پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

نکات کلیدی برای پیشرفت در تمرینات یوگا

نویسنده: وامادوا شاستری
برگردان: ندا اسدی

 

به خاطر داشته باشید که شما مسئول تجارب خود در یوگا هستید. تمرکز شما، رفتار شما را تعیین می‌کند و رفتارتان، نتایج را مشخص می‌نماید. اگر می‌خواهید تمرین خود را پیشرفته‌تر کنید، لازم است نکات زیر را دنبال کنید:
در حین انجام آساناها و کشش بدنتان به نقطه‌ای بروید که بدون تلاش، قادر به حفظ وضعیت باشید. این نقطه، جایی است که به‌راحتی برای مدت‌زمانی طولانی می‌توانید در آن باقی بمانید، بدون اینکه کشش را متوقف ساخته و یا آن را رها کنید. پس از بیست تا سی ثانیه ماهیچه‌ها کمی ریلکس می‌شوند، به‌گونه‌ای که احساس کشش کمتری می‌کنید. انجام وضعیت بعدازاین برای شما راحت‌تر می‌شود.

پس‌ از ریلکس شدن ماهیچه‌ها، این سهولت را با ایجاد نقطۀ جدیدتری برای کشش جبران کنید. دوباره باید در نقطه‌ای باشید که در آن، کشش به‌اندازه‌ای قوی باشد که تمام توجه و تمرکزتان را به خود معطوف سازد. در این پیشرفت‌ها، بدن به‌تدریج شروع به باز کردن خود کرده و می‌توان وضعیت را ارتقاء داده و از منافع آن بهره برد.

آگاهی هوشیارانه‌ نسبت به تنفس در حین انجام آساناها، اولین و مهم‌ترین نکته برای تمرکز است. سعی کنید تمرین خود را از لحظه‌ای که وارد اتاق می‌شوید، آغاز کنید و بر روی تنفس خود تمرکز نمایید. یک‌راه آسان و مؤثر برای تمرکز و استفاده از تنفس، این است که صدای اوجایی  آرامی را تولید کنید. هوا را آگاهانه از حفره‌های بینی با صدای قابل‌توجهی به داخل هدایت کنید. بدین روش شما می‌توانید از تنفس برای بررسی میزان استرس در وضعیت‌هایتان، تداوم تمرکز خود و ارتباط حرکات با وضعیت‌ها، استفاده کنید.

شما قادر خواهید بود هرگونه آشفتگی و اختلالی را در وضعیت‌هایتان در صدای تنفس خود بشنوید. می‌توانید بر روی صدای آرام نفس خود تمرکز کرده و استرس را از وضعیت خود دور کنید. می‌توانید وضعیت‌ها را با نگه‌داشتن تمرکز بر روی تنفس همان‌طور که از وضعیتی به وضعیت دیگر می‌روید، به یکدیگر مرتبط سازید.
تمرین آسانا با تنفس آگاهانه بسیار مفید است. لازم است با هر دم از آرامش و هماهنگی و تعادل خود آگاه باشید. از پشت، طرفین و جلوی بدن خود آگاه باشید. هر بازدم، زمان مناسبی برای تداوم و کشش وضعیت است. این روش تمرین را همۀ افراد از مبتدی تا پیشرفته می‌توانند انجام دهند. تمرین به این روش به شما آگاهی و تعادل پویاتری می‌بخشد.

از طریق دم گرفتن هوشیارانه شما بر روی آنچه در اطرافتان در حال اتفاق افتادن است، متمرکز می‌شوید. شما پذیرای انرژی زندگی با هر نفس هستید. با هر بازدم به شما یادآوری می‌شود که بخشی از کل کائنات هستید. این امر به شما می‌آموزد تا قدردان عطایای طبیعت باشید. با ریتم زندگی کارکنید و مسئول محیط اطراف خود باشید. این‌گونه تمرین تزکیۀ نفس، اثرات درونی قوی‌ای دارد و ما را به‌سرعت به سطوح عمیق‌ یوگا می‌برد و پس از یک تا دو ماه شاهد تغییرات شگرفی خواهیم بود…..
 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 99 مطالعه نمایید

 

برگرفته از:
http://www.yogamag.net

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا در زمان بارداری

عملکرد مهم یوگا در زمان بارداری، این است که به زنان باردار کمک می کند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *