جمعه , مارس 29 2024

نقوش هندسی برای شناخت خود برتر

نقوش هندسی برای شناخت خود برتر

نویسنده: مدونا گئودینگ Madonna gauding 

برگردان: مونا کیانسا

قسمت دوم

 در شمارۀ گذشتۀ مجلۀ دانش یوگا بخش اول نقوش هندسی برای شناخت خود برتر با موضوعاتی همچون کارایی دایره‌ها، نحوۀ کارکردن با دایره‌ها و همین‌طور در مورد رنگ‌آمیزی دایره‌ها برای رسیدن به احساس رضایت، درمان و تحول پرداختیم. در این شماره به نحوۀ رنگ‌آمیزی نقوش هندسی، معانی رنگ‌ها در نقوش هندسی و ایجاد فضای مناسب برای خلق نقوش هندسی می‌پردازیم.

چگونه نقوش هندسی را رنگ آمیزی کنیم؟

بهتر است طرح ها را در کاغذی مناسب فتوکپی کنید. در این صورت شما می توانید از ابزارهای مختلفی برای رنگ آمیزی استفاده نمایید. وهمچنین این امکان برای شما میسر میشود تا از طرحی خاص چندین نمونه رنگی درست کنید.

مدادهای رنگی

استفاده از مداد رنگی آسانترین روش برای رنگ آمیزی است. چراکه تنوع رنگ زیاد است و با ایجاد سایه روشن نیز می توانید نقوش سه بعدی درست کنید. ابزارهایی مثل مدادرنگی که خاصیت جامد دارند حالت درخشندگی به نقوش می دهند. مخصوصاً اگر از رنگهای مناسب در کنار هم استفاده شود می توان حس بُعد و عمق در طرح ها ایجاد کرد.

رنگ آمیزی با کامپیوتر

ابتدا طرح هندسی مورد نظر خود را اسکن کنید. سپس آن را در برنامه مورد نظر خود مثل فتوشاپ باز کنید. سپس از روشهای رنگ آمیزی موجود در برنامه مثل رنگهای تخت و سایه دار یا حتی طرح دار استفاده کنید. مزیت استفاده از کامپیوتر این است که شما می توانید از یک طرح تنوع زیاد رنگی درست کنید و آنها را در سایزهای مختلف چاپ کنید. همچنین می توانید نقوش زیبای خود را به دوستانتان ایمیل کنید یا بعضی از آنها را قاب کنید و هدیه دهید.

در اینجا برخی ابزارهای هنری به شما پیشنهاد می شود:

مدادرنگی، ماژیک، پاستل، مداد شمعی، آبرنگ، گواش، آکرلیک وهمچنین کاغذهای رنگی برای فتوکپی، پالت قلمو و ظرف آب.

در ضمن می توانید از آلبوم های هنری و یا قاب برای نگهداری آثارخود استفاده کنید.

معانی رنگها در نقوش هندسی

رنگ ها مثل امضای هر شخص می باشند. به عنوان مثال شاید شما خاطره ای در کودکی داشته باشید که مرتبط با رنگ سبز باشد و باعث شود که هم اکنون شما به رنگ سبز علاقه مند یا از آن بیزار باشید. شاید دیوار اتاق شما در کودکی سبز بوده در حالیکه شما علاقه داشتید که آبی رنگ باشد. یا شاید رنگ سبز برای شما رنگی الهام بخش و امیدوارکننده باشد، چراکه یاد آور بهار است. شاید شما به سختی بتوانید در اتاقی زرد رنگ بمانید چون که اعصاب شما را تحریک می کند، یا عاشق بنفش باشید چون رنگ محبوب مادربزرگ عزیزتان بوده است. اگر شما حسی به شدت مثبت و یا منفی به رنگی دارید، با جستجوی حسی و عاطفی در خود میتوانید علت آن را دریابید. هنگامیکه مشغول رنگ آمیزی نقوش هندسی هستید به افکار و احساسات خود توجهی ویژه داشته باشید و ببینید درباره خود چه چیزی کشف می کنید. همچنین انتخاب رنگ ها میتوانند ریشه در میراث فرهنگی ما داشته باشند که در روان ما نقش عمیق و ریشه ای دارند. نمادهای رنگ ها مبحث گسترده ای هستند. متن پیش رو آگاهی مختصری درباره رنگها به شما می دهد.

سیاه: استفاده از رنگ سیاه در نقوش شما میتواند بیان کنندۀ افسردگی باشد. استفاده هوشیارانه از این رنگ میتواند ما را به سوی درکی جدید رهنمون کند و باعث دگرگونی معنوی و شخصیتی ما شود.

سفید: استفاده از رنگ سفید در نقوش شما بیان کنندۀ تحول در زندگی شما می باشد و یا اینکه شما در مرحله تغییر در زندگی میباشید.

قرمز: از آنجا که قرمز معانی مختلفی از جمله عشق، خشم، درمان وخوش بینی دارد، استفاده از رنگ قرمز در نقوش شما میتواند معانی متفاوتی نیز داشته باشد. بهترین راه برای درک آن توجه به دیگر رنگها و فرمهای کناری آن است.

آبی: رنگ آبی با توجه به کمرنگی و پررنگی آن اشاره به صلح،آرامش و متانت، سخنوری، ارتباطات، احساس مسئولیت، روح حقیقت و هدف دارد و در جایی بکارگیری آن در نقوش هندسی میتواند داشتن ارتباطی سخت با مادر را نشان دهد.

زرد: 

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 85 مطالعه کنید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا از شش روش باعث جوان ماندن بدن می‌شود

  ۱ـ کاهش فشارخون یوگا از فشارخون بالا جلوگیری می‌کند. این روش برای کسانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *