمیل جمله دیگران
9. زمان بیشتری به گوش دادن، اختصاص دهید.
10. عدم سلطه جویی
11. حذف عومل مزاحم
12. هماهنگی زبان بدنی و کلام
مهارتهای ارتباط مؤثر Effective Comumnucation Of Skills
1- گوش دادن به پیامهای کلامی(شناختی و عاطفی)
2- دریافت پیام غیر کلامی(عاطفی و رفتاری)
3- پاسخ دهی کلامی و غیر کلامی
موانع ارتباطی:
1- قضاوت کردن
2- پیشداوری(سوگیری)
3- تهدید کردن
4- ارزشگذاری کردن اعمال فرد(اخلاقی کردن)
5- مقایسه کردن
6- مسخره کردن