چهارشنبه , آوریل 24 2024

پرتویی از یوگا

نوشتۀ ب.ک.اس آینگار B.K.S Iyengar
برگردان: سارا صادقی

همان‌طور که خوانندگان محترم مجله اطلاع دارند، مطلب پرتویی از یوگا نوشتۀ ب.ک.اس آینگار ازجمله معروف‌ترین اساتید یوگای جهان به‌صورت یک شماره در میان از شمارۀ 67 تاکنون در مجلۀ دانش یوگا به چاپ می‌رسد. در شمارۀ 79 مجله در مورد حرکات اکاپاداویپاریتا دانداسانا 2 ، چاکراسانابانداسانا ، نحوۀ انجام و تأثیرات آن‌ها روی بدن بررسی نمودیم. در این شماره به شرح وضعیت‌های ماندالاسانا، وریچیکاسانای یک ، نحوۀ انجام و تأثیرات آن‌ها خواهیم پرداخت.
ماندالاسانا 
ماندالا به معنی چرخ، حلقه، یک محیط دایره‌ای یا مدار است. سر و دست‌ها را در وضعیت شالامبا شیرشاسانای یک  قرار دهید. پاها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، سپس خلاف عقربه‌های ساعت این کار را انجام دهید. حرکت پاها شکل یک دایره، ماندالا یا مدار را دور سر تشکیل می‌دهد. در این وضعیت سر می‌بایست بدون حرکت و تغییر باشد.

روش اجرا:
1.    وضعیت دوی پادا ویپاریتا دانداسانا  را انجام دهید.                                         
2.    بدون برهم زدن وضعیت سر، شانه‌ها و قفسۀ سینه را تا‌ جایی که برایتان امکان دارد از زمین بلند کنید. 
3.    پاها را به پهلوها در جهت عقربه‌های ساعت یکی پس از دیگری حرکت دهید، به‌این‌ترتیب دایره‌ای دور سر ایجاد می‌شود. زمانی که پاها به وضعیت ساعت 3 و 9 می‌رسد، آرام شانۀ مخالف را بلند کرده و قفسۀ سینه را به سمت بالا و جلو بکشید و همان‌طور‌ که در عکس می‌بینید تنه را بچرخانید. ستون فقرات چرخشی 360 درجه پیدا می‌کند.                                         

4.    پس از کامل کردن یک دور چرخش در جهت عقربه‌های ساعت، برای مدتی مکث کرده، چند بار نفس عمیق بکشید، سپس حرکات خلاف عقربه‌های ساعت انجام دهید و حرکاتی که در عکس نشان داده‌شده را با سمت مخالف بدنتان انجام دهید.
5.    برای برخورداری از انعطاف‌پذیری کافی، لازم است تا ستون فقرات را با انجام ویپاریتا چاکراسانا   و اردوا دانورآسانا   منعطف کنید. برای شروع از گردن و شانه‌ها، به سمت زمین خم شوید. پس از آن‌که قدرت کافی به دست آوردید و کمرتان منعطف شد، انجام این آسانا برایتان آسان‌تر می‌گردد.

تأثیرات:          
هنگام چرخش، تنه و شکم ازیک‌طرف منقبض و از طرف دیگر منبسط و کشیده می‌شود. این کار سبب بهبود وضعیت سلامت و افزایش عمر اندام‌های داخلی شکم می‌گردد.

وریچکاسانای 1      
وریچکاسانا به معنای عقرب است. عقرب برای به‌زانو درآوردن قربانی خود، دم خود را بالای کمرش برده و بعد از بالای سرش به طعمه خود نیش می‌زند. این وضعیت همان‌طور که از نامش پیداست، تداعی‌کنندۀ عقرب مهاجم است.
روش اجرا:
1.    روی زمین زانو بزنید، به جلو خم شوید و آرنج‌ها، ساعد و کف دست‌ها را موازی با یکدیگر روی زمین قرار دهید. فاصلۀ بین ساعدها نباید بیشتر از فاصلۀ بین شانه‌ها باشد.
2.    گردن را تا جایی که برایتان امکان دارد به سمت بالا ‌بکشید.

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 81 مطالعه کنید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

به چه نکاتی قبل ازرفتن به کلاس یوگا باید توجه کرد

١-ازبکاربردن عطروادکلن خودداری فرمایید ٢-تمرینات رابابدن پاکیزه ولباس پاکیزه وراحت که مانع ارحرکت مفاصل وعضلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *