جمعه , آوریل 26 2024

چهار نتیجه غیر منتظره مهربانی

تامارا لچنر (Tamara Lechner)

تحقیقات جدید نشان داده است که نوعدوستی بر خلاف تصور غالب مبنی بر اینکه یک عمل فارغ از خود میباشد، میتواند برای بخشنده به همان اندازه ی گیرنده ی محبت، دارای فایده باشد.
در واقع محصول مهربانی آنقدر وسیع و بزرگ است که میتوان گفت مستقل از نتیجه،  برای خود شما نیز خوب است.
مهربانی وقتی آغاز میشود که شما عملی را برای خیر رساندن به دیگران بدون چشمداشت بازگشت انجام میدهید و منبع جادوی آن نیز همین است.   انرژی استفاده شده در مهرورزی روی همه افراد درگیر تاثیر مثبت میگذارد.

مهربانی میتواند هر گونه رفتاری را با خود همراه سازد، از تحسین و ستایش گرفته تا انتقاد و نکوهش. مهربانی تنها مربوط به آنچه انجام میدهید نیست، بلکه چگونگی انجام را نیز در بر میگیرد. وقتی در جایی رفتاری به شکل عشق در می آید شما مهربانی را تجربه میکنید. مهربانی میتواند به روشهای مختلفی ابراز گردد:
•    لبخند
•    یک نوازش ملایم
•    تحسین کردن
•    کمک به یک غریبه
•    شنیدن فعالانه یک همکار
•    اهدای یک هدیه نامنتظر
•    به اشتراک گذاشتن یک خاطره
•    آشپزی برای یک شخص نیازمند
•    کمک به یک سازمان خیریه
•    سرپرستی یک کودک
•    انجام فعالیتهای داوطلبانه بی چشمداشت جبران

قانون بخشش و دریافت همانقدر که در مورد بخشش اشیا صادق است در بخشش پندارها، گفتارها و کردارهای نیک نیز درست است. نیازی نیست مهربانی در قالب کارهای بزرگ و مجلل باشد، در واقع گاهی یک عمل ساده میتواند تاثیری بیشتر داشته باشد.

در اینجا پنج دلیل  را برای اینکه شما باید مهربورزید بیان میکنیم:

1.    به احساس شادی شخص کمک کننده میرسید.
اصطلاح «شادی شخص کمک کننده» را اولین بار آلن لوک در کتاب خود با نام «قدرت شفابخش انجام کار خوب»  به کار برد. امروزه در حوزه روانشناسی این اصلاح بطور عمومی برای بیان احساسات خوب ناشی از خوبی کردن به شخصی دیگر استفاده میشود.
این احساس ناشی از افزایش دوپامین (ماده شیمیایی شادی بخش تولیدی مغز در اثر مهربانی) میباشد. ممکن است آغاز ترشح از مغز باشد ولی اگر در مرکز قلب خود روی این احساس تمرکز کنید تاثیری عمیقتر را تجربه خواهید کرد.
2.    شما هم احساس شادی خواهید داشت و هم شادتر به نظر میرسید.
بر اساس نتایج تحقیق، صرف پول خیرخواهانه (صرف پول برای شخصی دیگر وقتی که سود مستقیمی نصیب شما نمیشود) باعث شادی بیشتر شما میشود. اگر شما شادتر باشید شادتر نیز به نظر میرسید.
3.    اضطراب در شما کاهش می یابد
انجام اعمال مهربانانه میتواند واقعا اضطراب اجتماعی را کاهش دهد. محققان تعدادی افراد با سطح اضطراب بالا را وادار به انجام کارهای مهربانانه حداقل 6 بار در هفته در قبال دیگر اشخاص کردند و دریافتند که افراد مضطرب اجتماعی با تمرکز بر مهربانی به دیگران قادر به آرامسازی ذهن خود بودند.
4.    مهربانی شما مسری است
علاوه بر قانون بخشش و دریافت، عمل مهربانی به خودی خود دارای منفعت میباشد. شما اگر شاهد یک مهربانی باشید، به احتمال زیاد مشتاق به تسری دادن آن و افزایش مهربانیها میشوید. برای الهام گرفتن در این مورد فیلم Pay it forward را ببینید.
در فیلم، یک پسر جوان تصمیم میگیرد سه کار خوب در قبال اشخاص انجام دهد و آنها نیز به نوبه خود همین کار را تکرار کنند. این نوع افزایش تصاعدی انرژی مثبت دقیقا نوعی از معجزه است که مهربانی الهام میبخشد.

آموزش مهربانی

بهترین قسمت قضیه این است که مهربانی قابل یادگیری است. مهربانی مهارتی است که میتواند آموخته شود و با تمرین و تکرار پرداخت شود. یادگیری مهربانی در واقع حس نوعدوستی و شادی روانی را افزایش میدهد. برنامه های زیادی وجود دارد که میتواند به شما در آموزش مهربانی و شفقت کودکانه در سنین پایین کمک کند. اینجا دو روش آمده است:
•    اعمال تصادفی مهربانانه: دوره آموزشی طراحی شده برای استفاده مربیان در کلاسها.
•    شفقت- برنامه آنلاین ضد خشونت: یک روش پیشرفته آموزش مهربانی برای مقابله با خشونت و تحکم در جوانان.

 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 101-102 مطالعه نمایید.

درباره نویسنده:
تامارا لچنر Tamara Lechner
مربی مدیتیشن
تامارا لچنر یک متخصص شادی و دارای مدرک مربیگری مدیتیشن چاپرا از موسسه Primordial Sound میباشد. ماموریت او شاد بودن به حدی است که اطرافیان حتی اگر نتوانند به او کمک کنند درنور فعالیتش گام بردارند. در ویکتوریا، بریتیش کلمبیا، کانادا زندگی میکند، جایی که مجموعه اینترنتی «هندبوک شادی» را منتشر کرد.  

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *