چهارشنبه , آوریل 24 2024

ناماسته و مراقبه

ناماسته

ناماسکار Namaskar که به نام ناماسته Namaste نیز شناخته‌شده، به معنی سلام و احوالپرسی و
خوشامدگویی است.
زمانی که دو نفر بهم می رسندکف که معمولا در هند و برخی کشورهای شرقی تلفظ می شود دست‌ها را به هم می چسبانند بطوری که نوک انگشتانشان به سمت آسمان باشد و دست‌ها در مقابل سینه قرار بگیرد، کلمۀ «ناماسته»
 را ادا ‌می کنند.
در ژاپن هم بدون تماس دست و بدن و بدون روبوسی با تعظیم کردن و یا با خم کردن سر این کار را انجام می‌پزیرد.
ناماسکار یک کلمۀ سانسکریت است که از کلمۀ دیگر سانسکریت «ناماها Namaha» که به معنی سجده می‌باشد، گرفته‌شده است.
در درون هر یک از ما، خدا (اصل خداوندی) به‌عنوان روح (آتما) شناخته‌شده است. خوشامدگویی با ناماسکار وقتی است که روح یک فرد، روح دیگری را به رسمیت می‌شناسد و به آن تعظیم می‌کند.
درحالی‌که کلمات ناماسته و ناماسکار مترداف هم هستند، ولی تفاوت معنوی بین آن‌ها وجود دارد. ناماسکار از ناماسته namaste بیشتر ساتویکتا sattvikta (حالتی پسندیده و مطلوب)است.

در پژوهشی که دربارۀ معنی ناماسکار (ناماسته) صورت گرفت، این نتیجه عاید شد که بیشترین مزایای معنوی و ساتویک1 (نوعی عالی و متعالی) را این روش سلام و خوشامدگویی به همراه دارد. دلایل آن را در زیر بیان می‌کنیم:

 

1-هدف و نیت پشت این سلام

ازآنجایی‌که این نوع سلام با پذیرفتن نیروی الهی در شخص دیگری همراه است، ظرفیت معنوی را بالابرده و آگاهی و خرد الهی (چایتانیا2 ) را جذب می‌نماید. هنگامی‌که ناماسکار با احساس معنوی (بهاو3 ) همراه باشد، درواقع سجده به روح فرد مقابل است و حس تسلیم و قدردانی را القاء می‌نماید. این امر به رشد معنوی فرد کمک می‌کند.
در حال انجام ناماسکار فکر می‌کنید که فرد مقابل نسبت به شما برتری دارد و شما تسلیم او هستید، شما هیچ‌چیز نمی‌دانید، او دانای کل است. این امر منیّت را در شما کاهش داده و فروتنی‌تان را بالا می‌برد.

2-وضعیت حقیقی دست

با انجام ناماسکار، مودرا، سطح آگاهی و خرد الهی عظیم‌تری جذب بدن می‌شود. با گفتن واژۀ ناماسته یا ناماسکار، اصل مطلق اتر (آکاشتاتوا4 ) برانگیخته می‌گردد. اگرچه هنگامی‌که کلمات همراه با مودرا بیان می‌گردند، عنصر دومی که اصل مطلق زمین (پروتویتاتوا5 ) است، نیز برانگیخته می‌شود. دلیل این امر، آن است که مودرا به‌خودی‌خود همراه با اصل مطلق زمین است. وقتی تعداد بیشتری از پنج اصل مطلق جهانی تحریک می‌گردند، معنویت مثبت بیشتری جذب می‌شود.

 

3-عدم تماس فیزیکی

تماس فیزیکی باعث سهولت جریان انرژی بین دو فرد می‌شود. ازآنجایی‌که در این نوع سلام، تماس فیزیکی‌ای وجود ندارد، امکان اینکه فردی به شکلی منفی روی فرد دیگر اثر بگذارد، بسیار کاهش می‌یابد.
تأثیر ارتعاشات منفی بر روی افرادی که با یکدیگر سلام می‌کنند، به خاطر بالا رفتن عنصر ساتوا در بافت معنوی سلام کردن کاهش می‌یابد.
بدین ترتیب این نوع سلام کردن انرژی و ارتعاشات منفی فردی که با ناماسکار سلام می‌کند را از بین می‌برد.

فرکانس‌های معنوی تولیدشده از ناماسکار
 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 96 مطالعه نمایید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *