پنج‌شنبه , مارس 28 2024

یوگا ومدیتیشن پاییزی

نویسنده: جون موران / برگردان: واحد ترجمه

 

پاییز فصل موردعلاقۀ من است. پاییز مرا غرق امید و لذت می‌کند و به‌عنوان یک یوگی، اهمیت شکرگزاری نسبت به عطایای زندگی را به خاطرم می‌آورد.
به‌عنوان یک معلم یوگا، می‌دانم که قدردانی از زمین به خاطر توانایی رشد و باروری‌اش، احساس انرژی مثبتی را به تعلیماتم می‌افزاید.
در پاییز در کلاس‌هایم به عطایای بی‌شماری که زندگی به ما داده است، اشاره می‌کنم و به خاطر این نعمت‌ها شکرگزاری می‌کنم. شکرگزاری زندگی ما را زیباتر می‌کند. از پرتوجویان می‌خواهم که صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوند و روز خود را با شکرگزاری آغاز کنند و ببینند که آن روز چه عطایای بی‌نظیری برای آن‌ها خواهد آورد.
به‌طور غریزی احساس می‌کنم که بهتر است مدیتیشن آغاز کلاس‌هایم را چندین دقیقه بیشتر انجام دهم تا از تجربۀ رهایی ذهن بیشتر لذت ببرم. همان‌طور که کشاورزان زمانی که چیزی در زمین کشت نمی‌کنند، این کار را انجام می‌دهند تا ذهن نسبت به افکار مثبت و بخشش پذیراتر باشد. رها کردن دلخوری‌های قدیمی و انتظارات غیرواقعی ما را به اتحاد کیهانی با
دیگران می‌رساند.
من متوجه شدم که در کلاس‌های یوگایم، پرتوجویان کمتر تحت استرس انجام آساناهای دشوار و پیشرفته‌تر هستند. آن‌ها راضی هستند که زمان طولانی‌تری را به مدیتیشن اختصاص دهند و از انجام وضعیت کودک لذت می‌برند. آن‌ها مشتاق هستند که وضعیت‌های تعادلی را انجام دهند. من از این تغییرات آگاه هستم، با گذشت زمان، جریان انرژی تمرین‌ها تغییر کرده است. من خوشحالم که احتیاجات آن‌ها را برآورده ساخته‌ام. فکر می‌کنم که در هر فصل باید تغییراتی آگاهانه به تمرین‌هایمان داده و به خاطر آن شکرگزار باشیم. همان‌طور که قلب نرم شده و ذهن به افکار عمیق‌تری می‌پردازد، انتظارات نیز کاهش می‌یابد. گویی پرتوجویان ارزش‌های قوی‌تری را نسبت به خود و جهان می‌یابند.
هنگامی‌که فصول تغییر می‌کنند، ترجیحات غذایی ما نیز تغییر می‌کنند. این برای ما عادی و طبیعی است که بخواهیم غذاهای گرم مصرف کنیم. تمایل ما به مصرف سوپ و سبزیجات بخارپز بیشتر می‌شود. اینکه تغذیۀ ما نسبت به فصول گرم تغییر کرده، باعث می‌شود تغذیۀ پاییزی‌مان بر روی تمرین یوگای ما نیز اثر بگذارد، چون بدن ما اکنون احساس متفاوتی نسبت به فصول گرم سال دارد. ممکن است احساس نرم و گرم‌تری در درونمان داشته باشیم و حس کنیم که انرژی‌مان کاهش‌یافته و کند شده است. خود من در کلاس‌های عصر حس می‌کنم دلم می‌خواهد به خانه بروم و غذای گرمی آماده کنم، بجای اینکه ظرف سالاد را از یخچال بیرون بیاورم.
حساس بودن نسبت به تغییرات فصلی، ما را در تماس با ریتم طبیعت قرار داده و ریتم بدن ما را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. پاییز در ما تغییرات مثبتی ایجاد می‌کند، ما را به تفکر وا‌می‌دارد، ازاین‌رو زمان مراقبۀ بیشتر و وضعیت استراحت طولانی‌تری در آغاز و پایان کلاس خواهیم داشت. هنگامی‌که پرتوجویان از وضعیت آرام‌بخش بلند شده و وارد زمان حال می‌شوند، چهرۀ آن‌ها آرام‌تر و متعادل‌تر است. چهره‌های جنگجو و تهاجمی ناپدید می‌شوند. تحول جزئی در سیستم اعصاب مرکزی، ما را کمتر تهاجمی و مقاوم و بیشتر آرام می‌گرداند.
ذات تمرین یوگا، توانایی‌اش در تغییر و بازتاب احساسات، تمایلات و احتیاجات ما است. این تغییرات همیشگی و ماندگار است.

برگرفته از:
http://www.huffingtonpost.com/red-room/effect-of-autumn-on-yoga_b_969885.html

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *