پنج‌شنبه , مارس 28 2024

نحوۀ برخورد یوگا با غصه و ماتم

درمان از درون

سوزان مارچیونا، مربی کهنه‌کار یوگا اعتقاد دارد، وقتی حس می‌کنیم درد و غصه دارد به ما هجوم می‌آورد، دقیقاً همان زمانی است که باید پیچیده‌ترین حرکات یوگایی را که در توان داریم انجام دهیم. یوگا باعث نمی‌شود غصه‌تان را فراموش کنید بلکه کاری می‌کند احساسات‌تان متمرکز و کانالیزه شوند و فرایند درمان از درون‌تان آغاز گردد.

درمان از طریق تنفس

با انجام 5 تا 10 دقیقه تمرین تنفسی پرانایاما، می‌توانید ذهن‌تان را آرام کنید و با تمرکز و فکر کردن به ریتم تنفس، مجراهای انرژی بدن‌تان را پاک‌سازی نمایید. تنفس درواقع پلی میان خودآگاه و ناخودآگاه است و غصه و سوگ در ناخودآگاه ما قرار دارد.

تجربه‌ای از یک مربی

رامدش کار، مربی و نویسندۀ کتاب‌های متعدد در مورد یوگا خاطره‌ای در این زمینه دارد که آن را برای‌تان نقل می‌کنیم:

دو هفته پیش با یک تماس تلفنی به من خبر دادند که یکی از دوستان صمیمی‌ام به علت حملۀ قلبی فوت کرده است. گریه کردم اما خودم را با پارانایاما آرام کردم. آخر شب شروع به خواندن ذکر کردم. او را از دست داده بودم اما می‌دانستم که روحش به آرامش رسیده است.

چند روز بعد خبری در مورد یکی دیگر از دوستانم شنیدم که در یک تصادف رانندگی جانش را از دست داده است. واقعا پریشان شدم. به تمرینات مدیتیشنم روی آوردم . اما فقط آن‌‌ها را انجام می‌دادم و هیچ حسی دربارۀ آن‌ها نداشتم. تنها چیزی که حس می‌کردم غم و غصه بود. شب خواب‌های پریشان می‌دیدم و خیس عرق از خواب بیدار می‌شدم. وقتی در کلاس یوگای کندالینی‌ام، ذکری برای او خواندند، من حتی نمی‌توانستم با آن‌ها همراهی کنم. درد مثل سنگی روی سینه‌ام قرار گرفته بود و تکان نمی‌‌خورد.

بعد از چند روز احساس متفاوتی پیدا کرده بودم، نمی‌توانستم سینه‌ام را از هم باز کنم. انجام حرکت شتر برایم غیرممکن شده بود و مجبور بودم دست‌هایم را به جای قوزک، پشت کمرم قرار دهم. غم و غصه داشت خودش را در عضلات و مفاصل بدنم نمایان می‌کرد. تا این‌که چند روز پیش متوجه شدم که باید انتخاب کنم: یا بگذارم درد و غصه در من فرو رود و مرا در بر گیرد یا در تاریکی، چراغی روشن کنم وزندگیم را به حالت اطمینان و قوت قلب گذشته برگردانم. به تازگی کتابی به نام «یوگا و مانتراهایی برای قوت گرفتن قلب» در مورد کندالینی یوگا نوشته بودم و همان‌طور که اغلب برای نویسنده‌ها پیش می‌آید، احساس کردم این کتاب را انگار برای خودم نوشته‌ام. تصمیم گرفتم وارد زندگی حقیقی شوم و از تکنولوژی کندالینی یوگا استفاده کنم. این دقیقا تعریف کنار آمدن با واقعیت‌هاست.

ادامه مقاله را می توانید در مجله 106 مطالعه نمایید.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *