پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

همه چیز دربارۀ پروبیوتیک‌ها

یوگاژورنال / برگردان: واحد ترجمه

دکتر «دیان مک‌کی استادیار دانشگاه تغذیۀ فریدمن اعتقاد دارد که ایده‌آل این است که رژیم غذایی به‌تنهایی بدن را در وضعیت سلامت نگه دارد. بسیاری از موادغذایی کامل و پرفیبر دارای پروبیوتیک هستند (فیبرهای گیاهی غیر قابل هضمی که  میکروارگانیسم‌های امعاء و احشاء داخلی را پرورش می‌دهد) و نسبت باکتری‌های خوب به بد را در بدن بهبود می‌بخشد.

اما اغلب ما فیبر کافی دریافت نمی‌کنیم و افزایش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است تعداد این باکتری‌های خوب را در بدن ما پایین بیاورد. تا به‌حال انواع پروبیوتیک‌هایی که نشان داده‌اند می‌توانند در شرایط خاصی کمک‌کننده باشند، بسیار اندک هستند. آزمایشات کنترل شده‌ نشان داده‌اند که مایۀ خمیر ترش که نوعی پروبیوتیک است می‌تواند در شرایط خاص، می‌تواند مشکل اسهال را تاحدی مرتفع کند و برخی باکتری‌های دیگر مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباکیلوس به آرام شدن مشکلات روده‌ای اطفال مانند ورم روده و دردهای شکمی کمک نماید.

اضافه کردن پروبیوتیک‌ها به رژیم روزانه می‌تواند به انواع مشکلات شکمی، روده‌‌ای و گوارشی و همچنین انواع آلرژی‌ها کمک نماید. جامی کونچ در کل دوران کودکی و نوجوانیش از آلرژی و حمله‌های میگرنی رنج می‌برد. وقتی به بیست سالگی رسید میگرنش رفع شده بود اما حالا مشکلش بی‌خوابی، دردهای شکمی و افسردگی بود.

او در آن سال‌هایی که به‌خاطر بیماری‌هایش تحت درمان بود، برای مشکل تنفسی‌اش از یک داروی استنشاقی، برای میگرنش از داروی مسکن و برای مشکلات روحی‌اش داروی ضدافسردگی مصرف می‌کرد. اما چرایی مشکلات سلامتی او همواره پوشیده بود. او هرگز تصور نمی‌کرد تمام این نشانه‌های به‌ظاهر متفاوت تنها یک دلیل دارند: عدم تعادل باکتری‌‌ها در سیستم گوارشی اش.

تا این‌که چهار سال پیش او تغییری در زندگیش ایجاد کرد. او به تمرینات روزانۀ یوگای وینیاسا و استفاده از داروهای گیاهی چینی روی آورد. اما دریافت که بیش‌ترین بهبود‌های در وضعیت سلامتی‌اش به‌دلیل استفاده از «کیمچی» (یک نوع ترشی سبزیجات) است. او قبل از وعده‌های غذیی، کیمچی می‌خورد و روزانه چای مخمردار «کامبوچا» استفاده می‌کرد. او در نهایت تعجب دید که نه‌تنها مشکلات شکمی‌اش از بین رفت بلکه احساس می‌کرد انرژیش افزایش یافته و خلقش نیز باز شده است. او حالا به راحتی می‌خوابد و صبح‌ها نیز با نشاط از خواب بیدار می‌شود.

بله، راز بهبودی کونچ، پروبیوتیک بود.

 

4 راه برای دریافت پروبیوتیک بیش‌تر در رژیم غذایی

1.از مواد غذایی مخمردار یا پرورده استفاده کنید.

مواد غذایی مانند کفیر (شیرهای نوشیدی مخمردار)، ترشی کلم، چای مخمردار کومبوچا، زیتون و انوع ترشی‌ها از منابع غنی پروبیوتیک هستند.

2.از ماست‌های با میکروب‌های زنده استفاده نمایید.

به‌‌دنبال‌های ماست‌های طبیعی باشید که میکروب‌های زنده در آن‌ها وجود دارد. همچنین از ماستی از شیر بز تهیه شده می‌توانید استفاده نمایید. پنیر و شیر بز از لحاظ پروبیوتیک‌هایی مانند تریموفیلوس، بیفیدوس و اسیدوفیلوس بسیار غنی هستند. قند از باکتری‌های مضر تغذیه می‌کند. بنابراین از ماست‌های شیرین نشده و معمولی استفاده کنید. همچنین سعی کنید ماست را گرم نکنید چراکه باکتری‌های مفید آن در اثر گرما از بین می‌روند.

“ادامه ی این مقاله را در شماره ی 108 مجله ی دانش یوگا بخوانید.”

 


درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *