پنج‌شنبه , آوریل 18 2024

هشدارهای بدن برای ابتلا به دیابت

دیابت و امراض قندی امروزه افراد زیادی را مبتلا کرده است. در صورت مشاهده برخی علائم هشداردهنده در بدنتان مانند اضافه وزن، مشکلات جنسی، عفونت های دائمی، تشنگی زیاد و سردرد سریعا به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهید.

برخی علائم دیابت که نوعی هشدار بر وجود آن هستند عبارتند از:

تکرر ادرار

بدن افراد دیابتیک قند موجود در غذا را به اندازه کافی تجزیه و پردازش نمی کند و این قند پردازش نشده در خون باقی می ماند. قند اضافی موجود در جریان خون باعث می شود که کلیه ها به منظور رهایی از میزان گلوکز اضافی خون،سخت تر کار کنند و ادرار بیشتری ایجاد شده سبب تکرر ادرار شخص شود.

عطش و تشنگی بیش از حد

قند خون بالا در افراد دیابتیک کلیه ها را مجبور به تولید ادرار بیشتر برای دفع آن می کند. به همان اندازه که تولید ادرار در بدن افزایش یافته و تکرر ادرار فرد بیشتر می شود، بدن آب بیشتری را از دست داده و خشک خواهد شد. در نتیجه، بدن سعی خواهد کرد کمبود آب را جبران کند. از این رو افراد دیابتیک پیوسته احساس تشنگی و عطش دارند.

گرسنگی بیش از حد و و اشتهای زیاد

بدن افراد مبتلا به دیابت در برابر انسولین مقاوم می شود. سطح بالای گلوکز در خون، بدن را مجبور خواهد کرد که پس از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات انسولین زیادی تولید کند و سطح گلوکز به یکباره و در یک لحظه کاهش پیدا کند و در نتیجه بدن شروع به لرزش کرده و تمایل بسیار به مصرف شیرینیجات و کربوهیدرات خواهد داشت.

خشکی دهان

یکی از متداول ترین علائم هردو نوع دیابت یک و دو، خشکی دهان است که به دلیل سطح بالای قند خون ایجاد می شود. قند خون بالاسبب تکرر ادرار می شود زیرا کلیه ها ادرار بیشتری به منظور دفع قند اضافی خون تولید می کنند. ادرار بیشتر باعث از دست رفتن آب بدن و خشکی آن می شود. اگر برای جبران کمبود آب بدن به اندازه کافی آب نوشیده نشود، دهان خشک خواهد شد.

سردرد

افراد مبتلا به اختلالات دیابتیک، به دلیل نوسانات سطح قند خون مستعد ابتلا به سردرد هستند. هر چه این نوسانات بیشتر باشد، به احتمال بیشتری سردرد خواهید گرفت.این سردردها به عنوان واکنش رگهای خونی مغز به تغییرات هورمونی ایجاد می شود.

دید تار چشمها و دوبینی

پیامد دیگر قند خون بالا این است که باعث افزایش گلوکز در عدسی چشم می شود. در نتیجه، عدسی چشم متورم شده باعث تاری دید و دوبینی خواهد شد. اما خوشبختانه این نشانه قابل برگشت بوده و به محض اینکه سطح قند خون در حالت نرمال قرار گیرد، دید چشمها نیز طبیعی خواهد شد.

فشار خون بالا

دیابت کنترل نشده می تواند باعث فشار خون بالا و سایر بیماری های تهدید کننده سلامت افراد مانند بیماری کلیوی، مشکلات مربوط به سیستم گردش خون، بیماری های چشمی، بیماری های قلبی و سکته شود.

خستگی بیش از حد

وقتی که شما غذا می خورید، بدن غذا را به کمک انسولین به گلوکز تبدیل می کند. گلوکز ایجاد شده توسط سلولها برای بدست آوردن انرژی لازم استفاده می شود. اگر انسولین به اندازه کافی در بدن ساخته نشود و یا مقاومت انسولینی در بدن شخص ایجاد شده باشد، گلوکز قادر نخواهد بود انرژی لازم را در اختیار سلولها قرار دهد و در نتیجه شخص احساس خستگی و کوفتگی مضاعف خواهد کرد.

 

باز نشر : آکادمی ایران یوگا

صفحه اصلی

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *