پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

همه چیز دربارۀ استخوان ها

ترجمه و خلاصه نویسی مطلب : مهدخت پریشان زاده
                                                                                       
     
چه شما به سن یائسگی نزدیک شده باشید یا وارد مرحلۀ یائسگی شده باشید، احتمالاً از سلامت استخوان هایتان نگران هستید و ممکن است دربارۀ از دست دادن استخوان (تحلیل استخوان)  بعد از یائسگی شنیده باشید و در مورد زنانی که در این مقطع با پوکی استخوان دست و پنجه نرم می کنند. شرایطی که در آن استخوان ها ترد و شکننده می شوند و ضعیف و مستعد شکستن می گردند. این در حالی است که از دست دادن استخوان با بالا رفتن سن تا حدودی اجتناب ناپذیر است، اما ضعیف شدن وپوکی استخوان خیر.
در این مقاله راهکارهایی جهت حمایت از سلامت استخوان ها و قوی نگه داشتن آن ها ارائه می  گردد.

روند تغییراستخوا ن ها

استخوان ها بافت هایی زنده و در حال رشد هستند که دائماً در حال تغییر می باشند. در طول زندگی، استخوان های قدیمی و کهنه می شکنند و فرو می ریزند و استخوان های جدید شکل می گیرند. زمانی که شما جوان هستید، بدنتان شکل دهي  و ساختن استخوان های جدید را سریع تر از شکستن استخوان های قدیمی انجام می دهد و تراکم استخوان شما افزایش می یابد. اکثر افراد بیشترین میزان تراکم استخوان را در حدود سی سالگی دارند. زمانی که شما پا به سن می گذارید، از دست دادن تراکم استخوان بیشتر از ساختن آن می-شود.
در حدود سن یائسگی سرعت از دست دادن استخوان افزایش می یابدو عمده ترین علت آن مربوط به تغییری است که در استروژن اتفاق می افتد. هورمونی که نقش بسیار مهمی را در ساختن و حفظ استخوان ها دارد. تخمین زده شده که به طور متوسط پروسۀ از دست دادن استخوان از یک تا دو سال قبل از یائسگی آغاز می-شود و تا 5 الی 10 سال بعد از یائسگی نیز ادامه می یابد. از آن زمان به بعد، از دست دادن استخوان همچنان ادامه دارد، اما با سرعتی کمتر.
از دست دادن استخوان ریسک پوکی استخوان را افزایش می دهد که در نتیجۀ آن ریسک شکستگی استخوان افزایش می یابد.
بيشتر خانم هایی که به سن یائسگی رسیده اند، مستعد شکستگی در استخوان لگن، مچ و ستون مهره ها هستند.
درحقیقت، تخمین زده شده که 50% از خانم های بالای 50 سال به علت پوکی استخوان دچار شکستگی در بعضی از نقاط بدن شده اند.چرا که پوکی استخوان نشانه ها و علائم واضحی ندارد و اغلب بیماری خاموش نامیده می شود.

بیشتر خانم ها تا زمانی که استخوانی نشکسته باشد، نمی دانند که در این ریسک قرار دارند.

کوتاه شدن قد و یا خمیده شدن بدن می تواند نشانه های پوکی استخوان باشدکه این تغییرات هشداري براي شکننده شدن استخوان های ستون فقرات مي باشد.
خوشبختانه حمایت از استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان آسان تر از آن است که فکر می کنید و خبر فوق العاده این است که هیچ وقت برای شروع كردن دیر نیست.

چه چیزهایی بر سلامت استخوان ها تأثیرگذارند؟

عوامل متعددی بر سلامت استخوان ها مؤثر هستند و باعث افزایش احتمال گسترش پوکی استخوان در شما می شوند:
1 – جنسیت: زنان بیشتر از مردان مستعد پوکی استخوان هستند.
2 – سن : هرچقدر سن بالاتر می رود، ریسک ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.
3 – نژاد: اگر سفید پوست یا از نژاد آسیایی هستید، بیشترین احتمال خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارید.
4 – پیشینه و سابقۀ خانوادگی: اگر والدین یا خواهر و برادرتان مبتلا به پوکی استخوان هستند، شما نیز در خطر می باشید. به ویژه اگر پدر یا مادرتان تجربۀ شکستگی لگن را دارند.
5 – فرم و وزن بدن: افراد با جثۀ ریزتر ریسک بیشتری در ابتلا به پوکی استخوان دارند. همین طور افراد لاغر و کم وزن بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند.
6 – سبک زندگی بدون تحرک: افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، نسبت به افراد فعال در معرض خطر بیشتر ابتلا به پوکی استخوان هستند.
7 – جذب کلسیم پایین: جذب کلسیم کم باعث کمتر شدن تراکم استخوان می شود و خیلی زود استخوان از بین می رود و ریسک شکستگی هم افزایش می یابد.
8 – مصرف تنباکو و الکل: تحقیقات نشان داده که مصرف تنباکو باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و به طور مشابه مصرف بیش از حد الکل در هر روز، پوکی استخوان را افزایش می دهد.
9 – سطح هورمون ها : پریود نشدن های طولانی مدت قبل از یائسگی خطر پوکی استخوان را زیاد می کند و این خود می تواند باعث شروع زود هنگام یائسگی قبل از سن 45 سالگی  شود.
همچنین تیروئید پر کار یا استفادۀ زیاد از هورمون تیروئید براینوع کم کار آن، می تواند به سلامتي استخوان ها آسیب رساند.
10 – بی نظمی درمصرف غذا: افرادی که دچار بی اشتهایی هستند یا رژیم های افراطی می گیرند، در ریسک از دست دادن استخوان هستند.
11 – برخی داروهای خاص : استفادۀ طولانی مدت از برخی داروهای استروئیدی مانند پرندیزون،  کورتیزون و دگزامتازون به استخوان ها آسیب می رساند. برخی دیگر داروهايي که خطر پوکی استخوان را زیاد می-کنند،مثل: مهار کنندۀ آروماتاز که برای درمان سرطان سینه به کار می رود. سروتونین، که برای درمان افسردگی می باشد. متوترکسات و برخی داروهای ضد تشنج، مهار کنندۀ پروتون پمپ و استفادۀ بیش از اندازۀ داروی آلومینیوم که برای كنترل اسید معده به کار می رود.

برخی از این عوامل که باعث ریسک بیشتر پوکی استخوان هستند، خارج از کنترل ما می باشند. اما همان طور که گفتيم در مورد برخی دیگر می توانیم  آن ها را کاهش دهیم یا با تغییر در شیوۀ زندگی خود آن عوامل را حذف نماییم.

 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 104 مطالعه نمایید.

 

منابع:  کتاب women s health over 50  /
          سایت  www.osteopenia3.com>yoga-osteopenia-osteoprosis.html

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *