پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

غلبه براضطراب و افسردگی با پرانایاما

نویسنده: شهلا قاسمیان دستجردی

يکي از فوايد پراناياما، غلبه بر اضطراب و افسردگي است. در اينجا به شرح يکي از انواع پراناياما ميپردازيم که در کاهش و از بين بردن استرس و غم و اندوه بسيار مؤثر است. اين پراناياما بر روي کانالهاي انرژي کار نموده و با پاکسازي آنها به رفع تنش کمک ميکند.

الف) سوريا آنولاما ويلوما پراناياما

سوريا به معني خورشيد است و اين پراناياما باعث پاک شدن کانال راست (پينگالا نادي) که آن را کانال خورشيد نيز مينامند، ميشود. آنولاما به معني دم و ويلوما به معني بازدم است.
در يکي از حالتهاي يوگا (واجراسانا – پادماسانا) بنشينيد. دست راست خود را به حالت ناسيکا مودرا که در شکل بالا نشان داده شده است درآوريد.
سوراخ چپ بيني را با دو انگشت کوچک و انگشت انگشتري ببنديد. با سوراخ راست بيني، دم و بازدم عميق انجام دهيد. دهان، بسته باشد و تنفس تنها با سوراخ راست بيني صورت بگيرد. 9 بار دم و بازدم عميق بگيريد. بازدم طولانيتر از دم باشد.
 

ب) چندرا آنولاما ويلوما پراناياما

چندرا به معني ماه است. اين پراناياما روي کانال چپ (ايدا نادي) که آن را کانال ماه نيز مينامند، کار ميکند.
در يکي از حالتهاي يوگا بنشينيد. دست راست خود را به حالت ناسيکا مودرا درآوريد. سوراخ راست بيني را با انگشت شست ببنديد. تنفس با دهان بسته و فقط با سوراخ چپ بيني صورت بگيرد. 9 بار، دم و بازدم عميق انجام دهيد. بازدم طولانيتر از دم باشد. اين پراناياما را ميتوانيد روزي چهار بار انجام دهيد:1- قبل از صبحانه 2- قبل از ناهار 3-قبل از شام و 4- قبل از خواب.
کساني که دچار ترس و اضطراب شديد هستند و يا از غم و افسردگي بسيار رنج ميبرند، بهتر است در هر نوبت بهجاي 9 بار 27 بار دم و بازدم بگيرند.
اين پراناياما، موجب پاک شدن کانالهاي انرژي گشته و با ايجاد تعادل ميان آنها، آرامش را پديد ميآورد.
توجه: درصورتيکه نشستن در وضعيتهاي يوگا برايتان مشکل است، ميتوانيد روي صندلي بنشينيد، ولي پشتتان کاملاً صاف باشد. همچنين بهجاي وضعيت ناسيکا مودراي دست ميتوانيد سوراخ راست بيني را با انگشت سبابة دست راست و سوراخ چپ بيني را با انگشت سبابة دست چپ ببنديد.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *