شنبه , آوریل 20 2024

یوگا و نشاط درون

 

پيمودن يک راه معنوي هميشه به معناي روبرو شدن با مشکلات نيست. لذت بردن از سادگي هاي زندگي هم مي تواند ما را به همين نسبت در اين مسير معنوي
 ياري رساند.
دوست من ساندرا که سالي سخت را از نظر کاري و مشکلات شخصي پشت سر گذاشته بود، روزي با من تماس گرفت و گفت در اين ماه آخر، احساس فوق العاده اي  دارد. در واقع ساندرا سعي کرده بود در اين مدت باقي مانده، در هنگام مواجه با مشکلات  به جاي نگراني، توجه خود را به زيبايي ها و چيزهايي که از آن لذت مي برده، جلب نمايد. ساندرا از من سؤال کرد: به نظر تو درست است که فقط از آن لذت ببرم؟ تو فکر نمي کني تمرين من سطحي بوده است؟
پس از اينکه به او اطمينان دادم، به مواردي فکر کردم که در بطن سؤالش پنهان بودند.  يک واقعيت عجيب اين است که بسياري از ما معتقديم، تمريناتي که انجام مي دهيم در هنگام مشکلات و سختي ها، بيشتر به کارمان مي آيند. اين تنها اعتقاد مذهبي ماست که موجب مي شود تا تصور نماييم که مشکلات و کارهاي سخت بيش از لذت بردن سبب رشد روحي و معنويمان مي شود. اين تفکر، مي تواند يک نتيجة ساده از احساسات ناکام دوران کودکيمان باشد. واقعيت اين است که بيشتر يوگي هاي قديمي نيز، تعصب خاصي نسبت به لذت بردن داشتند و آن را تحريم کرده بودند. آن ها معتقد بودند لذت بردن باعث توقف رشد روحي مي شود و تنها زماني که با مشکلات مواجه مي شويد و آن ها را پشت سر مي گذاريد، از نظر معنوي نيز رشد مي کنيد.

سخن صاحب نظران
حتي در رسوم يوگاي باستان نيز اين گونه نبوده است. يکي از دلايلي که ارتباط خوبي با يوگي هاي هيماليا دارم، اين است که آن ها معطوف زيبايي ها مي شوند. از نظر آن ها توجه به زيبايي، لذت و روشنايي، درِ ورودي به مراحل بالاتر آگاهي هستند. اين موضوع به اين معنا نيست که اين يوگي ها رشد معنوي ندارند.
 افرادي که يوگا انجام مي دهند، بر اين باورند که احساسات انساني در حقيقت ابزارهايي هستند که از طريق آن ها قادريم به خالق خود نزديک تر شويم. بنابراين اگر بتوانيم به طور کامل از لحظات خود لذت ببريم، حال به هر طريق ممکن، خواه تماشاي غروب خورشيد، يک نقاشي، فيلم خوب، کنسرت يا يک غذاي خوشمزه، به مرحله اي بالاتر از آگاهي دست يافته ايم.  برخي از ما تنها براي درک كردن چنين موضوعي به اين دنيا آمده ايم.

توجه به منبع
کليد رسيدن به نشاط درون چيست؟ بياموزيد که چگونه آگاهي خود را به درون معطوف کنيد و بدون توجه به موضوعي که سبب شاديتان گشته است، منبع آن را بيابيد. به جاي اينکه خودتان را هنگام علاقه به غذا، فيلم و يا شخص خاصي ببازيد و به جاي اينکه معتقد باشيد لذت شما با يک تخفيف ساده در خريد بيشتر مي شود، توجه خويش را به ايجاد حس رضايت از خود، به درونتان بياوريد. راز  لذت بردن در يوگا، اين است که جاي بها دادن به موضوعي که با حذف آن، شادي شما نيز حذف مي شود، بر روي احساس لذت و منبع دروني آن تمرکز کنيد .
اگر در هنگام پياده روي در طبيعت از مناظر اطرافتان لذت ببريد، به آگاهي فوق العاده اي  دست مي يابيد. اما من دوست دارم اين لذت را هنگام خريد و يا در مهماني هم همراه داشته باشم. از نگاه کردن ويترين مغازه ها لذت ببرم، لباس هاي مختلف را امتحان کنم و به عناوين کتاب هاي مختلف در قفسة کتاب فروشي ها نگاهي بيندازم. بدون اينکه توجهي به حس گرسنگي خود داشته باشم، کتاب هاي مورد علاقه ام را ورق بزنم و حس يکي شدن با آن ها را پيدا کنم. سپس اگر تمايل داشتم، بتوانم توجهم را به موارد مورد علاقة ديگري جلب کنم. با اين کار، مي توان از لحظه نهايت استفاده را کرد و اين شروع مناسبي براي داشتن يک حس خوب دروني است.
مي توانيد چنين کاري را در مهماني و يا گردهمايي هاي اجتماعي انجام دهيد. به خودتان لحظه ايي فرصت دهيد و مزة غذا را در دهانتان حس کنيد، هنگام رقصيدن به احساس درونيتان توجه کنيد و از حرکات بدنتان تا حد امکان  لذت ببريد. با ريتم موسيقي هم نوا شويد و احساس ناشي از گوش کردن به آن را درک کنيد. اجازه دهيد ذهنتان تا جايي که ممکن است، بر روي حس هر تماس، مزه يا صدا متمرکز شود. کور کورانه از هر لذتي عبور نکنيد. اين تمرکز ناب بر روي تجربة شادي، از مديتيشن نيز مفيدتر خواهد بود. مخصوصاً اگر بتوانيد تشخيص دهيد که منبع لذت بردن در درون خود شماست، نه بر روي ابزارهاي بيروني.
مسلماً، در ابتدا ممکن است کمي مشکل به نظر آيد. اما اگر ذهنتان را براي تمرکز بر روي لذت بردن از تمام چيزها شرطي کنيد و عادت آن را در خود پرورش دهيد، مي توانيد اين عادت را به تمام مزه هايي که مي چشيد، اجسامي که مي بينيد يا لمسشان مي کنيد، گسترش دهيد. کم کم حس خستگي، بي حوصلگي و حساسيت بيش از حد را از دست خواهيد داد.
 

 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 103 مطالعه نمایید.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *