جمعه , آوریل 19 2024

مراحل آگاهي در يوگا

 

اولين مرحله در جهت کسب آگاهي،مشاهدة بدن خودتان است. شما به وسيلة آساناهاي يوگا  آرام آرام از هر حركت و هر وضعيت بدن خود آگاه و هوشيار خواهيد شد. به مرور كه آگاهي شما افزايش مي يابد، معجزه اي اتفاق مي افتد! بسياري از كارهايي كه قبلاً به انجام دادنشان عادت داشتيد، به سادگي حذف خواهند شد و تمايل شما به تجربة زندگي آگاهانه تر بيشتر خواهد گرديد. عادات مفيد جديدي در شما شکل خواهد گرفت و بسياري از خواستن ها تعديل خواهندشد.  بدن شما آرامش بيشتري را تجربه خواهد كرد و هماهنگي بيشتري را در آن احساس خواهيد نمود.
دومين مرحله، آگاه شدن از افكار تان است. افكار شما بسيار ظريف تر از بدنتان است و البته خطرناك تر! هنگامي كه از افكار خود آگاه مي شويد، بسيار شگفت زده خواهيد شد كه در درونتان چه مي گذرد. اگر هر آنچه از ذهنتان مي گذرد را در برگه اي ثبت كنيد، هنگامي كه دوباره آن را مرور كنيد، بسيار تعجب خواهيد كرد. لطفاً در بخش مراقبه (مديتيشن) افکار خود را بنويسيد و سپس آن ها را مطالعه فرماييد. تنها به مدت ده دقيقه هر آنچه از ذهنتان مي گذرد را بر روي كاغذي يادداشت كنيد، پس از خواندن آن متوجه خواهيد شد كه چه ذهن شلوغ و آشفته اي داريد! به علت عدم وجود آگاهي، اين آشفتگي دائماً به صورت يك “جريان” در درون ما در حال گذر است و اين افكار هر آنچه انجام مي دهيد را تحت تأثير قرار مي دهد و بر هر آنچه انجام نمي دهيد نيز تأثير مي گذارد. اين جريان مداوم افکار و گفتگوهاي ذهني دائمي كه در درون شماست، بايد متحول شود. معجزة آگاهي اين است كه براي اين تحول نيازي نيست كه كار خاصي انجام دهيد، جز اينكه آگاه و هوشيار باقي بمانيد. پديدة ناظر خاموش بودن و مشاهده كردن، اين آشفتگي را تغيير مي دهد. به مرور زمان و پس از انجام مداوم تمرينات، به آهستگي اين نابساماني افکار کاهش يافته و حتي ناپديد مي شود. در نهايت نيز افكار شما از يك الگوي خاص تبعيت مي كند! اينجاست که نه تنها ديگر آشوب و اغتشاشي در افكارتان مشاهده نمي كنيد، بلكه افكارتان بيشتر و بيشتر هماهنگ خواهند شد و آرامشي ژرف بر وجودتان حاكم مي شود.
 سومين مرحله، هنگامي كه بدن و ذهن شما در آرامش باشند، متوجه خواهيد شد كه آن ها هماهنگ با يكديگر عمل مي كنند و در واقع پلي ميانشان وجود دارد. براي اولين بار هماهنگي ميان ذهن و بدن به وجود خواهد آمد و اين هماهنگي كمك شاياني براي برداشتن مرحلة سوم خواهدكرد؛ آگاه شدن از احساسات و هيجانات. اين ظريف ترين لاية وجودي شما و مشكل ترين مرحلة آگاهي است ولي اگر بتوانيد از افكار خود آگاه شويد، با اين مرحله تنها يك قدم فاصله خواهيد داشت. فقط كمي آگاهي بيشتر مورد نياز است كه احساسات و هيجانات شما ظاهر شوند. هنگامي كه شما از تمامي مراحل اين سه لايه آگاه شويد، هر سه تبديل به يك پديده مي شوند و در اين صورت مرحلة چهارم اتفاق مي افتد كه چيزي نيست كه شما بتوانيد شخصاً، آن را انجام دهيد. اين مرحله به خودي خود اتفاق مي افتد.
 چهارمين مرحله، آگاهي نهايي است كه باعث مي شود تا انسان كاملاً بيدار و رستگار شود. در اين مرحله انسان از آگاهي خود مطلع مي شود و تنها انسان هايي كه به اشراق رسيده اند، مي دانند كه اين مرحله چيست. بدن لذت را مي شناسد، ذهن شادي را تجربه مي كند، دل خوشحالي را درك مي كند و فقط افرادي كه در مرحلة چهارم قرار دارند، مي دانند سرور و بهجت چيست. نكتة مهم اين است كه شما آگاه و هوشيار به مشاهده ادامه مي دهيد و به اين ترتيب، آرام آرام شاهد دروني شما ثابت و پايدار مي شود و تغيير و تحول دروني در شما صورت مي گيرد. در اين حالت آنچه مورد مشاهده قرار مي داديد، ناپديد مي شود و براي اولين بار خود « شاهد» موضوع «مشاهده» مي شويد و به مقصد نهايي مي رسيد: زندگي آگاهانه.

 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 103 مطالعه نمایید.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

به چه نکاتی قبل ازرفتن به کلاس یوگا باید توجه کرد

١-ازبکاربردن عطروادکلن خودداری فرمایید ٢-تمرینات رابابدن پاکیزه ولباس پاکیزه وراحت که مانع ارحرکت مفاصل وعضلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *