چهارشنبه , آوریل 24 2024

یوگاچه اثری بر جسم انسان می‌گذارند

فواید پزشکی مدیتیشن و یوگا در دنیای علم ثابت‌شده است. یکی از آخرین پژوهش‌هایی که در این رابطه صورت گرفت و پژوهشگران دانشگاه هاروارد در بیمارستان عمومی ماساچوست این موضوع را بررسی کردند، به این نتیجه رسید که مدیتیشن، سلول‌های خاکستری مغز را در طی هشت هفته کاملاً بازسازی می‌کند. این اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد انجام مدیتیشن در یک بازۀ زمانی بر روی سلول‌های خاکستری مغز اثر می‌گذارد.
در پژوهش دیگری که توسط یک گروه دیگر در این بیمارستان انجام شد، تأثیر ریلکسیشن بر روی بیمارانی که از سندرم رودۀ تحریک‌پذیر و بیماری‌های التهابی روده رنج می‌بردند، موردبررسی قرار گرفت.

 

هنگامی‌که صحبت از دعا برای شفا از راه دور به میان می‌آید (هدایت توجه انسان به سیستم جسمی) نتایج مهمی در تحقیقاتی که تاکنون انجام‌شده، به‌دست‌آمده و نیاز به تحقیقات گسترده‌تر در این زمینه احساس می‌گردد.
دانشمندان نشان دادند، زمانی که یک فرد احساس کاملاً خوبی دارد و سرشار از انرژی‌های مثبت؛ مانند عشق، شکرگزاری و قدردانی است، ضربان قلب او پیام دیگری را به دستگاه‌های الکترومغناطیسی متصل به آن فرد فرستاد که اثر مثبتی بر روی سلامت کل بدن آنان دارد.
عوامل مرتبط با هوشیاری بشر (افکار، احساسات، ادراک، قصد و نیت) نیز موردبررسی قرار گرفتند تا تأثیر آن‌ها بر دنیای جسم مشخص گردد.

تأثیر یوگا، مدیتیشن و دعا بر سلامت انسان

مدیتیشن، یوگا و دعا هر سه در یک مقوله ازلحاظ پزشکی قرار می‌گیرند که به آن‌ها تکنیک‌های آرام‌سازی می‌گوییم. این تکنیک‌ها در چندین پژوهش مختلف موردبررسی قرارگرفته و نتایج، نشان دادند که تمرین مرتب آن بر روی فاکتورهای فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، فشارخون، استرس، اضطراب، مصرف اکسیژن تأثیر دارد.
مطالعات جدید نشان دادند که افرادی که در برنامۀ تکنیک‌های آرام‌سازی شرکت کردند از خدمات پزشکی کمتری نسبت به سال گذشتۀ خود استفاده کردند.
تکنیک‌های آرام‌سازی، همچون یوگا، مدیتیشن و دعا کردن نیاز به استفاده از خدمات پزشکی را تا 43 درصد کاهش می‌دهد. پژوهشگران اطلاعات بیمارانی را که در طی هشت سال گذشته در برنامۀ تکنیک آرام‌سازی شرکت کرده‌اند را جمع‌آوری کرده و پس از بررسی شرح‌حال چهار هزار نفر شرکت‌کننده و مقایسۀ آن با گروه کنترل که حدود چهارده هزار نفر بودند، به این نتیجه رسیدند که افرادی که از تکنیک آرام‌سازی استفاده کردند، از همان سال شروع برنامه، 43 درصد از خدمات پزشکی کمتری استفاده کردند.
من فکر می‌کنم راه‌های بسیاری برای حفظ سلامتی وجود دارد، اما هرکسی حاضر نیست در زمان خاصی در آن مسیر گام بگذارد. از دیدگاه سلامت عمومی، بهتر است با استفاده از این تکنیک‌های آرام‌سازی به افراد کمک کنیم.

 

 

تکنیک‌های مدیتیشن، یوگا و دعا

شخصاً معتقدم یکی از تصورات غلطی که در رابطه با مدیتیشن وجود دارد، این است که شما باید آن را به شکل خاصی انجام دهید. یا باید در حالت خاصی بنشینید. در حقیقت تمام‌کاری که باید بکنید این است که در یک وضعیت راحتی قرار بگیرید و بر روی تنفستان هم دم و هم بازدم تمرکز کنید. مدیتیشن ربطی به خالی کردن ذهنتان ندارد، بلکه بیشتر بر محور آگاهی از عدم قضاوت حواس، احساسات و ذهن تمرکز دارد. اجازه دهید افکار و احساساتتان بیایند و بروند، بعد تمرکز خود را بر روی تنفستان بگذارید. اینکه به خودتان بگویید فکر نکن، بیشتر اثر معکوس خواهد داد، اما می‌توانید انتخاب کنید که چه احساسی داشته باشید و چگونه به افکارتان واکنش نشان دهید. مدیتیشن شبیه وضعیت ذهنی‌ای است که در آن برخی افراد این توانایی را دارند که فرکانسی از امواج مغزی را تولید کنند که مراقبه‌گرها اغلب بدون اینکه مدیتیشن انجام دهند، دارند. از طرف دیگر برخی از سرسپردگان به مدیتیشن نیز وجود دارند که به انتخاب خود هرروز ساعت‌ها به تمرین مدیتیشن می‌پردازند.
اگر شما کسی هستید که تجربۀ زیادی در مدیتیشن ندارید و دوست دارید آن را امتحان کنید، می‌توانید طبق روشی که در بالا توضیح دادیم، آن را انجام دهید. می‌توانید در طی روز بیست دقیقه نیز به انجام تمرینات یوگا بپردازید.

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *