پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

پنج ترفند یوگا برای آرام کردن روابط پر تنش

پنج ترفند یوگا برای آرام کردن روابط پر تنش
نویسنده: رابرت باتِرا 
برگردان: آیدا کوچکی

به منظور آماده شدن برای یوگای آتی ما برای دوره استرس و اضطراب آنلاین، دوزهای هفتگی از آسانای آرام، پرانایاما، مدیتیشن، و یوگانیدر به شما می دهیم. دوره شش هفته ای ما را که یک تغییر پایدار در شیوه ی کار، عشق ورزی و زندگی شما ایجاد می کند از دست ندهید. همین الان ثبت نام کنید و جزء اولین افرادی باشید که از شروع این دوره باخبر می شوند.
همگی ما از سوی دوست پسر، دوست دختر، یا همسر خود که فکر می کنیم ما را منتظر می گذارد، ارتباط برقرار نمی کند یا دارای دیدگاه متفاوتی درباره چگونگی پیشرفت یک رابطه است دچار سرخوردگی شده ایم. این امر از نظر روانی می تواند طاقت فرسا باشد و از نظر جسمی، واکنش خصمانه نسبت به عزیزانمان می تواند هورمون های استرس را مانند کورتیزول، که بر اساس انجمن روانشناسی آمریکا ممکن است برای سلامت عمومی ما مضر باشد افزایش می دهد. با این حال، بر اساس آموزه های یوگا، شرایط خارجی همیشه نباید حالات هیجانی داخلی ما را دیکته کند. در واقع، زمانی که به احساسات با یک ذهن باز و آرام توجه می کنیم، منبع فوق العاده ای از اطلاعات و رهنمود هستند.

در اینجا چند راه ساده برای انتقال اثرات تقویتی از زیرانداز یوگا به درون روابط شما ذکر شده است.
1.    احساسات را مهار کنید
عاطفی بودن چیز بدی نیست؛ این فقط بدان معناست که شما توسط احساسات خود انگیزه می گیرید. این تنها زمانی مسئله ساز می شود که احساسات تبدیل به درام [نمایش] شوند. هنگامی که آگاهی از احساسات به شما می گوید چه چیزی درونتان در جریان است، واکنش به دلیل احساساتتان ایجاد استرس می کند. به منظور مهار قدرت احساسات خود، به اطلاعاتی که دربر دارند توجه کنید. چه اقداماتی را پیشنهاد می کنند؟ چگونه می توانید زندگی خود را بهبود ببخشید؟ به بخشی از خود که بدون قضاوت می تواند شاهد احساسات باشد متصل شوید. تمام احساسات خود را بپذیرید و از آن ها بیاموزید. وقتی که شما پذیرش احساسات خود را تمرین می کنید، پذیرش احساسات دیگران نیز آسان تر می شود. این گونه است که قدرت احساسی خود را برای ایجاد تغییر مثبت مهار می کنید.
نکته مدیتیشن: مدیتیشن مهر و محبت یا متا را برای افزایش همدلیتان با خود و دیگران امتحان کنید. این عمل می تواند به شما کمک کند هر احساسی که بروز می کند را بدون نیاز به واکنش نشان دادن به آن بپذیرید و می تواند همدردی را در تمام ارتباطات شما پرورش دهد.

2.    از صمیم قلب خود گوش دهید
هر کس نیاز به کسی برای گوش دادن دارد، حتی اگر همیشه آنچه فرد دیگر می گوید را دوست نداشته باشید. مردم نسبت به شما احساس مثبت تری خواهند داشت زیرا توجه شما آن ها را تصدیق می کند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که آرام باشید و نفس عمیق بکشید. آنچه را که فرد مقابل شما می گوید بشنوید. اگر بتوانید با آنها همدردی کنید، یک امتیاز محسوب می شود. تلاش کنید تا واقعاً معنای آنچه می شنوید را درک کنید. به واقع شنیده شدن آنقدر اتفاق نادری است که شما تنها با وقت گذاشتن برای گوش دادن می توانید تبدیل به یک دوست، یک عاشق یا یک همکار فوق العاده شوید.
نکته حالت: Ustrasana، حالت شتر یک حالت انبساط سینه برای باز کردن قلب [big, heart-opening backbend] است. این حالت همچنین برای توانایی قدرتمندش به منظور پرورش قدرت درونی و کمک به شما برای دیدن همه چیز از یک دیدگاه متفاوت شناخته شده است که توانایی شما برای گوش دادن از صمیم قلب را افزایش می دهد. حتماً از بینی نفس عمیق بکشید تا سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود را در این expansive backbend [انبساط سینه] فعال کنید. نفس خود را نگه دارید و سپس بر روی پاشنه های خود بنشینید و زانوهای خود را باز کنید، کف دستان خود را یا در حالت استراحت بر روی ران های خود قرار دهید یا دستان خود را به حالت آنجالی مودرا بر قلب خود بگذارید. در حالی که هر احساسی ممکن است بروز کند بنشینید و از بازدم خود برای آزاد کردن آن احساسات استفاده کنید.

3.    عشق ورزیدن با یک پرسش
با پرسیدن سوالات قبل از به اشتراک گذاری نقطه نظر خود، یک محیط امن ایجاد کنید. هنگامی که از صمیم قلب شروع به گوش دادن می کنیم، به جای نظرات، حالت تدافعی یا بحث توسط کنجکاوی هدایت می شویم. به طور معمول ما قبل از این که شخص دیگر صحبتش تمام شود، پاسخ ها را در سر خود شکل می دهیم. زمانی که شما احساس می کنید باید واکنش نشان دهید، به جای آن سوالات بیشتری بپرسید. اینجاست که تمرین شهود و آرامش یوگا برایتان سودمند واقع می شود. این یک چالش است برای این که وقتی با کسی اختلاف نظر داریم از خودمان دفاع نکنیم یا بحث نکنیم. به یاد داشته باشید، کنجکاوی عنصر کلیدی است. با یادگیری مزایای وضعیت یوگا، در مورد دلایل عمیق تر ورای آنچه شریکتان می گوید آگاه می شوید. هنگامی که منبع ریشه ای آرزوی خود را پیدا کنید، با سوالات خود به آن کمک می کنید، حتی اگر واقعاً موافق نباشید. علاقه شما مانند توجه خواهد بود. حتی اگر شما معمولاً نتوانید خوب کنار بیایید، آنها مورد احترام و افتخار قرار خواهند گرفت و شما راضی تر خواهید بود و می دانید که آرام و محترم بودید.
نکته پرانایاما: ریتم و کیفیت نفس، وضعیت احساسی و حتی الگوهای فکری شما را تعدیل می کند. نادی سودانا یا تنفس از بینی را تمرین کنید تا نیمکره های مغز خود و حالت سطح انرژی و ذهنتان را به تعادل برسانید. این کار می تواند به شما در پردازش آنچه می شنوید کمک کند و سؤالات خلاقی برای عمیق شدن درک بین شما و همکار خود ایجاد کند.

4.    عشق ورزیدن از طریق یک “نه”
در زمان مناسب- توصیه می کنیم گاهی اوقات پس از این که عمیقاً گوش دادید، سوالات را صادقانه پرسیدید و احساسات خود را منعکس کردید- ممکن است زمان بیان مرزها برسد. مرزها در روابط از همه دغدغه ها محافظت می کنند. بسیاری از مردم هنگامی که مجبورند مرز بکشند یا نه بگویند ناراحت می شوند، زیرا نسبت به “خوب” و “مفید” بودن شرطی شده ایم. اگر فکر کنیم کاری که انجام می دهیم دوست داشتنی نیست دچار استرس می شویم. احساس این ناراحتی موردی ندارد و در عین حال مرزها را حفظ می کند. هنگامی که می دانید چه چیزی را تحمل می کنید و چه چیز را تحمل نمی کنید، نه گفتن بسیار ساده می شود. با آنچه هستید در ارتباط باشید تا بتوانید با شفقت و مهربانی خودِ بالاترتان یک مرز ایجاد کنید. به یاد داشته باشید، مرزها بد نیستند- آن ها به همه ما کمک می کنند بدانیم کجا ایستاده ایم و این یک حس واقعی از امنیت را ارائه می دهد. گاهی اوقات یک “نه، متشکرم” قاطعانه و آرام، محبت آمیزترین چیزی است که می توانیم به خودمان و یک رابطه ارائه دهیم.
نکته عملی: یکی از موثر ترین راه هایی که می توانید مرزها را در روابط خود مشخص کنید می تواند درست از روی زیراندازتان آغاز شود. دانستن این که چه وقت در یک آسانی چالش برانگیز عقب نشینی کنید یا “نه” بگویید به طور کلی به این معناست که به طور موثر در آن لحظه در حال گوش دادن به نیازهای بدن خود هستید و به محدودیت های خود ارج می نهید. تمرین یوگای ما یک اکتشاف از ارتباط بین بدن و نفس ماست، نه تمرینی در سوق دادن خودمان فراتر از آنچه قادر هستیم. افزایش قدرت و انعطاف پذیری به طور طبیعی در طول زمان با پیشرفت شما از طریق ادامه کار و تعهد به دست می آید.

5.    دراما: خود را در اولویت قرار دهید
به خانه اول برگشتیم. این آخرین نکته، اولین چیزی است که باید به یاد داشته باشید: با خودِ زیرک و دوست داشتنیتان صادق باشید. اگر تمایل به روابط سالم دارید، باید از یک منبع سالم سرچشمه بگیرند- یعنی خود حقیقیِ شما. اگرچه این یک گرایش سطحی یا خودخواهانه نیست. تحقق در تمام روابط خود را با تعامل از یک جای دوست داشتنی، مهربان، پذیرنده، بخشنده، یا یک جای واقعی دیگر تجربه کنید. روابط رضایت بخش از هدف های شخصی رشد معنوی خودتان بوجود می آیند. زمانی که آرامش ذهنتان مختل شود، ممکن است یک حالت متفاوت از ذهن مثل بازگشت به قناعت یا سهولت را انتخاب کنید و در جهت آن حرکت کنید. متناوباً، ممکن است به اصلاح یک وضعیت مثل بحث در مورد نگرانی ها، ارائه دستورات برای تغییر یا تنها استفاده از آن به عنوان یک چالش برای تقویت فضایل داخلی خودتان اقدام کنید. هنگامی که از روابط خود با دیگران به عنوان فرصت هایی برای ابراز همدلی و آرامش استفاده می کنید، آرامش درونی را کشف می کنید. این رویکرد به شما اجازه می دهد در عین حال که درس های زندگی خود را کشف می کنید –بدون توجه به این که با چه کسی هستید- درامای خود را در هر لحظه تمرین کنید.
مراقبت از خودِ بالاترتان، اولین گام در مراقبت از دیگران است. گوش دادن به مردمِ گرفتار، دلسوزی را افزایش می دهد. هنگامی که به جای استرس داشتن کنجکاو باشیم، واکنش های ما به چگونگی ارتباط یافتن ما با دیگران تسهیل می شود. مرزهای سالم با حفاظت از ما عشق را به خود ما و دیگران نشان می دهند. برای همه روابط خود یک نیت معنوی داشته باشید و بگذارید این احساس بالاتر تمام تعاملات شما را با سهولت و عشق رنگ بزند.
نکته مراقبت از خود: با اصل ساتیا یا حقیقت که یکی از پنج یاما ها برای زندگی در فلسفه یوگای اساسی است کار کنید. عمل کردن از یک مکان ساتیا یعنی صادقانه صحبت کردن و زندگی کردن خودِ حقیقیتان. صادق بودن در تعاملاتتان با دیگران ابتدا با ترویج صداقت در درون خودتان آغاز می شود.
برگرفته از:
http://www.yogajournal.com/article/stress/5-yoga-tricks-smooth-stressful-relationships/

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *