جمعه , آوریل 19 2024

مدیتیشن کنید تا عزت‌نفس خود را بالا ببرید

نویسندگان: اد و دی شاپیرو
برگردان: ندا اسدی
 

همۀ ما گاهی اوقات تحقیر شده و موردانتقاد قرار می‌گیریم. در همین مواقع هست که گاهی باورمان به خود متزلزل گشته، مورد تردید قرار گرفته یا تهدید می‌شود و ممکن است باور کنیم که به‌اندازۀ کافی خوب نیستیم. چنین شکی به خود منجر به ناامیدی، تحقیر شدن و حتی افسردگی می‌گردد. نداشتن عزت‌نفس، ساده نیست.
دالایی لاما با گروهی از روان‌درمانگران غربی ملاقات کرد و از آن‌ها پرسید که مشکل عمدۀ بیمارانی که به جهت درمان نزد آن‌ها می‌آیند، چیست. پاسخ همۀ آن‌ها یکسان بود؛ نداشتن عزت‌نفس. ظاهراً باور کردن این پاسخ برای دالایی لاما مشکل بود، زیرا عزت‌نفس را در تبت یک بیماری به شمار نمی‌آورند. ما با یکی از مترجم‌های او صحبت کردیم، او اکنون نیز با همسر و فرزند او در لندن زندگی می‌کند. او به ما گفت که بچه‌های در حال رشد در تبت توسط کل دهکده مورد احترام، پذیرش و محبت قرار می‌گیرند و این با سبک زندگی در خانواده‌های تک‌هسته‌ای مدرن متفاوت است.

گزارشگر مشتاق و جوانِ تلویزیون سی.ان.ان از دالایی لاما پرسید، اولین چیزی که صبح‌ها هنگام بیدار شدن به آن فکر می‌کند، چیست؟ ما گمان می‌بردیم که به‌عنوان معروف‌ترین استاد مراقبه، او دیدگاه یا جملۀ عمیق و ژرفی را بیان می‌کند، چیزی مانند اینکه «عهد می‌بندم که در طی روز، دنیا یا اطرافیانم را از جهل و نادانی برهانم». در عوض دالایی لاما به‌سادگی پاسخ داد: «برای خود ایجاد انگیزه می‌کنم». او گفت که ما همگی باید مشتاق باشیم تا اهدافمان در مسیر صحیحی متمرکز گردد. ایجاد انگیزۀ روزانه به ما خاطرنشان می‌کند که باید عشق و محبت را در دنیا بگسترانیم. چنین انگیزه‌ای ما را فراتر از خود برده، به‌گونه‌ای که با عدم اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس محدود نگردیم.

مدیتیشن به دو گونۀ خاص به ما کمک می‌کند تا عدم عزت‌نفس خود را به اعتماد به خود، پذیرش خود و باور به خود مبدل گردانیم.
در ابتدا، مدیتیشن ما را توانا می‌سازد تا با خودمان ملاقات کرده، گپ و گفت زده و دوست شویم. ما باید بدانیم چه کسی هستیم و خودمان را همان‌گونه‌ای که هستیم، پذیرفته و در آغوش بگیریم. ما به‌زودی درمی‌یابیم که شک‌ها، ناامنی‌ها یا ترس‌های ما واقعاً سطحی بوده و اعتماد، شأن، کرامت و ارزش خود را بیشتر درک کنیم.
در مرحلۀ بعد همان‌طور که خود را پذیرفته و مشتاق محبت و عشق‌ورزی به تمام جوانب وجودی خود هستیم، ممکن است با تعجب به باور عمیق‌تری در وجود خود برسیم که به اشتباه در وجودمان نهادینه گشته و مرتب به ما می‌گوید که شایسته و لایق اینکه شاد و خوشبخت باشیم، نیستیم. لازم است به این باور برسیم که به‌اندازۀ کافی خوب هستیم و با این کار اصلاح عیوب درونی به صورت ناخودآگاه صورت خواهد پذیرفت. ما می‌توانیم مهربانی و محبت را جایگزین انکار خود و عدم عزت‌نفس کرده تا زمانی که چنین شکی مبدل به عشق گردد.
مدیتیشن ما را بیدار می‌کند تا با یکدیگر تعامل کنیم و به این باور برسیم که تنها نیستیم. ما هر کدام جزئی از این سیارۀ شگفت‌انگیز هستیم و هرچقدر خود را با محبت بیشتر شکوفا سازیم، کمتر بر روی نقاط ضعف و کاستی خود تمرکز خواهیم کرد. کشف این تعامل، ما را از مرحلۀ تمرکز بر خود به تمرکز بر دیگران رهنمون می‌سازد. دالایی لاما می‌گوید که عشق، مذهب او است.
 

مدیتیشن عشق‌ورزی به خود

مکان راحت و صافی را بیابید و آنجا بنشینید. چند بار نفس عمیق بکشید و به جریان تنفس خود همان‌گونه که دم‌گرفته و بازدم می‌کنید، توجه نمایید.
تمرکز خود را معطوف به قلبتان نمایید و همان‌طور که دم می‌گیرید، احساس کنید که قلبتان گشوده شده و منعطف می‌گردد. همان‌طور که بازدم می‌کنید، تنش و فشار را رها سازید.
اکنون تصویری از خود وارد قلبتان کنید و نام خود را تکرار نمایید و خود را به‌آرامی و ملایمت در قلبتان حفظ نمایید. در سکوت تکرار کنید؛ «من از خود ناباوری آزاد گشته‌ام تا خوشبخت و شاد باشم و همه‌چیز مطابق میل و به نفع من باشد».
به نفس کشیدن در قلب خود ادامه دهید، خود را با عشق در آغوش گرفته و این کلمات ر ا تکرار نمایید. این کار عشق و قدردانی عمیقی از خود را در وجودتان شکل می‌دهد.
هنگامی‌که احساس آمادگی کردید، نفس عمیقی کشیده و مدیتیشن خود را به پایان برسانید و برنامه‌ها و فعالیت‌های روزانۀ خود را با قلبی مملو از عشق و با لبخندی زیبا بر لب دنبال نمایید.
پس برای احیا عزت‌نفس و رشد روزافزون آن، لازم است که باورتان را نسبت به خود تغییر دهید و اجازه ندهید که دیگران شما را تحقیر کنند. شما موجود بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای هستید. شما قادر هستید تا در این دنیا تغییری زیبا ایجاد کنید. آن‌کسی باشید که رویای آن را در سر دارید و همیشه می‌خواستید که باشید. با هر موفقیتی به خود ارزش و اعتبار بدهید. خودتان را دلیل اصلی تمام موفقیت‌هایتان بدانید. احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. تنها در این صورت است که عزت‌نفس ازدست‌رفتۀ خود را بازخواهید یافت و ارزش حقیقی خود را درک خواهید کرد.

 

برگرفته از:
http://www.huffingtonpost.com/ed-and-deb-shapiro/meditation-self-esteem_b_1803862.html

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *