جمعه , آوریل 19 2024

مدیتیشن و مدیریت زمان

مدیتیشن و مدیریت زمان
نویسنده: میا راندمال Mia Randall ‎
برگردان:واحد ترجمه
 
دنیای امروز پر از پیچیدگی‌های گوناگون است. چنین دنیایی به دلیل ماهیت تغییر سریع و سرعت زیاد، امکان داشتن زمانی برای آرامش را از بسیاری افراد سلب کرده است؛ بنابراین ضرورت داشتن تمریناتی که باعث کسب آرامش، تمرکز و مدیریت زمان شود، دوچندان است.
در زندگی، زمانی را برای کسب آرامش و سکون و کاهش اضطراب در نظر بگیرید. پس از مدتی و با کمی تمرین خواهید دید که دلیلی برای اضطراب و عجله در کارها وجود ندارد. داشتن ذهن آرام باعث می‌شود که شما از انجام کارها لذت بیشتری ببرید.
مدیتیشن و مدیریت زمان ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر دارند. هنگامی‌که می‌نشینیم تا مدیتیشن کنیم، زمان به‌کندی می‌گذرد، به‌خصوص اگر در حال تجربۀ افکار ناخوشایندی هستیم یا مکان نشستنمان راحت نیست. اگر ما به‌طور مرتب مدیتیشن انجام دهیم، گاهی اوقات ذهن قادر خواهد بود فراتر از زمان رفته و زمان را به گونه‌های متفاوتی دور بزند.
حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا مدیتیشن راهی برای کند کردن گذر زمان و داشتن زمان بیشتری در طی روز است؟
 هنگامی‌که دقیق‌تر توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در همان لحظه که مشغول مدیتیشن هستیم، باد می‌وزد و قطع می‌شود یا باران شروع به باریدن می‌کند و می‌ایستد. این در مقایسه با زمانی که زمان به‌سرعت در مقابل دیدگان ما می‌گذرد، بدون اینکه حتی متوجۀ آن باشیم، صد درصد مفهوم متفاوتی از زمان است؛ مانند زمانی که با یک فنجان چای مقابل تلویزیون می‌نشینیم و وقتی به خودمان می‌آییم، می‌بینیم چندین ساعت گذشته است.
این ایده نیز صحیح نیست که پس از اتمام کاری بلافاصله به سراغ انجام کار دیگری بروید، زیرا وقتی پس از اتمام کاری بلافاصله و باعجله کار دیگری را شروع می‌کنید؛ احتمال اینکه به‌طور کامل و درست از پس آن برآیید، کاهش می‌یابد، چون در این حالت انگیزه و تمرکز شما برای انجام کار جدید کم است.
فراهم کردن فرصتی برای استراحت و تجدیدقوا در بین کارها و پروژه‌ها باعث می‌شود تا مغز شما یک‌نفس راحت بکشد. برای داشتن نتیجۀ مطلوب‌تر می‌توانید در این فرصت به پیاده‌روی بروید، مدیتیشن انجام دهید یا به انجام تمرینات رهاسازی ذهن بپردازید.
اکنون این سؤال پیش می‌آید که آیا تمرکز حواس به ما کمک می‌کند تا فرصت بیشتری در طی روز داشته باشیم، بخصوص زمانی که احساس می‌کنیم زمان به‌سرعت برای ما می‌گذرد؟
تمرکز حواس به‌طور حتم به ما کمک می‌کند تا بهره‌ور‌تر شویم، زیرا ظرفیت ما را در برابر حواس‌پرتی‌های روزانه بالا می‌برد. توانایی مقاومت در برابر این حواس‌پرتی و عدم تمرکز داشتن‌ها، خلاقیت و بهره‌وری ما را بالا می‌برد؛ به همین دلیل اگر نویسنده هستیم، می‌توانیم واژه‌ها را با تسلط و سرعت بیشتری آرایش داده و روی کاغذ بیاوریم.
تمرکز بهتر، یکی از مزایای انجام مدیتیشن است. مدیتیشن، تمرین تمرکز بر روی چیزهایی است که ممکن است در حالت عادی کمتر توجه ما را به خود جلب کنند، به‌طورقطع تمرکز ما را حتی درزمانی که مدیتیشن نمی‌کنیم نیز افزایش می‌دهد. این اثر ماندگار از انجام مرتب مدیتیشن به دست می‌‌آید.
اما عملکرد ما تنها از طریق مدیتیشن بالا نمی‌رود. ما با آگاهی و تسلط داشتن نسبت به رفتار خود، آگاه‌تر و بهره‌ورتر خواهیم شد. این‌یکی از مهارت‌های کاربردی مدیریت زمان است، زیرا اگر دقت کنیم، انرژی و زمان زیادی صرف نظم و ترتیب دادن و حل‌وفصل کردن تصمیمات اشتباه ما می‌شود.
از طریق مدیتیشن ذهن ما متمرکزتر می‌شود. ما آگاه‌تر شده و درنتیجه اشتباهات کمتری خواهیم داشت. آیا این خود گونه‌ای از مدیریت زمان نیست؟ اینکه مجبور نباشیم مسیر رفته را بازگردیم و اشتباهاتمان را جبران کنیم؟
برخی تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن می‌تواند خلاقیت ما را نیز تحت تأثیر قرار دهد و بالا ببرد. محققان دانشگاه لیدن در هلند دریافته‌اند که سطح خلاقیت افراد پس از مدیتیشن بهبود پیدا می‌کند. در آزمایش‌های آن‌ها، کسانی که مدیتیشن انجام داده‌اند با ایده‌های بهتری به سؤالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شد، پاسخ داده بودند.
مطالعات نشان داده کسانی که مدیتیشن می‌کنند در تنظیم امواج مغزی خود تواناتر هستند و حافظۀ بهتری دارند، یعنی می‌توانند در برابر چیزهایی که حواس آن‌ها را پرت می‌کند، مقاومت کنند و بهره‌وری خود را در این زمینه به‌سرعت افزایش دهند. این بدین معنی است که آن‌ها توانایی خاصی در به‌سرعت به‌خاطرآوردن و ترکیب حقایق جدید دارند.
 از طریق مدیتیشن ما خودمان را نیز بهتر می‌شناسیم. ما متوجه می‌شویم چه ساعتی در روز بهتر کار می‌کنیم. چه زمانی با خودمان در آرامش و تعادل هستیم. می‌توانیم بهترین زمان روزمان را برای کار کردن بر روی پروژه‌هایمان انتخاب کنیم، حالا چه جزو کسانی باشیم که سطح انرژی بالاتری در روز و یا شب دارند.
یوگا، تمرینِ تمرکز است. در روزهای اول، تمرین یوگا ممکن است برای شما مشکل باشد، اما هرچه زمان بگذرد، انجام آن برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد بود. تلاش‌های شما کارآمدتر گشته و تأثیر شگفت‌انگیز آن را به چشم خواهید دید.
یوگا در از میان برداشتن موانع زندگی شما بسیار کارآمد است. پیشنهاد من به تمام شما این است که با تمرین یوگا موانع زندگی خود را از میان بردارید.

برگرفته از:
http://www.miarandall.com/meditation-time-management/

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

نرمش در محل کار

پشت میز نشینی به مدت طولانی عوارضی را بر مفاصل و ستون فقرات دارد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *