جمعه , آوریل 26 2024

شما هر آنچه می‌خورید، هستید

مترجم: پریسا رشیدی
منبع: مجله دانش یوگا لایف استایل سال 2008

 

شما هر آنچه می‌خورید، هستید، جملۀ مشهوری است که اغلب به گوش همۀ ما می‌رسد. سنت یوگا بینش عمیقی نسبت به این مسئلۀ پرواضح فراهم ساخته است. دانش یوگا، رژیم غذایی را نه‌تنها عامل اصلی حفظ سلامت جسمانی، بلکه ضرورتی برای سلامت روح و روان می‌داند. آموزش یوگا نشان می‌دهد که رشد معنوی زندگی، ارتباط مستقیمی با نوع مواد غذایی در تغذیۀ بدن دارد. به گفته سوامی شیواناندا، خلوص ذهن بسته به خلوص تغذیه است.

رژیم غذایی یک یوگی، تنها در نوع نگاه پیشینیان به بدن انسان درک می‌شود. یک یوگی بدن را به‌صورت یک ماشین بیولوژیک سودمند نگاه نمی‌کند، بلکه به‌عنوان ظرفی که با ذهن قالب خورده می‌نگرد که سفر و مأموریت روح مقدس را به انجام می‌رساند؛ بنابراین غذایی که می‌خوریم، نه‌تنها جسم، بلکه طرز تفکر فردی‌مان را شکل می‌دهد.

با توجه به درک اهمیت معنوی، دانش یوگا رژیم غذایی بهشتی «ساتویک» را پیشنهاد می‌کند. بهاگواد گیتا نوع خوراک را این‌گونه توصیف می‌کند: «غذاهای ساتویک، خلوص، سلامت، شادی و نشاط را افزایش و بهبود می‌بخشد». در حرکت فردی و رفتن به‌سوی مسیر معنوی، انتخاب نوع غذا امری طبیعی می‌گردد. انتخاب رژیم گیاهی می‌تواند تسکین‌بخش و نشاط‌آفرین باشد. روشن است که مواد نگه‌دارنده، چاشنی‌های مصنوعی و یا سموم شیمیایی و همچنین مواد تاریخ‌مصرف گذشته در رژیم ساتویک ممنوع می‌باشند. یکی از نشانه‌های مثبت پیشرفت معنوی در جوامع امروز روی‌آوری بسیار زیاد به غذاهایی ارگانیک و گیاهخواری است. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که اخیراً 20 تا 30 درصد جمعیت آمریکا رژیم خود را به مواد غذایی ارگانیک و یا گیاهخواری تغییر داده‌اند. در ابتدا این مسیر غذاهای سالم محدود به افراد وسواسی بود، اما در سال‌های اخیر مواد غذایی ارگانیک در مسیر مهم و اصلی قرار دارد. فروش غذای ارگانیک (که عاری از هرگونه مواد حشره‌کش، سم علف‌های هرز، هورمون و دیگر مواد آلوده می‌باشند) از یک میلیارد دلار در سال 1990 تا 5/3 میلیارد در سال 1996 افزایش‌یافته، وزارت کشاورزی آمریکا نیز رشد سالانه 20 درصدی در کشاورزی ارگانیک را پیش‌بینی کرده که ازاین‌رو سریع‌ترین رشد در بخش کشاورزی کشور را خواهد داشت. در میان کشورهای اروپایی این توسعه در بازارهای ارگانیک نیز مشاهده‌شده است. همان‌گونه که بسیاری در ایالات آمریکا مواد غذایی ارگانیک را مصرف می‌کنند، تقاضای مشابهی برای غذاهای گیاهی نیز وجود دارد. بنا به آمار بیست سال اخیر، متقاضیان گیاهخواری رو به افزایش است؛ چراکه علاوه بر سه میلیون بزرگ‌سال که کاملاً گیاهخوار هستند، 60 میلیون آمریکایی، گوشت را در مصرف غذایی خود به حداقل رسانده‌اند…
 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 99 مطالعه نمایید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا برای افراد مبتلا به آسم

به گزارش مهر، آسم یک بیماری مزمن رایج است که در حدود ۳۰۰ ملیون نفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *