جمعه , آوریل 26 2024

خوردنی‌های ترک سیگار

برگردان: گروه ترجمه

روش‌های درمانی طبیعی گاهی به درمان‌های کل‌نگرانه شباهت پیدا می کنند. اما مواد غذایی و خوراکی‌هایی در اطراف ما هستند که می‌توانند در ترک سیگار یا سایر مواد مخدر به شکلی طبیعی و از طریق ویژگی‌های ارگانیک به افراد کمک نمایند.

امروزه کلاس‌های روان‌درمانی بسیاری برای افراد سیگاری وجود دارد اما بیش‌تر افراد یا از وجود این امکانات آموزشی غافلند و یا نمی‌توانند از پس هزینه‌های هنگفت این کلاس‌ها برآیند. خبر خوب این است که در این مقاله ما روش‌هایی را برای ترک سیگار به شما معرفی می‌کنیم که نه نیازی به تایید پزشک دارد و نه دسترسی به آن‌ها دشوار است. وسایل مورد نیاز این روش در هر سوپرمارکتی پیدا می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند برخی مواد غذایی می‌توانند از میزان وابستگی افراد به سیگار بکاهند و یا مزه و طعم آن را حتی برای سیگاری‌های قهّار بد و منزجرکننده نمایند.

چه خوراکی‌هایی به ترک سیگار کمک می‌کند؟

  1. جینسینگ

تحقیقات علمی نشان داده است مصرف جنسینگ از ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین در زمان سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر جلوگیری می‌کند. همین انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که احساس لذت را به‌وجود می‌آورند. بنابراین مصرف جنسینگ طی چند هفتۀ متوالی می‌تواند میزان لذت ناشی از سیگار کشیدن و مواد مخدر را کاهش دهد.

2- شیر

محققان دانشگاه دوک می‌گویند: سیگاری‌هایی که یک لیوان شیر قبل از سیگار کشیدن می‌نوشند، طعی خیلی بدی را در هنگام سیگار کشیدن در دهان خودشان احساس می‌کنند و این طعم ناخوشایند حتی بعد از اتمام سیگار هم باقی می‌ماند.

پس هر بار که هوس سیگار کردید مقداری شیر بنوشید. حتی می‌توانید سیگار را به شیر آغشته کنید و بگذارید تا قبل از روش کردن خشک شود. این کارها خیلی زود شما را از سیگار متنفر می‌کند.

3- مغزهای خام

مصرف مقداری از انواع مغزهای خام می‌تواند انرژی، پروتیین و بسیاری از مواد مغذی را برای بدن فراهم کند. خوردن مغزهای خام در موقعیت هایی که قصد دارید سراغ سیگار یا مواد مخدر بروید شما را به خودش مغشول نگه می‌دارد و رفته‌رفته هوس استفاده از آن‌ها را کم می‌کند.

4- انواع مرکبات

سیگار باعث تخلیۀ ذخایر ویتامین C از بدن می‌شوند. بنابراین مصرف میوه‌هایی چون پرتقال، لیمو و سایر مرکبات که سرشار از ویتامین C هستند  در این خصوص بسیار کمک‌کننده است. اما تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش سطح ویتامین C در بدن  و نوشیدن آب پرتقال طبیعی و مصرف انواع مواد غذایی غنی از ویتامین C می‌تواند علاوه بر تامین ذخایر ویتامین C در بدن بدن، تمایل به مصرف سیگار را نیز در فرد کاهش دهد. البته بیش‌تر افراد میوه‌هایی چون پرتقال و لیمو را به عنوان میوه‌های دارای ویتامین C می‌شناسند، اما بهتر است بدانید میوه‌ها و سبزیجات دیگری مانند توت‌فرنگی، کلو بروکلی، انواع فلفل‌ها و کلم پیچ هم هستند که سرشار از ویتامین C می‌باشند. تحقیقات علمی نشان داده‌اند میوه‌هایی مانند سیب، موز و هلو هم میل به دریافت نیکوتین را در بدن کاهش می‌دهند.

5- خوراکی‌های شور

استفاده از خوراکی‌های شور می‌تواند هوس سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر را در بعضی افراد کاهش دهد. چیپس، چوب‌شور و یا حتی کمی نمک برای این افراد موثر هستند. این خوراکی‌ها هم دهان افراد و هم دست‌های آن‌ها را در حال فعالیت نگه می‌دارد و درواقع عمل سیگار کشیدن را برای مغز شبیه‌سازی می‌کنند.

6- اسموتی

 بسیاری از افرادی که سیگار را مواد مخدر را ترک می کنند با هوس استفاده از خوراکی‌های شیرین مواجه می‌شوند. این افراد برای مقابله با ولع شیرینی باید سراغ میوه‌ها بروند. اسموتی ها (نوشیدنی‌های نسبتاً غلیظی که در مخلوط کن تهیه می‌شود) که با استفاده از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها تهیه می‌شوند بهترین انتخاب برای این افراد می‌باشد.

7- آدامس‌های بدون قند

یکی از بهترین راه‌ها برای ترک سیگار، مشغول کردن دهان با کارهایی غیر از سیگار کشیدن است. استفاده از آدامس‌های بدون قند می‌تواند ترفند مناسبی برای شما باشد و تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

8- خوشبوکننده های نعنایی بدون قند

به‌جای مصرف آب‌نبات‌های شیرین یا آب‌نبات‌های بدون قندی که طعم بدی دارند، بهتر است از خوشبوکننده‌های نعنایی بدون قند استفاده کنید. این کار دهان شما را مشغول نگه داشته و باعث می‌شود به سمت سیگار کشیده نشوید.

9- سبزی‌ها

سبزی‌هایی مانند هویج، کرفس و خیار نیز طعم سیگار و مواد مخدر را به حالت ناخوشایند و بدی تبدیل می‌کنند.

“ادامه ی این مقاله را در شماره 115 مجله دانش یوگا بخوانید”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا برای افراد مبتلا به آسم

به گزارش مهر، آسم یک بیماری مزمن رایج است که در حدود ۳۰۰ ملیون نفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *