جمعه , آوریل 26 2024

چهار روش برای ایجاد ذهنی مثبت‌اندیش

نویسنده: لیزا ایوانس
برگردان: ندا اسدی

 
سال نو نزدیک است و ممکن است کم‌کم به فکر هدف‌گذاری برای سال جدید افتاده باشید. اگرچه کارآفرینان اغلب فکر می‌کنند که موفقیت با خود، شادی به همراه دارد، متخصصان موفقیت بر این باورند که شادی با خود، موفقیت به همراه دارد.
با داشتن دیدی مثبت، می‌توانید اهداف بهتری تعیین کرده و در رسیدن به آن‌ها موفق‌تر باشید. هنگامی‌که مغز مثبت است، مواد شیمیایی‌ای مانند دوپامین آزاد می‌کند که اجازه می‌دهد امکانات بیشتری را بررسی و اطلاعات بیشتری را تجزیه‌وتحلیل کنید. با دیدی منفی، مغز احساس تهدید کرده و موقعیت‌های جدید را به روی خود می‌بندد.
مغز شما سه برابر با مثبت اندیشی، خلاق‌تر است. داشتن ذهنی مثبت در تمام طول سال، بخصوص در اواخر سال ضروری است، زیرا شما در حال مرور گذشته و تعیین هدف برای سال جدید خود هستید.

هدف هر چه جذاب‌تر باشد، به‌خودی‌خود ایجاد انگیزه می‌کند و اینکه واقعاً یک هدف برای شما چه اندازه جذاب است را می‌توانید در احساس مثبتی که در شما ایجاد می‌کند، بیابید. برای مثال هدفی که باعث خوشحالی و شعف خاصی در شما می‌شود و یا برعکس هدفی که به نظر عاقلانه است، ولی ترس و احساس گناه در شما به وجود می‌آورد. بهتر است برای مقابله با این احساسات منفی، هدف را به‌صورت مثبت فرم دهید و آن را با تصاویر ذهنی خوشایندی گره بزنید که نشان بدهد تا چه اندازه رسیدن به هدف، جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر شخص، مرتب این تصاویر خوشایند را در ذهن بیاورد، موفق خواهد شد شرایط سخت رسیدن به هدف را به‌راحتی پشت سر بگذارد؛ بنابراین بجای اینکه هدف را به‌صورت غیر مشخص تعین کنید، بهتر است دقیقاً آن را مشخص نمایید، مثلاً به‌جای اینکه بگویید: «در سال جدید بیشتر ورزش می‌کنم»، بهتر است تعین کنید حتماً دو بار در هفته به شنا خواهید رفت و بجای اینکه بگویید: «از این به بعد وقت بیشتری برای خودم می‌گذارم»، تصمیم بگیرید روزی نیم ساعت برای مطالعه یا پیاده‌روی وقت بگذارید یا حتماً هفته‌ای یک‌بار با دوست خود ملاقات کنید؛ بدین ترتیب می‌توانید به‌خوبی تعیین کنید تا چه حدی به‌سوی هدف می‌روید.

قبل از تعیین هدف برای سال 1396 این چهار نکته را برای رسیدن به ذهنی مثبت‌اندیش در نظر داشته باشید.

1-از صفر شروع نکنید. هنگام تعیین هدف و برنامه‌ریزی، با لیست موفقیت‌های خود در سال گذشته آغاز کنید. ذهن هرچقدر موفقیت را نزدیک‌تر ببیند، سریع‌تر به آن می‌رسد و ما با انرژی بیشتری خود را نزدیک به خط پایان و پیروزی می‌بینیم. اگر لیست اهداف خود را با صفحۀ کاغذی خالی آغاز کنید، بدین معنی است که از مزایای دستیابی سریع به موفقیت محروم گشته‌اید.
 این استراتژی را می‌توان به‌طور روزانه در طول سال بکار گرفت. به‌جای تهیۀ لیستی از تمام چیزهایی که در طی روز می‌خواهید انجام دهید، ابتدا کارهایی که تا این زمان انجام داده‌اید را بنویسید و آن‌ها را علامت انجام شد، بزنید. هنگامی‌که مغز شما این علامت‌های انجام شد را می‌بیند، احساس موفقیت کرده و ذهن مثبتی برای شما می‌سازد و به شما این فرصت را می‌دهد که با سرعت به سمت انجام اهداف دیگر موجود در لیست، حرکت کنید.

2-روز خود را با یک ایمیل مثبت آغاز کنید. آیا روز خود را با بررسی ایمیل‌های ضروری شروع می‌کنید؟ چند وقت یک‌بار این پیام‌ها مثبت هستند؟ برای اینکه روز خود را با ذهنیتی مثبت آغاز کنید، نامه‌ای مثبت به یک دوست بنویسید. با ارسال این نامه‌های مثبت، مغز شما روز خود را با یک تهدید آغاز نمی‌کند (ایمیل منفی)، بلکه با یک ارتباط اجتماعی که یکی از عوامل مؤثر در شاد بودن است، شروع می‌نماید.

3-در هدف‌گذاری خود از زبانی مثبت استفاده کنید. درحالی‌که خیلی از ما اهدافی را برای ترک رفتارهای منفی مانند سیگار کشیدن یا خوردن هله‌هوله و غذاهای ناسالم مشخص می‌کنیم، ضروری است که تمرکزمان بر روی عادات مثبت باشد و آن‌ها را جایگزین عادات منفی‌ای کنیم که قصد ترک آن‌ها را داریم.
بجای نوشتن ترک مصرف غذاهای ناسالم، زبان نوشتاری خود را تغییر داده و بگویید از یک رژیم غذایی سالم در سال جدید پیروی خواهید کرد. شما نباید اهداف سال جدید خود را با کلمات منفی آلوده‌ سازید، بلکه ضروری است با استفاده از واژه‌های مثبت از انرژی آن‌ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.

4-بر روی عادات مثبت تمرکز کنید. عادات مثبت را در برنامۀ روزانۀ خود جای دهید و از مزایا و انرژی مثبت آن‌ها بهره بگیرید. برخی از عادات مثبت، بسیار مؤثر هستند. هرروز سه چیز که به خاطر آن‌ها شکرگزار هستید را یادداشت کنید. با توجه به حرکات تنفسی خود، مدیتیشن کنید و از تجارب مثبت خود، خاطره‌نویسی کنید. بیست‌ویک روز پیاپی، هرروز دو دقیقه زمان را صرف انجام یکی از این عادات مثبت کنید و شاهد بالا رفتن سطح رضایتمندی و شادی خود و کاهش میزان استرستان باشید.

 

لیزا ایوانس:
لیزا یک روزنامه‌نگار مستقل در تورنتو است که دربارۀ سلامت و سبک زندگی مقالات متعددی می‌نویسد.

برگرفته از:
https://www.entrepreneur.com/author/lisa-evans

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *