پنج‌شنبه , آوریل 18 2024

کلیات پاوان موکت

  
 
 

کلیات پاوان موکت

پاوان موکت آسانا مجموعه ای از تمرینات یوگا می باشد که تاثیر آن از لایه های داخلی و عمیق عضلات به لایه های خارجی ظاهرمی شود.این تمرینات به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول : ضدروماتیسم ( آنتی روماتیک ) اند که عمدتا برای مبتدیان  , افراد در حال نقاهت , معلول و یا کسانی که به علت خشکی مفاصل , انعطاف عضلانی ندارند ( به دلیل سهولت در یادگیری ) به کار گرفته می شوند.

دسته دوم :ضد ناراحتی های گوارشی یا ضد انقباضات گوارشی اند.

دسته سوم : ضد قفل های انرژی ( پرانیک ) بیشتر در محدوده لگن و کتفها اثر دارند.

هدف از این در آمد توضیح حرکات پاوان موکت آسانا در ارتباط با مفهوم آیورودیک آن ( طب سنتی هند در ارتباط با یوگا ) می باشد.بنابراین درباره tridosha یا گوناها و سپس ارتباط آنها با PMA ( پاوان موکت آسانا ) توضیح بیشتری می دهیم و در انتها دیدی کلی از تاثیر آن بر بدن فیزیکی به خصوص مفاصل , ماهیچه ها , مغز , وریدها و سیستم لنفاوی به شما ارائه می دهیم و اینکه PMA روند درمانگری را بوسیله تقسیم دوباره پرانا و باز کردن انسدادهای انرژی طی می کند.در این مجموعه یکسری تمرینات عملی از مجموعه سه گروه پاوان موکت آسانا انتخاب کرده ایم که با توجه به ترتیب رعایت شده در معرفی آنها قابل تمرین در هر روز و جوابگوی نیاز افراد مبتدی بوده و تغییرات را ایجاد می کند.

پاوان موکت آسانا از سه کلمه سانسکریت تشکیل شده , pawan به معنی باد یا هوا که در آیورودا مترادف واتا است ,Mukta  به معنی آزادسازی و  Asana  به معنی وضعیت جسمانی .بنابراین می توان گفت PMA یعنی وضعیتی که هوا یا باد را آزاد می سازد. حال اگر به ارتباط Pawan و واتا در آیورودا بیشتر بپردازیم درک بهتری از تاثیر این حرکات بر بدن خواهیم داشت.

واتا یکی از سه دوشا یا مزاج در طب آیورودایی است.این مزاج ها  نه تنها ما را از بعد فیزیکی و روحی تشکیل می دهند ,بلکه طبیعت اطراف ما را هم می سازند. واتا یعنی چیزی که اشیا را به حرکت در می آورد از اتر و هوا تشکیل شده و با انرژی و نیروی حیات ارتباط دارد.واتا اساس بنیان سه مزاج بوده و به عنوان عامل حرکت یا هوا در نظر گرفته می شود.محل اصلی آن در روده بزرگ می باشد.

پیتا به معنی چیزی است که باعث هضم می شود.از عناصر آب تشکیل می شود.با بعد نور و حرارت آتش در جسم و ذهن مرتبط است. به هاضمه یا کنترل سوخت و ساز مواد زائد در بدن که مکان اصلی آن روده کوچک می باشد بر می گردد.

کافا عامل در کنار هم قرار دهنده عناصر است.اساس پیوستگی , عشق و هماهنگی است. از عناصر آب و خاک تشکیل شده , جوهره وجودی را تشکیل می دهد و از دو مزاج دیگر حمایت می کند. در ارتباط با فساد , رکود و بیماری است و محل اصلی آن معده است. این مزاجها وجود خارجی ندارند بلکه مشخصه حالتی را در بدن بیان می کنند , یعنی وقتی از واتا صحبت می کنیم منظور وجود ماده ای به نام واتا نیست. بلکه بروز حالتی که مفهمو واتا دارد را بیان می کند.با توجه بع این توضیحات مفهوم حقیقی PMA به مفهوم واتا ( اساس حرکت ) بر می گردد که می توان آن را در حقیقت هوا یا باد که حرکت را شامل شود مشاهده نمود. وقتی این بیان حرکت آزاد شود چون اساس مزاجهای دیگر را هم تشکیل می دهد بر آنها اثر می گذارد.همچنان که باد به آتش دامن می زند واتا , پیتا را فعال می کند و چنان که آتش , آب را خالص می کند.پیتا هم عنصر کافا را فعال می کند . و اینگونه تعادل در مزاجها ایجاد می شود که نتیجه آن سلامتی است , چرا که جائیکه حرکتی نیست سکون باعث انباشتگی مواد زائد شده و این باعث بیماری و مرگ می شود. در حالیکه حرکت اجازه تغییر می دهد و تغییر باعث تجدید و نوسازی و احیا می شود.بنابراین PMA را می توان بعنوان یک سری حرکاتی که باعث رهایی در حرکت شده و بر ضد سکون , بیماری و مرگ می باشد و تغییر , بازسازی و احیا را ایجاد می کند معرفی نمود. عاما واتا در تمام سیستم ها بدلیل وجود درجاتی از فعالیت دیده می شود , مانند سیستم عصبی , ماهیچه ها , مفاصل , گردش خون , دستگاه گوارش و PMA به تولید حرکت کامل وموزون در بدن فیزیکی کمک می کند.ما اثر آن را روی فعالیت ماهیچه ها , مفاصل و گردش خون , وریدی و لنفاوی می توانیم بررسی کنیم.

 

قدرت شفابخشی تمرینات پاوان موکت آسانا :


علاوه بر جنبه آسانا بودن پاوان موکت آسانا ,اگر آنرا به صورت حالتی که واتا یا عامل اصلی که حرکت را در بدن آزاد می کند , درک کنیم شفابخشی این تمرینات بیشتر مشخص می شود.حرکتی که در فعالیت ماهیچه ها دیده میشود همزمان مسیول روند تغذیه , اکسیژن رسانی و دفع مواد زایدی است که در بدن تولید می شود.همچنین مفاصل که تنها برای ایجاد حرکت به منظور جابجایی بوجود آمده اند با حرکت همیشه زنده و فعالند , چون حرکت ضد رکود , فساد , پیوستگی و بیماری است که در نتیجه آن نوسازی و احیا حاصل می شود.این تمرینات حالت ساترا که خنثی کننده تاماس است ایجاد می کنند .

 

 

پرانا و نادیها :

 

pawan در سیستم یوگا مربوط به prana است که پرانا به مفهوم هوا مورد نظر است.در طب آیورودا آگاهی پرانا و واتا را در مفهوم مشابه بکار می برند هرچند کاملا درست نیست , به مفهوم آزاد سازی نیروی حیات ( پرانا ) اشاره دارد. بنابراین اینکه چطور از طریق PMA تحت یک نیروی بسیار قدرتمند بهبودی و درمان حاصل می شود.پرانا به پنج پرانای مهم تقسیم می شود : پرانا , آپانا , سامانا , اودانا و ویانا.

تمام این پراناها باعث حرکت هوا شده منتهی جهت حرکت , محل و محدوده حرکت و میزان سبکی یا سنگینی و اندازه آنها متفاوت است و به پنج گروه تقسیم شده اند.آپانا رو به پایین حرکت کرده از خط ناف تا کشاله های ران و قائده تنه حرکت می کند و انرژی آن از بقیه پراناها سنگین تر یا غلیظ تر است.سامانا در محدوده دیافراگم تا ناف حرکتی افقی داشته بعد از آپانا غلیظ ترین پراناست.ویانا پخش شونده یا ریزنده در کل بدن است.از سامانا رقیق تر و از پرانا غلیظ تر است و یکی از پراناهایی که به طور واضح ظاهر می شود و بر اعصاب محیطی و حرکت مفاصل اثر می گذارد.پرانا از دیافراگم تا خط شانه ها و گودی گلو رو به بالا حرکت می کند. غلظت آن از اودانا بیشتر است . اودانا به صورت مارپیچ در دستها و پاها و سر و گردن می ریزد .کم غلظت ترین پرانا است.

بنابراین می توان فهمید چگونه اثر بر پراناها با تمرینات PMA روی بدن فیزیکی اثر می گذارد و چگونه بدن فیزیکی روی پراناها موثر می شود.قسمت دوم از سری حرکات PMA اثر مستقیمی روی آپاناوایو دارد.این اثر به صورت خیلی قوی روی عضلات پایین شکم , ارگانهای داخل شکم و روده بزرگ ( محل اصلی واتا ) موثر میشود. همچنین به جهت تحریک وریدهای پا که ذخیره کننده خون در بدن می باشند توزیع خون به اندامهای افزایش یافته و روند دفع نیز تسریع می شود.آپانا به نیروی لاینفک بیماری در بدن همچنین ناقل قدرت , تعویض اختیار و محدودیت آگاهی معرف است. بنابراین با خالص کردن این نیرو بدن از فساد و بیماری محافظت می شود. همچنین آپانا کنترل کننده واتاست و واتا نیز ریشه دو مزاج دیگر یعنی پیتا و کافا می باشد که این سه دوشا اساس وجود مادی انسان را می سازد.بنابراین آپانا مسئول درمان در بدن فیزیکی است.

پراناها درون بدن از طریق کانالها یا راههایی بنام نادی ها جریان می یابد. این کانالها , شبکه پیچیده ای از رشته های انرژِی را تشکیل می دهند که در کنار هم سطح انرژی بدن را بوجود می آورند.

از آنجاییکه باز بودن این کانالها در چرخش و جریان انرژی در بدن موثرند , شناخت عوامل انسداد نادیها , چون عدم فعالیت یا فعالیت غلط , افکار یا ذهن نادرست , تغذیه نادرست یا نحوه زندگی غلط ضروری است.از طریق تمرینات PMA یک پیغام تحریک به این کانالها برای از بین بردن انسدادها داده می شود.

به طور کلی می توان گفت از طریق خم و راست کردن یا چرخش نقاط مختلف بدن ( یا هر نوع حرکت دیگر ) یک اثر ناپایدار در اندامها ایجاد می شود که این اثر پرانا را به جلو می راند و باعث چرخش در نادیها شده و در عین حال انسدادها را از سر راه بر میدارد. این اثرات ناپایدار به طور سیستماتیک از پایین به بالا در بدن اثر می گذارند. همچنین از اندامهای مرکزی و از خارج به داخل ارگانها پیش می رود.


 

تالیف :کمیته آموزش انجمن ورزش یوگا

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت گربه – گاو در یوگا

کمر درد برای هر کسی می تواند در مواقعی اتفاق افتاده باشد، و فعالیت کم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *