پنج‌شنبه , آوریل 18 2024

چرا با کودکانمان یوگا کار کنیم؟

نویسنده: شانا میرسون، متخصص یوگای کودک

مترجم: آیدا جوادی، مربی یوگای کودک و نوجوان

یوگا باعث بالا رفتن عزت‌نفس و اعتماد بنفس کودکان می‌شود. در کلاس یوگا، کودکان حرکات را بدون نگرانی در مورد اینکه آنها را درست یا غلط اجرا می‌کنند، انجام می‌دهند.

یوگا باعث تقویت قوای جسمی کودکان می‌شود و به روش‌های گوناگون، آن‌ها را تشویق به استفاده از تمام عضلات‌شان می‌کند. این کار تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کودکانی که ورزشکار نیستند و از اجرای حرکات ورزشی در جمع خجالت می‌کشند دارد. همچنین به کودکان ورزشکار نیز کمک می‌کند تا ابعاد دیگر وجودشان را تقویت کرده و رشد بدهند.

یوگا سطح انرژی ومیزان استقامت کودکان را بالا می‌برد. همچنین باعث آرام کردن آنها و کاهش استرس در آن‌ها می‌شود.

یوگا  یک ورزش غیر رقابتی است و درواقع یکی از معدود ورزش‌های غیر رقابتی است که کودکان می‌توانند در آن شرکت کنند. در زندگی روزمره، کودکان هر روز و هر ساعت در حال رقابت هستند. چه کسی از همه باهوش‌تر است؟ چه کسی قد بلند‌تری دارد؟ چه کسی محبوب‌تر است؟ چه کسی ورزشکار بهتری است؟ و…. اما در کلاس یوگا هیچ کس با شخص دیگری مقایسه و سنجیده نمی‌شود.

وقتی کودکان یاد می‌گیرند که رقابتی عمل نکنند، می‌آموزند خودشان و دیگران را کمتر قضاوت کنند. گاهی اوقات، قضاوت‌های کودکان در مورد دیگران ناشی از عدم امنیت روانی‌شان می‌شود. پذیرش شرایط خود و دیگران یکی از بخش‌های اصلی یوگاست. کودکان می‌آموزند خود را همان‌گونه که هستند بپذیرند و دوست داشته باشند و هنگامی که بدانند در هیچ شرایطی با کسی مقایسه نمی‌شوند بهترمی‌توانند تفاوت‌های دیگران را به راحتی بپذیرند.

یوگا به طرز شگفت‌انگیزی باعث سلامت اندام‌های داخلی کودکان می‌شود. هر حرکت یوگا طوری طراحی شده است که نه‌تنها ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند، بلکه ارگان‌های داخلی را نیز ماساژ داده و تقویت می‌کند. بطور مثال حرکات پیچ، ماساي خوبی به ارگان‌های داخلی شکم می‌دهند.

حرکات تعادلی که برای بالا بردن تعادل جسمی و ذهنی طراحی شده‌اند، از حرکات اصلی یوگای کودک محسوب می‌شوند. تعادل و تمرکز ذهنی در اثر تمرین زیاد حرکات تعادلی بدست می‌آیند. حتی اگر کودکی بعد از تلاش های فراوان نتواند روی یک پا بایستد، اگر هنگام افتادن بتواند آرامشش را حفظ کند، یعنی تعادل را فراگرفته است. کودکان هرچه در انجام حرکات تعادلی پیشرفت کنند، عزت نفس‌شان نیز تدریجاً بالا می‌رود.

یادگیری تعادل و بالا رفتن هماهنگی در بدن کودکان دو امر به هم وابسته است. کودکان می‌آموزند چگونه بدن‌شان را به اشکال مختلف مورد استفاده قرار دهند. با حرکت دادن ستون فقرات در جهات مختلف، برای هماهنگی‌های پیشرفته‌تر آماده می‌شوند.

بالا رفتن قدرت تمرکز از اثرات بسیار مشخص تمرین یوگا در کودکان است. شواهد زیادی در این خصوص وجود دارد که از تحقیق بر روی کودکان دبستانی جمع‌آوری شده است. دلیل بالا رفتن تمرکز کودکان این است که یوگا به کودکان کمک می‌کند ذهنشان را پاک کرده و بتوانند روی یک مورد خاص تمرکز نمایند.

“ادامه ی این مقاله را در شماره 112 مجله دانش یوگا بخوانید”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *