جمعه , آوریل 19 2024

معجزه‌گرهای رنگارنگ در طبیعت

در این شماره و شمارۀ آیندۀ مجله قصد داریم گیاهان آرامش‌بخشی که می‌تواند بدون تحمیل عوارض جانبی آرامش را برای‌تان به ارمغان آورده و شما را از اضطراب و خواب‌های مغشوش و آشفته دور کند، به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

 

  • رزماری مصرف نمایید.

قسمت مورد استفادۀ گیاه رزماری (اکلیل کوهی) برگ‌های معطر آن است که از قدیم به صورت دمکرده به عنوان آرام‌بخش مورد استفاده بوده است. امروزه از این گیاه، فرآورده‌هایی به اشکال مختلف تهیه می‌شود که می‌توان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است. برای این کار می‌توان ۵ گرم گیاه را خرد کرد و روی آن یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت ۲۰ دقیقه روی بخار قرار داد، سپس آن را صاف کرد و نوشید. می‌توان مصرف این مقدار را دو بار در روز تکرار کرد و بهتر است یک نوبت آن شب، هنگام خواب باشد.

  • گل ساعتی را امتحان نمایید.

قسمت مورد استفادۀ گیاه گل ساعتی، گل‌های آن است که بسیار زیباست. این گیاه از قدیم به عنوان آرام‌بخش و رفع بی‌خوابی مورد استفاده بوده است. امروزه نیز در صنایع داروسازی از آن فرآورده‌های مختلفی تهیه می‌کنند. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است و می‌توان حدود ۵ تا ۷ گرم از گل‌های خشک آن را به صورت دم‌کرده هر روز استفاده کرد. نکته مهم و مورد احتیاط این است که فرآورده‌های این گیاه نیز به طور ممتد و طولانی مدت نباید استفاده شود زیرا آلکالوئیدی در آن وجود دارد که می‌تواند باعث وابستگی شود. بنابراین بهتر است مصرف آن دوره‌ای باشد و پس از مدتی مصرف قطع و بعد از مدتی دوباره شروع شود. گل ساعتی برای افراد مضطربی که در سرشان افکار و درگیری‌های زیادی دارند و اندیشه‌های سرگیجه‌آور یا وسواسی بسیاری را تجربه می‌کنند، مفید است. دمنوش و چای این گیاه همچنین می‌تواند یک داروی گیاهی عالی برای کسانی باشد که آنچه می‌خواهند انجام دهند را پیدا نکرده‌اند و در نتیجه، مضطرب هستند. این گیاه می‌تواند برای جوانان سن 20 سال که به دنبال اهداف‌شان در زندگی هستند، مفید باشد. به طور کلی گل ساعتی داروی گیاهی بی‌ضرری است و فعل و انفعالات مخالفی با سایر داروها در آن یافت نشده. البته خانم‌های باردار و شیرده نباید از گل ساعتی استفاده کنند، همچنین برای کودکان زیر 6 سال نیز استفاده نشود.

 

  • سنبل الطیب مصرف کنید

گیاه سنبل الطیب با نام فارسی علف گربه از قدیم به عنوان آرام‌بخش و رفع بی خوابی استفاده می‌شده است. قسمت مورد استفادۀ این گیاه، ریشه‌های آن است که بوی خاصی دارد و می‌تواند باعث سرمستی گربه شود. به همین دلیل است که چنین نامی روی آن گذاشته‌اند. مصرف سنتی آن به صورت ۵ گرم ریشه‌های له شده و جوشانده است و می‌توان روزی یک یا دو نوبت از آن مقدار استفاده کرد. ولی امروز از این ریشه‌ها در صنایع داروسازی فرآورده‌هایی به شکل قرص، کپسول و قطره تهیه می‌شود که می‌توان به‌راحتی از آن‌ها استفاده کرد. نکتۀ قابل اهمیت و احتیاط این است که داروهای ساخته شده ازاین گیاه را نباید به مدت طولانی مصرف کرد و باید پس از دو یا سه هفته مصرف، یکی دو هفته آن را قطع شود.

“ادامه ی این مقاله را در شماره 110 مجله دانش یوگا بخوانید”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

نرمش در محل کار

پشت میز نشینی به مدت طولانی عوارضی را بر مفاصل و ستون فقرات دارد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *