چهارشنبه , آوریل 24 2024

هشت فعالیت برای آرامش ذهن

برگردان: راضیه افخمی

 

آیا آرزومندید که از انجام تمرینات تمرکز فکر نهایت سود و بهره را بجویید، اما نشستن و قرارگیری در سکوت برایتان دشوار است؟
تمرکز فکر و مدیتیشن، امری آسان است، اما برای برخی افراد انجام همین فعالیت، بسیار طاقت‌فرسا است.
خبر نویدبخش و امیدوارکننده اینکه، روش‌های بسیاری جهت بهره جستن از تمامی منافع مدیتیشن بدون قرارگیری در این موقعیت وجود دارد. یکی از فعالیت‌های ذیل را انتخاب نموده و تمرکز فکر را تمرین نمایید و از آگاهی، آرامش و صلح نهفته در این تمرینات لذت برید.
 

پیاده‌روی کنید

طبیعت و ورزش، دو عامل بسیار مهم در بهبود سلامتی و تندرستی هستند. پیام جالبی در جملۀ هنری دیوید تورو Henry David Thoreau نهفته است، زمانی که می‌گوید: «در جنگل پیاده‌روی کنید و ناظر بر بلندی و رفعت خود، فراتر از درختان جنگل باشید». دلیل این امر، این است که طبیعت سبب ایجاد احساسی خوشایند در وجود انسان می‌گردد. طبیعت به شکل معجزه‌آسایی، جسم، ذهن و روح را تغذیه نموده و سبب تعالی آن‌ها می‌گردد.
در نزدیکی محل زندگی‌تان، مکانی را برای پیاده‌روی انتخاب نمایید. همچنان که مشغول قدم زدن هستید، آگاهی خود را به سمت تنفس‌هایتان هوایت کنید. به احساسی که در بدنتان ایجاد می‌شود، توجه نمایید. آگاهی ذهن را به سمت ضربان قلبتان ببرید که در هنگام بالا رفتن از تپه‌ها افزایش می‌یابد و در هنگام پایین آمدن، آگاهی خود را به سمت ماهیچه‌های ساق پا برده که چگونه درگیر می‌شوند.
به تمام جزئیات محیط پیرامونتان توجه نمایید. همۀ رنگ‌ها، درختان و گیاهان، به آهنگ و ریتم حرکات و پاهایتان که در هنگام قدم زدن به زمین ضربه می‌زنند، آگاه شوید. همۀ این فعالیت‌ها را با تمام وجودتان و با آگاهی ناب انجام دهید.

 

باغبانی کنید

به‌جای اینکه در هنگام باغبانی کردن به موسیقی گوش فرا دهید، سعی کنید محیطی پر از آرامش را توأم با آگاهی خالص برای خود ایجاد کنید. چنانچه تمام ذهن خود را متمرکز بر کاری کنید که در حال انجامش هستید، همچون احساس دست‌هایتان هنگام قرارگیری در خاک، نسیمی که چهره‌تان را نوازش می‌کند، رایحۀ دل‌انگیزی که به مشامتان می‌خورد و همچنین آهنگ تنفستان، باغبانی خود را تبدیل به تمرین تمرکز فکر و مدیتیشن کرده‌اید.

 

رنگ‌آمیزی کنید

اشتیاق جدیدی در دنیای تمرکز فکر، تحت عنوان رنگ‌آمیزی برای بزرگ‌سالان وجود دارد. رنگ‌آمیزی کتاب توسط بزرگ‌سالان منجر به آرامش ذهن، کاهش استرس و تنش، پرورش قدرت بیان و ایجاد تمرکز می‌گردد. بعلاوه جنبۀ تفریح و تفنن نهفته در آن، یادآور دوران کودکی بوده و آن‌ها را به کودک درونشان متصل می‌کند.

 

انجام حرکات موزون

موسیقی بدون کلام و آرامی را گذاشته، چشم‌هایتان را بسته، بدنتان را رها نموده و به نوای آن گوش فرا دهید. سعی کنید در محیطی باز همچون حیاط، اتاق نشیمن یا زیرزمین قرار گیرید و به انجام حرکات موزون بپردازید، به‌گونه‌ای که هیچ فردی تماشاگر شما نباشد و بتوانید حس خوشایندی را تجربه نمایید.

 

فعالیت فیزیکی آگاهانه

روش‌های بسیاری وجود دارند که موجب آگاهی ذهن در هنگام حرکات بدن می‌شوند. تنها نیاز به عنصر آگاهی در هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی دارید. بدوید، پرش از روی طناب یا تای چی انجام دهید یا به انجام هرگونه فعالیت هوازی دیگری که سبب اتحاد ذهن با جسم می‌گردد، بپردازید.

 

یوگا

روشی دیگر در راستای انبساط بدن و ورزش کردن، یوگا است که بسیاری از افراد در جهت انجام تمرینات تمرکز فکر و مدیتیشن از آن بهره می‌جویند. با ایجاد آگاهی بر روی بدن در تمرینات فیزیکی یوگا تسلط بر ذهن بازیگوش ساده‌تر می‌گردد.
کلاس یوگایی را در نزدیک مکان زندگی‌تان بیابید یا به برنامۀ یوگایی که به شکل زنده پخش می‌شود، ملحق شوید. در هنگام انجام حرکات بدن و تنفس را با ذهنتان هماهنگ سازید.

 

به نواختن موسیقی بپردازید

نواختن موسیقی تأثیری فوق‌العاده و باورنکردنی ایجاد می‌کند و برای داشتن احساس لذت و خوشی نیاز به داشتن مهارت در آن نمی‌باشد. نواختن موسیقی به‌مانند تمرین یک تمرکز فکر قوی عمل نموده، چراکه هدفی جز نواختن در آن مطرح نیست.
چنانچه پیش‌ازاین، آشنایی به نواختن آلت موسیقی داشته‌اید، زمانی را صرفاً معطوف به نواختن آن نمایید و آگاهی خود را از هر آنچه در محیط پیرامونتان است، متوقف کنید. نواختن آن را به هدف تمرینی جهت تمرکز ذهن و آرامش انجام دهید، به‌جای آنکه قصدتان اجرای ایده‌آل یک قطعه، جهت ایجاد احساس لذت در شنوندگان باشد.
اگر آشنایی به نواختن هیچ‌یک از آلات موسیقی ندارید، می‌توانید از یکی از ابزارهای ذیل که برای نواختن نیاز به مهارتی ندارند، استفاده نمایید:
– درام
– ناقوس
– دایره‌زنگی
– کالیمبا (نوعی پیانو آفریقایی)
– طبل
– صدای خودتان
همواره به یاد داشته باشید که هدف از نوازندگی، جلب‌توجه مخاطبین نیست، بلکه هدف، توجه ذهن به لحظۀ حال در هنگام خلق صدا و ملودی است.

 

به تماشای غروب آفتاب بنشینید

تماشای خورشید در پس ابر یا در هنگام عبور از خط افق بیش از هر چیز دیگری ذهن را در لحظۀ حال نگاه می‌دارد. گذشته از زیبایی طبیعی نهفته در آن، غروب آفتاب، یادآور این نکته است که تمامی روزها شروع و پایانی جدید را به ما هدیه می‌کنند.
خود را مجذوب رنگ‌های زیبا و روح نهفته در آن کنید و پیام مادر هستی را دریافت کنید که ادامۀ کارهای روزانۀ خود را می‌توانید تا صبح به تعویق بیندازید.

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *