چهارشنبه , آوریل 24 2024

نکاتی برای آموزش یوگا به کودکان استثنایی

نکاتی برای آموزش یوگا به کودکان استثنایی

دونا فریمن/ برگردان: آیدا جوادی، مربی یوگای کودک 

تطبیق یوگا برای کودکان استثنایی یک راهکار شگفت‌آور برای والدین، مربیان، کاردرمان‌ها و تمام افرادی است که با این کودکان سر و کار دارند. حرکات یوگا برای همۀ افراد قابل انجام بوده و به راحتی قابل انطباق با توانایی افراد می‌باشند. حرکات یوگا باعث شناخت بیشتر خود از نظر ذهنی و جسمی می‌شود.

در اینجا چند نکته برای انجام یوگا توسط کودکان استثنایی گفته می‌شود:

1.روی بازی‌ها تمرکز کنید

یوگا را با سر و صدا، کنجکاوی و بازی شروع کنید. برای کودکان جالب است که بدن‌شان را حرکت دهند، کشف کنند چه حرکاتی می‌توانند با بدن‌شان انجام دهند و از این طریق دنیا را کشف نمایند. فواید یوگا بسیار شگفت‌آور است، اما کودکان اگر در آن هیجانی نببینند جذبش نمی‌شوند.

2.در جلسات یوگا از موضوعات مورد علاقۀ کودکان استفاده نمایید.

کودکان از داستان‌های قهرمانان، شاهزاده‌ها، جنگل‌های اسرار‌آمیز و… بسیار استقبال می‌کنند. می‌توانید نکات اخلاقی را نیز در داستان‌های خود بگنجانید. در این صورت، کودکان توسط داستان، هم حرکات را انجام داده‌اند و هم غیرمستقیم یک نکتۀ تربیتی را آموزش دیده‌اند. اجازه دهید کودکان از طریق داستان، با خود و دنیای اطراف‌شان بیشتر آشنا شوند.

3.در کلاس‌های‌تان چالش و بازی‌هایی طراحی کنید.

البته ایجاد چالش‌ باید با این هدف باشد که حرکات یوگا برای کودکان مرور شود. چالش‌ها برای رشد کودکان بسیار موثر است. برای بسیاری از کودکان استثنایی ایستادن روی یک پا (حرکت درخت) خودش یک چالش محسوب می‌شود. با تمرین این مهارت در کلاس از طریق بازی‌های مختلف، به مرور زمان در این حرکت موفق خواهند شد. این روش برای تمام مهارت‌هایی که کودکان برای انجامش دچار مشکل هستند، موثر است. شاید در ابتدا تنها چند لحظه بتوانید کودکان را در چالش نگه دارید. اما با تکرار آن، بدن و ذهن‌شان را با تمرین هماهنگ کرده و مهارت را به کودکان می‌آموزید.

4.کودکان را با تشویق‌های مثبت و واقعی حمایت کنید.

روی حرکاتی که کودکان بطور صحیح انجام می‌دهند تمرکز کنید و از آن‌ها برای تشویق‌شان استفاده نمایید. بسیار مهم است توجه‌تان بیش‌تر روی کارهایی که کودکان خوب و درست انجام می‌دهند باشد و به این که چه حرکتی را اشتباه انجام می‌دهند زیاد توجه نشان ندهید. با گذشت زمان، حرکات اشتباه‌شان هم درست خواهند شد.

ادامه ی این مقاله را در شماره 109 مجله دانش یوگا بخوانید.”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *