پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

پنج ترفند یوگا برای آرام کردن روابط پُرتنش

نویسنده: رابرت باتِرا 
برگردان: آیدا کوچکی
 

همگی ما از سوی دوست‌، نامزد یا همسر خود به این دلیل که فکر می‌کنیم، ما را منتظر می‌گذارد، ارتباط صحیحی برقرار نمی‌کند یا دارای دیدگاه متفاوتی دربارۀ چگونگی پیشرفت یک رابطه است، دچار سرخوردگی شده‌ایم. این امر ازنظر روانی می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و ازنظر جسمی، واکنش خصمانه نسبت به عزیزانمان می‌تواند هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را که بر اساس انجمن روانشناسی آمریکا ممکن است برای سلامت عمومی ما مضر باشد را افزایش ‌دهد. بااین‌حال، بر اساس آموزه‌های یوگا، شرایط خارجی همیشه نباید حالات هیجانی درونی ما را دیکته کند. درواقع، زمانی که به احساسات با یک ذهن باز و آرام توجه می‌کنیم، می‌بینیم آن‌ها منبع فوق‌العاده‌ای از اطلاعات و رهنمود هستند.

در اینجا چندراه ساده برای انتقال اثرات تقویتی از زیرانداز یوگا به درون روابط شما ذکرشده است.

1.احساسات را مهار کنید.

عاطفی بودن چیز بدی نیست؛ این فقط بدان معناست که شما توسط احساسات خود، انگیزه می‌گیرید و این امر تنها زمانی مسئله‌ساز می‌شود که احساسات تبدیل به درام (نمایش) شوند. هنگامی‌که آگاهی از احساسات به شما می‌گوید چه چیزی درونتان در جریان است، واکنش به دلیل احساسات شکل‌گرفته، ایجاد استرس می‌کند. به‌منظور مهار قدرت احساسات خود، به اطلاعاتی که در بردارند، توجه کنید. آن‌ها چه راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کنند؟ چگونه می‌توانید زندگی خود را بهبود ببخشید؟ به بخشی از خود که بدون قضاوت می‌تواند شاهد احساسات باشد، متصل شوید. تمام احساسات خود را بپذیرید و از آن‌ها بیاموزید. وقتی‌که شما پذیرش احساسات خود را تمرین می‌کنید، پذیرش احساسات دیگران نیز آسان‌تر می‌شود. این‌گونه است که قدرت احساسی خود را برای ایجاد تغییر مثبت مهار می‌کنید.
نکتۀ مدیتیشن: مدیتیشنِ مهر و محبت یا متا  را برای افزایش همدلی‌تان با خود و دیگران امتحان کنید. این عمل می‌تواند به شما کمک کند تا هر احساسی که بروز می‌کند را بدون نیاز به واکنش نشان دادن به آن بپذیرید و همدردی را در تمام ارتباطات شما پرورش می‌دهد.

 

2.از صمیم قلب خود گوش دهید.

هر کس نیاز به کسی برای گوش دادن دارد. حتی اگر همیشه آنچه فرد دیگر می‌گوید را دوست نداشته باشید، بدان گوش فرا دهید. در این صورت مردم نسبت به شما احساس مثبت‌تری خواهند داشت، زیرا توجه شما آن‌ها را تصدیق می‌کند. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که آرام باشید و نفس عمیق بکشید. آنچه را که فرد مقابل شما می‌گوید، بشنوید. اگر بتوانید با آن‌ها همدردی کنید، یک امتیاز محسوب می‌شود. تلاش کنید تا واقعاً معنای آنچه می‌شنوید را درک کنید. به‌واقع شنیده شدن، آن‌قدر اتفاق نادری است که شما تنها با وقت گذاشتن برای گوش دادن، می‌توانید تبدیل به یک دوست، یک عاشق یا یک همکار فوق‌العاده شوید.

نکتۀ وضعیت: اوشتراسانا Ustrasana، وضعیت شتر، یک وضعیت خم به عقب به جهت انبساط سینه و باز کردن قلب است. این حالت، همچنین برای توانایی قدرتمندش به‌منظور پرورش قدرت درونی و کمک به شما برای دیدن همه‌چیز از یک دیدگاه متفاوت شناخته‌شده است که توانایی شما برای گوش دادن از صمیم قلب را افزایش می‌دهد. حتماً از بینی نفس عمیق بکشید تا سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود را در این خم به عقب گسترده، فعال کنید. نفس خود را نگه‌دارید و سپس بر روی پاشنه‌های خود بنشینید و زانوهای خود را بازکنید، کف دستان خود را یا در حالت استراحت بر روی ران‌های خود قرار دهید یا دستان خود را به حالت آنجالی مودرا بر قلب خود بگذارید. درحالی‌که هر احساسی ممکن است بروز کند، بنشینید و از بازدم خود برای آزاد کردن آن احساسات استفاده نمایید.

3.عشق ورزیدن با یک پرسش.

با پرسیدن سؤال، قبل از به اشتراک‌گذاری دیدگاه خود، یک محیط امن ایجاد کنید. هنگامی‌که از صمیم قلب شروع به گوش دادن می‌کنیم، به‌جای نظر، حالت تدافعی یا بحث، توسط کنجکاوی هدایت می‌شویم. ما به‌طورمعمول قبل از این‌که شخص دیگر صحبتش تمام شود، پاسخ‌ها را در سر خود شکل می‌دهیم. زمانی که شما احساس می‌کنید باید واکنش نشان دهید، به‌جای واکنش نشان دادن، سؤالات بیشتری بپرسید. اینجاست که تمرین شهود و آرامش یوگا برایتان سودمند واقع می‌شود. این‌یک چالش است برای این‌که وقتی باکسی اختلاف‌نظر داریم، از خودمان دفاع نکرده و بحث نکنیم. به یاد داشته باشید، کنجکاوی عنصری کلیدی است. با یادگیری مزایای وضعیت یوگا، در مورد دلایل عمیق‌تری ورای آنچه شریکتان می‌گوید، آگاه می‌شوید. هنگامی‌که دلایل اصلی و ریشه‌ای رفتار او را متوجه شدید، با سؤالات خود به او کمک می‌کنید، حتی اگر واقعاً با او موافق نباشید. علاقۀ شما مانند توجه خواهد بود. حتی اگر نمی‌توانید با دیدگاه یا رفتار همسرتان کنار بیایید، آن‌ها از سکوت و آرامش شما، احساس احترام و افتخار خواهند کرد.
نکتۀ پرانایاما: ریتم و کیفیت تنفس، وضعیت احساسی و حتی الگوهای فکری شما را تعدیل می‌کند. نادی سودانا  یا تنفس از بینی را تمرین کنید تا نیمکره‌های مغز خود و وضعیت سطح انرژی و ذهنتان را به تعادل برسانید. این کار می‌تواند به شما در پردازش آنچه می‌شنوید، کمک کند و سؤالات خلاقی برای عمیق شدن درک بین شما و شریک زندگی‌تان ایجاد نماید.

4.عشق ورزیدن از طریق یک «نه»

ادامه مقاله را می توانید در مجله 92 مطالعه نمایید

 

برگرفته از:
http://www.yogajournal.com/article/stress/5-yoga-tricks-smooth-stressful-relationships/

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

ده روش براى مغلوب کردن نگرانى ها

١) خطاهاى فکرى (شناختى) خود را شناسایى کنید.٢) مشخص کنید با چه احتمالى ممکن است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *