چهارشنبه , آوریل 24 2024

پایبندی به یک شیوه در یوگا

 

سؤال مهم: آیا واقعاً باید به سبک خاصی از یوگا وفادار ماند؟
نویسنده: جولی کلین‌من / برگردان: عاطفه هاشمی

در این مقاله جولی کلین‌من توصیه‌هایی در مورد سنجش سبک‌های مختلف یوگا به شما ارائه می‌دهد.

من هر روز یوگا کار می‌کنم. در باشگاهی که می‌روم انواع مختلف کلاس‌های یوگا وجود دارد (هاتا، هات، پاور، یین) حال این سؤال پیش می‌آید که آیا باید روی یک سبک خاص تمرکز کرد یا مي¬توان هر روز با یک شیوه کار کرد؟
قطعاً پایبندي به یک سبک، مزیت ویژه‌ای دارد. می‌گویند یک ده آباد بهتر است از صد شهر خراب. اما کار-کردن در درون یک سیستم هم می‌تواند یکنواخت و یک‌شکل نباشد. در آشتانگا، ترتیب و توالی وضعیت‌ها می‌تواند کاربرد «کنترل» را در آزمایشات علمی داشته باشد و تغییرات تمرين كننده را نشان دهد. در شیوۀ تعریف شدۀ یوگای آیینگار نیز هم حرکات شدید و هم حرکات ملایم وجود دارد که هر کدام بر مبنای نیازهای پرتوجو برگزیده می‌شود.
اما روش کاری یوگاکار تنوع‌طلبی که از امتحان¬کردن طعم‌ها، شیوه‌ها و راهکارهای مختلف لذت می‌برد نیز می‌تواند روش درستی باشد.
ممکن است یک روز بخواهید عرق بریزید و با یک کلاس پاور، پایۀ خود‌ را قوی کنید و روز بعد احساس کنید كه دوست دارید از مربی یین بهره ببرید و حرکت طولانی و عمیق کبوتر را انجام دهید. این روش هم می‌تواند انتخاب صحیحی باشد. شما با تنوع¬دادن به تمرینات می‌توانید با پیام‌آور درونتان ارتباط برقرار کنيد، در جسمتان تعادل ایجاد کنید و به تمرینات یوگای‌ خودتان غنا و وسعت ببخشید.
باشگاهی که برنامه‌‌های متنوعی ارائه می‌دهد، درواقع دروازه‌های مختلفی برای ورود پرتوجویان به میدان یوگا فراهم مي¬كند و فضاهای متعددی جهت گذر و تحول پرتوجویان در طی مسیر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
ممکن است پس از طی چند سال تجربۀ یوگا، احساس کنید یک شیوه واقعاً برای شما مناسب‌تر است و شاید تصمیم بگیرید كه به همان شیوه وفادار بمانید یا این احتمال هم وجود دارد که خودتان را به یک سیستم متعهد کنید، اما وقتی تغییری در شرایط شما به‌وجود می‌آید (تغییراتی چون بالارفتن سن، تغییر وضعیت سلامتی یا سطح انرژی)، شاید احساس کنید بهتر است به شیوه‌های دیگری روی بیاورید.
هیچ کس حق تصمیم‌گیری و انتخاب یک شیوه را برای دیگری ندارد. یوگا اساساً یک ورزش کاملاً شخصی است. هیچ سیستم یا رویکردی بر دیگری ارجح نیست. اگر با یوگای‌ خود در حال رشد هستيد و انجام تمریناتش را دوست دارید، همان سبک، مناسب‌ترین سبک برای شماست.

 

منبع: یوگاژورنال

 
بیوگرافی نویسنده: جولی کلین‌من، رئیس بخش آموزش مربیان سواحل غربی؛ بیش از 13 سال است که به تدریس یوگا اشتغال دارد.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *