چهارشنبه , آوریل 24 2024

یوگا و اوتیسم (یوتیسم)

نویسنده: دکتر آنجلا برو / برگردان: واحد ترجمه

 

معرفی یوتیسم: یوتیسم، آمیختن علم عصب‌شناسی با حکمت یوگا به جهت توانمند ساختن و حفظ سلامت افراد
مبتلابه اوتیسم است.

تاریخچۀ یوتیسم

یوگای حسی عصبی یوتیسم، الهام گرفته از یک سبک یوگایی است که توسط سونیا سومر  و جو مانوئل  در لندن شکل گرفت. یوتیسم، یک مکتب تخصصی عالی برای افرادی است که با کودکان و بزرگ‌سالان مبتلابه اوتیسم سروکار دارند. پژوهشگران با مطالعه و بررسی سیستم عصبی و اتصالات عصبی در افراد مبتلابه اوتیسم دریافتند که یوگا بخصوص انجام وضعیت‌هایی که بین جسم و مغز، حواس و تجربیات، سیستم عصبی و ذهن ارتباط برقرار می‌کند، تأثیر شگرفی بر روی پرورش مهارت‌های ارتباطی این افراد دارد.
امروزه یوتیسم، تکنیکی قدرتمند و عملی است که شناخت علم مدرن از سیستم عصبی حسی را با درمان باستانی یوگا در هم می‌آمیزد.
یوگا احساس عمیقی از جسم آگاهی و تمرکز حواس ایجاد کرده و به‌آرامی سیستم عصبی را نوسازی می‌کند تا فرد از اضطراب به احساس امنیت درونی برسد. به سیستم حسی اجازۀ عمل می‌دهد، ماهیچه‌ها را به‌آرامی از انقباض خارج می‌کند و توجه، متمرکز بر خود می‌گردد و همین امر باعث شده، یوگا فرد را از زنده‌بودن صرف به تعالی برساند.

یوتیسم چه کمکی می‌کند؟

این سبک خاص یوگا به طرق گوناگونی سیستم عصبی حسی را هدف قرار می‌دهد.
اول اینکه، فضایی ایمن و قابل‌پذیرش برای کار کردن ایجاد می‌کند و افراد می‌توانند ارتباطی را بین جسم و ذهن از طریق یکسری حرکات برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگ با تنفس ایجاد نمایند تا هماهنگی سیستم عصبی حرکتی بدن بهبود یابد. هنگامی‌که سیستم عصبی حسی در بدن مختل می‌گردد، یکسری تجربیات حسی حرکتی در فرد نمایان خواهند شد، مانند:
-کاهش هوشیاری
-مشکل پردازش حسی
-عدم آگاهی جسمانی
-بهم ریختگی
-فوبیا و ترس
-اضطراب
-بهم ریختگی هیجانی سیستماتیک
-عدم هماهنگی ماهیچه‌ها
-رفتار اجباری
-عزت‌نفس پایین

یوگا برای همه

هدف اصلی یوگا، کمک به ما در جهت نیل به بالاترین ظرفیت‌های انسانی و تجربۀ همیشگی سلامتی و شادمانی است. تأثیر یوگا با کار بر روی ساختار بدنی، تنفس، نیمکره‌های مغز و متعادل ساختن سیستم حرکتی، آرام‌سازی، بهبود کارکرد سیستم حسی، ادراک و تجلی معنویات در فرد آشکار می‌گردد.
این امر، ما را به وضع هموستازی سالم‌تری می‌رساند و همزمان ارگان‌های داخلی هماهنگ و جوان می‌شوند. با کمک یوگا، سیستم هاضمه، سیستم بافت پوستی یا اپیدرمی، لنفاوی، قلبی و عروقی، خون، سلول‌ها و سیستم غدد درون‌ریز تحریک می‌شوند تا سموم و مواد زائد را از بدن دفع نمایند.
سیستم عصبی و سلول‌های مغزی تقویت‌شده و ذهن روشن می‌گردد. ارتباطات اجتماعی و معنوی بهبود می‌یابد.
یوتیسم، یوگایی برای همۀ افراد است، مهم نیست تفاوت‌های عصبی شناختی آن‌ها چقدر باشد. تأثیرات یوگا در کمک به کودکان و بزرگ‌سالان مبتلابه اوتیسم شگرف و عمیق است. تمرین مرتب و روزانۀ یوگا، زندگی فرد مبتلابه اوتیسم را تغییر داده و او را به سطح جدیدی از قاعده‌مندی، توازن، تمرکز، درک و شناخت درونی، تظاهرات کلامی و احساسی خواهد رساند.
مزایای دیگر یوتیسم، شامل بهبود هماهنگی چشم و دست، تقویت عضلات، کسب مهارت‌های حرکتی، تعادل و آگاهی فضایی، بهبود توجه، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس، افزایش ارتباط بین بدن و مغز، پاسخ‌های انسجام‌یافته، مدیریت اضطراب و احساسات، خواب بهتر، کاهش پرخاشگری، عدم آسیب رساندن به خود، کاهش رفتارهای وسواسی، کاهش فشارهای حسی (ازجمله درد)، کاهش پرخاشگری، آرامش، شفا، بهبود تعاملات اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی می‌باشد.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

به چه نکاتی قبل ازرفتن به کلاس یوگا باید توجه کرد

١-ازبکاربردن عطروادکلن خودداری فرمایید ٢-تمرینات رابابدن پاکیزه ولباس پاکیزه وراحت که مانع ارحرکت مفاصل وعضلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *