پنج‌شنبه , مارس 28 2024

عشق به کره خاکی

  
 
 

عشق به کره خاکی

 

                                                                 

نویسنده : نیشالا جوی دوی

یوگا جورنال

مترجم : آذر درویشی حسن


“ارتباط خود را با زمین عمیق کنید و راه های تازه ای برای حراست از آن بیابید”


چند سال قبل من به همراه استادم سوامی سات چیداندا (swami satchidanda) که یکی از برجسته ترین اساتید یوگای قرن بیستم است , در پارک قدم می زدیم.من به همراه سه نفر دیگر پشت سر او راه می رفتیم.روز زیبایی بود که برای من بسیار لذت بخش بود.چمن های نرم و مرطوب در زیر پاهایم حس مطبوعی ایجاد می کردند.به موجودات زنده کوچکی می اندیشیدم که در زیر پاهایم زندگی می کردند و شاید قدم های من باعث آسیب دیدن آنها می شدند.غرق در این افکار نگاهم به قدم های استادم سوامی افتاد.بسیار شگفت آور بود.چمن های له شده زیر پاهایش دوباره قد راست می کردند.به چمن های پشت سرم نگاهی انداختم , آنها در زیر پاهایم له شده و به زمین چسبیده بودند.
با کنجکاوی به قدم های دیگر همراهانم دقت کردم.چمن های زیر پای آنها نیز له شده بودند!
هر سه متعجب به استاد نزدیک شدیم و پرسیدیم , چرا وقتی روی چمنها قدم بر می دارید دوباره آنها زیر پاهایتان سر بلند می کنند اما زیر قدم های ما به زمین می چسبند؟
در چهره اش محبت و احترام خاصی نمایان شد و دستش را روی قلبش گذاشت و گفت : من برای زمین ارزش زیادی قایلم و به آن آگاهم .هر زمان که روی زمین قدم می گذارم گویی در آغوش مادرم هستم.
نمی دانم آیا در آن روز مفهوم کلام استاد را درک کرده بودم یا نه؟ اما به روشنی دریافتم که با وجدانی بیدار می توان به طبیعت عشق ورزید و حرمت آن را داشت.
در اولین لحظات بامداد که از خواب بیدار می شوم ارتباط عمیقی با کره زمین احساس می کنم.این اتصال , تجربه خوبی برای حس زمینی بودن , سرزندگی و احساس تعلق داشتن است. راه های اتصال دیگری هم وجود دارند , دیدگاه سنتی یوگا جهان را با پنج عنصر در نظر می گیرید:


خاک(earth), هوا (air),آب (water),آتش (fire) و جسم اثیری(ether)


پنج چاکرایی که در بدن وجود دارند بازتاب مستقیم این عناصر هستند.یکی از راه های ایجاد اتصال با مادر زمین انتخاب آگاهانه دریافت انرژی می باشد.تمرکز و توجه به چاکراها که مربوط به عناصر فیزیکی از دنیای بالاتر است , ما را به مادر زمین متصل می کند.برای این کار باید انرژی نهفته یکی از عناصر (خاک , آب , هوا  , جسم اثیری) را به چاکراهای پنجگانه درون بدن متصل کنیم.در نتیجه انرژی درون چاکراها قوت می یابد و با افزایش انرژی , فاصله بین ما و سیاره زمین از بین می رود یا کم می شود و حقیقتا تجربه یکی شدن به دست می آید.همانگونه که چاندوگیا اپانیشاد chandogya Upanishad در تعالیمش می آموزد که : “جوهره همه موجودات زنده خاک است”
پنج چاکرای مرتبط با عناصر هستی:


1 – مولادهارا Muladhara :


چاکرای اصلی که در آخرین مهره ستون فقرات جای دارد و با عنصر خاک مرتبط است. این چاکرا به شما انگیزه می دهد تا به دنبال پایه های اصلی حیات و زنده بودن باشید , انگیزه بدست آوردن خوراک , لباس و سرپناه. مادامی که با زمین ارتباط دارید.حس اعتماد به نفس در شما ایجاد می شود و هرگاه این همبستگی برداشته شود احساس ترس و افسردگی را تجربه خواهید کرد. برای اتصال با زمین با پاهای برهنه بر روی زمین بایستید و تصورکنید که از کف پای شما  ریشه هایی به اعماق زمین کشیده می شوند و انرژی زمین را با این آگاهی به درون بدن خود بکشید. این تمرین کمک ی کند تا خود را قسمتی از کره خاکی بدانید و کره خاکی هم بخشی از وجود شما خواهد بود.


2 – سوادهیستانا Swadithana :


این چاکرا در پایین شکم قرار دارد و به شخصی ترین جای هر کس معروف است.(one’s own place ) این چاکرا با عنصر آب مرتبط است و جریان احساسات و شهوات و خلاقیت را در بدن ایجاد می کند. این جریانات در بدن تعادل و هماهنگی ایجاد می کند و نقصان در آن سبب ناهماهنگی می شود.
برای بیدار کردن این انرژی بدن خود را در چشمه آب گرم و یا داخل وان حمام فروبرید تا آب , بدن , ذهن و احساسات شما را پاک کند.


3 – ماانی پورا Manipura :


این چاکرا معروف به گوهر درخشان است که در ناحیه ناف واقع شده است و انعکاس دهنده عنصر آتش است . نیرو , قدرت فکر و حیات شما که به جایگاهتان در جهان بر می گردد و مربوط به دوست داشتن خودتان است به وسیله عنصر آآتش تغذیه می شود. همانند یک درخت حرارت خورشید را جذب کنید تا در بدنتان مبدل به گرما شود و باعث روشنی ذهن شما گردد. این کار زمانی ممکن است که در فضای بیرون بایستید , سر و دستانتان را به طرف آسمان بالا ببرید و کشش ایجاد کنید تا عنصر آتش جذب شود. بگذارید آتش تمام وجودتان را با شادمانی نورانی کند. با اتصال به عنصر آتش شما توان و نیروی ذهن و حیات را افزایش می دهید .


4 – آناهاتا Anahata :


چاکرای قلب که انعکاس دهنده عنصر هواست.هوایی راکه تنفس می کنید الهام بخش مهربانی , درک هستی و عشق است. گیاهان که در دنیای ما شریک هستند دی اکسید کربن را تنفس می کنند و اکسیژن خالص را پس می دهند. نگهداری از گیاهان به این معناست که آنها نیز از ما نگهداری خواهند کرد. با ایستادن در یک بلندی اجازه دهید تا قدرت باد شما را در آغوش بگیرد.عمیقا نفس بکشید , گویی زندگی به درونتان رسوخ می کند و قلبتان را نیرو می بخشد تا در مهربانی , عشق و محبت غوطه ور شوید.


5 – ویشودهی Visuddha:


چاکرای پاک که در ناحیه حلق جای دارد. تنفس عمیق , آسمان و زمین را در وجودتان به هم می پیوندند.از طریق تنفس عمیق و احترام به زمین با قلبی گشاده پرانا یا نیروی حیاتی و روح را با هم درمی آویزیم تا عشق و احترام را نثار همگان کنیم. تماس با زمین از این راه ها تاب تحمل دنیای واقعی را در وجودمان قوت می بخشد.

                                                                               


با این روشهای لذت بخش با دنیای واقعی رو به رو می شویم که تا بیش از این به نظر ما در حال شکسته شدن و نابودی بوده است و بنابراین حس امید در وجودمان بیدار می شود.
ایجاد این اتحاد و همبستگی میان بدن , ذهن و احساسات با کره زمین موجب جلب توجه ما به داده هایی می شود که هر روز طبیعت به جهان ارزانی می دارد و به ما کمک می کند تا احترام گذاشتن و ارج نهادن به مادر زمین را در همه جا بگسترانیم.

 

برگرفته از مجله دانش یوگا

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا و پیشگیری از آلزایمر

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *