جمعه , مارس 29 2024

پرانایاما (ماهنامه شماره 80)

پرانایاما
سوامی شیواناندا Swami Sivananda
برگردان: سارا صادقی
بخش دوم

در شمارۀ 78 مجلۀ دانش یوگا مطلبی را تحت عنوان پرانایاما از کتاب Bliss Divine نوشتۀ سوامی شیواناندا آغاز کردیم. در بخش اول به توضیح طبیعت پرانا، رابطۀ پرانایاما و طول عمر و نحوۀ انجام تمرینات تنفسی پرداختیم. در این شماره به بخش دوم این مطلب در مورد کنترل پرانا (انرژی حیاتی)، فواید تمرینات تنفسی، ترس‌های رایج در انجام این تمرینات و رعایت چند نکتۀ کلیدی در انجام این تمرینات می‌پردازیم…
کنترل پرانا به چه معناست؟
پرانا وابسته به ذهن است، این وابستگی از ذهن به اراده، از اراده به روح فردی و از آن به روح برتر (خداوند) ادامه می‌یابد.
اگر بدانید چگونه کوچک‌ترین امواج پرانایی که در ذهنتان فعالیت می‌کند را کنترل نمایید، آنگاه راز مطیع کردن پرانای جهانی بر شما آشکار می‌شود.
اگر ‌بتوانید پرانا را کنترل کنید، کنترل کامل تمام نیروهای جهان چه ذهنی و چه فیزیکی از آن شما می‌شود. یوگی‌ها می‌توانند نیروی همه‌جا حاضر را جدای از جایی که تمام انرژی‌ها ازآنجا سرچشمه می‌گیرند، کنترل نمایند. حال این انرژی می‌تواند انرژی آهنربایی، الکتریسیته، نیروی جاذبۀ زمین، جاذبۀ مولکولی، ریشه‌های عصبی، نیروهای حیاتی یا ارتعاشات حاصل از ذهن باشد.
یوگی‌هایی که در این علم به متخصص تبدیل‌شده‌اند، دیگر از هیچ نیرویی در جهان واهمه ندارند، زیرا آن‌ها بر تمام جلوه‌‌های قدرت در جهان تسلط یافته‌اند. آنچه به‌عنوان «قدرت شخصیتی » شناخته‌شده است، چیزی جز ظرفیت طبیعی یک فرد در به‌کاربردن صحیح از پرانا خودش نیست.
بعضی آدم‌ها در زندگی موفق‌تر، تأثیر‌گذارتر و جذاب‌تر از دیگران هستند، تمام این ویژگی‌ها تنها به خاطر وجود همین پراناست که برخی از آدم‌ها هرروز ناآگاهانه این انرژی را مصرف کرده در‌حالی‌که یوگی‌ها با به‌طور آگاهانه و با خواست و ارادۀ خود آن را به کار می‌گیرند.
شفای پرانیکی    
کسانی که تمرینات پرانایاما را انجام می‌دهند، قادرند پرانا و نیروی حیاتی خود را در درمان بیماری‌ها به کار بگیرند. همچنین آن‌ها می‌توانند با کومباکا (حبس دم) در هر زمان که می‌خواهند خود را با پرانا از نو شارژ کنند. اگر بیماری دارید که مبتلا به رماتیسم است، به‌آرامی پاهای او را با دست‌هایتان شامپو کنید. زمانی که در حال شامپو کردن پاهای او هستید، کومباکا را انجام داده و تصور کنید که پرانا از دستانتان به بدن بیمار منتقل می‌شود. خود را با هیرانیاگاربا  یا پرانای الهی متصل کنید و تصور کنید که انرژی الهی و کیهانی از دستان شما به فرد بیمار منتقل می‌گردد. بیمار در ابتدا احساس گرما، آسودگی و قدرت می‌کند. یکی دو بار سعی کنید خودتان را بهبود بخشید، آنگاه عقیده‌تان در این زمینه بیشتر و قوی‌تر می‌گردد.
با این روش شما می‌توانید بیماری‌هایی از قبیل سردرد، قولنج روده، یا هر نوع بیماری دیگری که با ماساژ یا لمس آهنربایی شما درمان می‌شود. زمانی که کبد، طحال، شکم، یا هر بخش دیگری از اندام‌های بدن را ماساژ می‌دهید، می‌توانید با سلول‌ها صحبت کنید و به آن‌ها دستور بدهید که «ای سلول، به‌طور صحیح و منظم وظیفۀ خود را انجام دهید. من به شما دستور می‌دهم که این کار را انجام دهید». آن‌ها از دستور شما پیروی می‌کنند، آن‌ها هم دارای هوش نا‌خودآگاه هستند. زمانی که در حال انتقال پرانا هستید، سعی کنید ذکر تکرار کنید. چند مورد را با همین روش امتحان کنید، آنگاه در انجام این کار خبره می‌شوید.
ایمان، تخیل، توجه و علاقه نقش بسیار مهمی در درمان بیماری‌ها از طریق انتقال پرانا به بدن فرد بیمار ایفا می‌کند. زمانی که در تمرینات و تمرکز خود پیشرفت کردید، آنگاه می‌توانید بسیاری از بیماری‌ها را تنها بااراده کردن درمان کنید.
حتی می‌توانید از طریق فضا پرانا را به دوستانتان که در فاصلۀ دوری از شما زندگی می‌کنند، بفرستید. به این روش «درمان غیرحضوری» گفته می‌شود. پرانا به‌صورت نامرئی مثل امواج بدون سیم و جرقه‌های رعدوبرق در فضا سفر می‌کنند. پرانایی که با افکار شفادهنده به خود رنگ گرفته، در جهان خارج منعکس می‌گردد.
شما می‌توانید با حبس نفَس (کومباکا) خودتان شارژ دوباره کنید و پرانای تازه وارد بدنتان نمایید و این امر مستلزم تمرینات منظم، ثابت و طولانی‌مدت است. هرگز به این موضوع فکر نکنید که با پخش و دادن پرانا، انرژی خود را تخلیه ‌می‌کنید، باید بدانید که هر‌چه بیشتر بدهید، پرانای بیشتری از منبع الهی به شما داده می‌شود. این قانون طبیعت است. در این مورد آدم خسیسی نباشید.

ادامه مطلب را در مجله شماره 80 مطالعه نمایید.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *