پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

هشت نکتۀ آیورودایی برای کاهش وزن

نویسنده: ساراجین رودمن
برگردان: ندا اسدی
 

جامعه، همه‌روزه ما را با انواع مختلف رژیم‌های لاغری اشباع می‌کند. متمرکز ماندن و دانستن اینکه کدام رژیم غذایی برای کاهش وزن ما مؤثر و مفید است، مشکل است. استرس یکی از دلایل مهم افزایش وزن در جامعۀ ما است، پس برای لاغر شدن باید استرس نداشته باشیم. آیا راهی وجود دارد که وزن خود را کاهش داده و این کاهش وزن را حفظ نماییم، بدون اینکه عقلانیت خود را ازدست‌داده و از یک رژیم غذایی به رژیم غذایی دیگر برویم و دوباره سر جای اول بازگردیم و این چرخه را تکرار نماییم؟ بله وجود دارد و این روش 5000 سال هست که امتحان خود را پس داده است.

آیورودا، طب سنتی هند که علم خواهر یوگا است و هدفش پیشگیری از ابتلا به بیماری و ارتقاء سطح سلامتی، تعادل و طول عمر از طریق راهنمایی‌ها و توصیه‌های کوچکی است که از ریتم طبیعت، فصل‌ها و ساعات روز پیروی می‌کند.
در زیر هشت نکتۀ آیورودایی که به‌طور طبیعی و آرامی شما را به سمت کاهش وزنی کلی و سالم بدون استفاده از مواد و داروهای شیمیایی، غذاهای فرآوری شده یا رژیم‌های طاقت‌فرسا هدایت خواهد کرد، آورده شده است.

 

 

1-یک لیوان بزرگ آب گرم با آب‌لیموی طبیعی بعد از بیدار شدن از خواب بنوشید تا روده‌های خود را تحریک نمایید. این عمل سیستم گوارش شما را تقویت کرده و به شما انرژی شروع یک روز تازه را می‌دهد.

2-برای کاهش وزنی سالم، داشتن روزانه 45 تا 60 دقیقه ورزشی که منجر به تعرق بدن شما شود، توصیه‌شده است. ورزشی را انتخاب کنید که در طول عمر خود یا حداقل تا زمان معینی در آینده بتوانید آن را ادامه دهید.

3- پنج تا ده دقیقه هرروز صبح ریلکسیشن کنید. تمریناتی که جسم و ذهن را به فعالیت وا‌می‌دارد، مانند یوگا و مدیتیشن یک واکنش آرام شدگی در بدن ایجاد می‌کنند. این آرام شدگی، استرس را که یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است، کاهش می‌دهد. این تمرینات، وضعیت ذهنی ما را نیز ارتقا می‌دهند و به ما اجازه می‌دهند که در زندگی روزانه‌مان بهتر تصمیم بگیریم.

4-سه وعده‌غذا در طی روز مصرف کنید. غذا یک چربی سوز فوری است. هنگامی‌که به بدنتان به‌طور مرتب سوخت‌رسانی می‌کنید، فراموش می‌کند که چگونه چربی سوزی کند. یک وعدۀ غذایی متوسط به‌عنوان صبحانه بین ساعت 7:30 و 9:00 صبح میل کنید. یک وعدۀ غذایی کامل‌تر به‌عنوان ناهار بین ساعت 11:00 و 2:00 عصر میل نمایید. شام کوچک‌ترین وعدۀ غذایی شما باشد که بین ساعت 5:30 عصر و 8:00 شب که عملکرد هاضمۀ شما در ضعیف‌ترین حالت ممکن آن است، میل می‌کنید.
 
5-مطابق با فصل و منطقۀ زندگی‌تان غذا بخورید. در طی روزهای بلند و گرم تابستان، طبیعت به شما میوه‌های غنی از کربوهیدرات و سبزیجات تازه که بدن ما را خنک و پرانرژی نگه می‌دارند، هدیه داده است. در پاییز و زمستان، طبیعت سبزیجات ریشه‌دار، مغزها، بذرها و میوه‌ها، گوشت و پنیرهای سنگین‌تر و غلاتی که ما را در برابر سرما عایق می‌کنند، هدیه داده است. در روزهای مرطوب بهار، طبیعت به ما انواع توت‌ها، سبزیجات برگ سبز و جوانه‌ها را هدیه می‌دهد تا بدن ما را از رژیم سنگین و اسیدی زمستان پاک‌سازی کند. هنگامی‌که تا حد ممکن غذاهای محلی و ارگانیک می‌خوریم و غذاهای کامل و مقوی هر فصل را مصرف می‌نماییم، بدن ما به‌طور طبیعی مواد مغذی را هضم و جذب می‌کند.

ادامه مقاله را می توانید در مجله 93 مطالعه نمایید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *