جمعه , آوریل 26 2024

جایگاهی قرار دارید که انتظارش را دارید

نویسنده: دیپاک چوپرا
برگردان: راضیه افخمی

انتظاری که از زندگی دارید، بسیار حیاتی و مهم است؛ اما چگونه این انتظار قابل‌اندازه‌گیری است؟ معیاری کلیدی جهت سنجش صحیح عملکرد یک اجتماع، سطح انتظارات افراد آن اجتماع از خود می‌باشد. سلامتی و تندرستی، رابطۀ مستقیم با تعداد افرادی دارد که در حال رشد و ترقی هستند و انتظار می‌رود که در جوامع پیشرفته و مترقی درصد بیشتری از مردم در این موقعیت قرار داشته باشند؛ اما تعداد کمی از جوامع به خود می‌بالند که یک‌سوم از جمعیت آن‌ها به این سطح دست‌یافته‌اند و این بدان معناست که برای بسیاری از افراد سطح انتظارات و توقعات در سطح بسیار نازلی قرار دارد.

نگاهی به زندگی خود بیندازید و توجه کنید که تا چه اندازه به انتظارات خود دست‌یافته‌اید. به نظر می‌رسد پاسخ اکثر مردم متمرکز بر سه حیطۀ خاص باشد: پول، خانواده و روابط. چنانچه ازدواج موفقی داشته باشید، از خانوادۀ شادی بهره‌مند بوده و خود را رها و فارغ از مشکلات مالی بیابید، احتمالاً خود را فردی خوش‌شانس تلقی می‌نمایید. بسیاری از افراد در جستجوی رسیدن به چنین اهدافی هستند و تنها تعداد اندکی از آنان خود را کامیاب می‌دانند.

چنانچه به این مسئله رویکردی متفاوت داشته و آن را از نقطه‌نظری متفاوت بررسی نماییم، این ابزارهای بیرونی را نباید معیارهای اندازه‌گیری و سنجش امان قرار دهیم. در حقیقت تمامی علل احساس ناامیدی و عدم موفقیت ریشه در یک مسئله دارد؛ انتظارت پایین. پژوهش‌های روان‌شناختی حاکی از آن هستند که داشتن پول بیشتر منجر به احساس شادمانی و شعف بیشتر نمی‌گردد. در حقیقت، ارزیابی خود بر اساس پول، دارایی، موقعیت و مقام و موفقیت در شغل به‌مثابۀ فروختن گوهر درونی‌تان به میزان کمتر از ارزش واقعی خود می‌باشد؛ چراکه پتانسیل درونی‌تان بسی فراتر از این میزان بوده و نیازمند شکوفایی است.

معیارهای اندازه‌گیری و سنجش رضایت و موفقیت

برخی اهدافی که سبب ایجاد حس رضایت از خود و دستیابی به موفقیت می‌گردند، عبارت‌اند از:

– پی بردن به خود واقعی خویشتن

– گسترش آگاهی از خود به شکل روزانه

– زندگی بر اساس بینشی عمیق‌تر

– پیروی از حقیقت وجودی خود

– بودن الگوی مناسبی برای فرزندان خویش

– پایه‌ریزی هدفی معنادار و مشکل در زندگی و کوشش در جهت دستیابی به آن

– حصول به درجۀ استادی در یک هنر یا صنعت

– قرارگیری به‌عنوان یک فرد مرشد برای جوانان و افراد محروم

– کاوش در سنت‌های خرد و فرزانگی جهان

با درک ابزارهای سنجش مذکور که ریشه‌دار، کهن و باستانی می‌باشند، افراد بی‌شماری در دنیای کنونی که خود را ثروتمند و موفق می‌دانند، شروع به تغییر در دیدگاه‌های خود نموده و به درک چنین مسئله‌ای نائل می‌آیند که باید در جستجوی چیزی فراتر در پیمودن مسیر زندگی باشند. باوجود نوسانات اقتصادی، همگی ما لحظات کامیابی و موفقیت را بر اساس معیارهای واقعی و صحیح تجربه می‌کنیم. انسان‌های فرهیخته و فرزانه از سنن بزرگ از ما می‌خواهند که صرف‌نظر از شرایط و موقعیت‌هایمان، توجه خود را به دنیای درونی‌مان معطوف سازیم، به‌جای آنکه مرتباً در جستجوی رسیدن به چیزهایی باشیم که از حالاتمان کورکورانه نشأت می‌گیرند. در کشور هند بین دو گزینه حق انتخاب وجود دارد؛ دانش غیرمادی و روحانی و غفلت از دانش روحانی. عیناً همین مسئله در دنیای کنونی نیز صدق می‌کند.

 ساده‌انگارانه است که تصور نماییم افزایش سطح انتظارات منجر به ایجاد شعف و شادمانی شده و کاهش آن موجب بروز احساس ناخوشایندی در زندگی شود، چراکه زندگی همواره غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ اما قرن‌هاست که دنیای درونی انسان‌ها به‌عنوان بهترین ابزار در ارتباط با انسانیت آن‌ها ستوده می‌شود؛ بنابراین می‌توانیم چنین نتیجه‌گیری نماییم فردی که هنوز به کشف دنیای درونی و خویشتن خویش نائل نشده است، انتظارات و توقعاتش از خود در سطح نازلی قرار دارد.

بیوگرافی دیپاک چوپرا (Deepak Chopra)

دیپاک چوپرا، پزشک، عضو کالج پزشکان آمریکا، بنیان‌گذار سازمان چوپرا و کمک بنیان‌گذار مرکز تندرستی چوپرا، پیشگام مشهور در پزشکی جامع و دگرگونی فردی، همچنین پزشک داخلی دارای مجوز، متخصص غدد مترشحه داخلی و متابولیسم می‌باشد. او عضو کالج پزشکان آمریکا، عضو انجمن پزشکان غدد و نیز پروفسور در دانشگاه کالیفرنیا در سن دی‌یگو می‌باشد.

برگرفته از:

http://www.chopra.com/articles/life-expectations-are-you-where-you-thought-you-would-be

[1] Deepak Chopra‎

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *