چهارشنبه , آوریل 24 2024

شش فایدۀ یوگا برای سلامت قلب

 

یوگا، مزایای سلامتی قابل‌توجهی دارد، ازجمله افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش وزن و بهبود انرژی و خلق‌وخو؛ اما آیا می‌دانستید که یوگا می‌تواند به قلبتان نیز سود برساند؟
تمرین یوگا که به هند باستان برمی‌گردد، مرکز توجه تعدادی از مطالعات بالینی بوده است و شواهد نشان می‌دهند که تمام آن حرکات سلام بر خورشید و سگ سرپایین، ممکن است در داشتن قلبی سالم‌تر نقش داشته باشند. با توجه به یک مطالعه که در مارس ۲۰۱۶ در مجلۀ پرستاری قلب اروپا منتشر شد، افرادی که ریتم قلب نامنظم (مثلاً فیبریلاسیون دهلیزی) داشتند، پس از انجام ۳۰ دقیقه یوگای سبک در هفته، به مدت ۱۲ هفته، به‌طور قابل‌توجهی فشارخون و ضربان قلب پایین‌تری پیدا کردند. این محققان گزارش دادند که یوگا، سلامت روان و کیفیت زندگی این افراد را نیز به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشید.
اگر شما بیماری قلبی دارید، با پزشکتان در مورد آنکه علاوه بر درمان معمولتان، کدام سطح از یوگا ممکن است برایتان مناسب باشد، صحبت کنید و اگر مبتدی هستید یا مشکلات سلامتی دارید، قبل از کلاس با مربی یوگا صحبت کنید. مربی شما می‌تواند نکات و اصلاحاتی در برنامۀ تمرینی شما انجام دهد تا شما بتوانید حداکثر استفاده را از جلسۀ تمرینتان ببرید.

 

یوگا، فعالیت فیزیکی را ترویج می‌دهد

عدم فعالیت فیزیکی، یک عامل خطر قابل‌توجه در ایجاد بیماری قلبی است. بیماری قلبی هم که مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر این روزهاست؛ اما معکوس کردنش، ممکن است. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که یوگا انجام می‌دهند، به‌احتمال بیشتری فعال‌شده و به یک‌روال تناسب‌اندام پایبند هستند که می‌تواند از قلب محافظت کند.
یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در درمان‌های جایگزین در سلامت و پزشکی منتشر شد، نشان داد؛ شرکت‌کنندگانی که قبلاً غیرفعال بودند و دو بار در هفته، در یک کلاس یوگای ده‌هفته‌ای شرکت کردند، بیشتر احتمال داشت که ازنظر فیزیکی فعال بمانند. انجمن قلب آمریکا، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در حداقل ۵ روز در هفته برای سلامت کلی قلب و فعالیت‌های عضله ساز با شدت متوسط تا بالا را حداقل ۲ روز در هفته برای مزایای سلامت اضافی توصیه می‌کند.

 

یوگا به شما کمک می‌کند، استرس را کنترل کنید

درحالی‌که محققان دقیقاً تعیین نکرده‌اند که استرس، چگونه در بیماری قلبی نقش دارد، اما استرس قطعاً می‌تواند منجر به افزایش رفتارها و عواملی شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برند. این‌ عوامل عبارت‌ از سیگار کشیدن، عدم فعالیت بدنی، پرخوری و فشارخون بالا هستند. یوگا همچنین می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش استرس و مسائل مربوطه ایفا کند.
یک مطالعۀ کانادایی، مقداری بهبودی در اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی خانم‌هایی نشان داد که در انتظار یک‌روند پزشکی استرس‌زا بعد از یک برنامۀ یوگای ۶ هفته‌ای بودند. دکتر جوئل کان؛ متخصص قلب می‌گوید: اکثر تکنیک‌های رهایی از استرس، شامل مقداری توجه به نفس کشیدن هستند. یکی از کانون‌های توجه اساسی در تمام سبک‌های یوگا، آگاهی از تنفس است؛ بنابراین توجه صریح یا ضمنی به کاهش استرس، تقریباً در تمام کلاس‌های یوگا طبیعی می‌باشد.

 

یوگا می‌تواند فشارخون شما را کاهش دهد

یوگا می‌تواند در مدیریت فشارخون بالا نقش داشته باشد. بنا به نتایج حاصل از یک پژوهش، افرادی که ورزش نکردند، در مقایسه با آن‌هایی که حداقل به مدت ۸ هفته در یک‌روال یوگا شرکت کردند، شاهد یک کاهش جزئی در فشارخونشان بودند. دکتر رابرت اوستفلد؛ بنیان‌گذار و مدیر برنامۀ سلامت قلبی در مرکز پزشکی مونته فیور و استادیار پزشکی بالینی در کالج پزشکی آلبرت آینشتاین که هر دو در نیویورک قرار دارند، می‌گوید: من گمان می‌کنم که فایدۀ یوگا در اینجا، ترکیبی از بهبود آمادگی جسمانی و کاهش استرس است.

 

یوگا ممکن است ظرفیت هوازی را بهبود ببخشد

با توجه به یک مطالعۀ کوچک که در آوریل ۲۰۱۲ انجام شد، تمرین یوگا با بهبود استقامت قلبی عروقی و کیفیت زندگی در بیماران آمریکایی مبتلا به نارسایی قلبی مرتبط دانسته شد. محققان، ۴۰ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی را علاوه بر مراقبت‌های پزشکی معمولشان در یک برنامۀ ورزش در خانه ثبت‌نام کردند.
برخی از شرکت‌کنندگان در طول دورۀ ۸ تا ۱۰ هفته‌ای، ۱۶ جلسۀ یوگا درمانی نیز دریافت کردند. در پایان این برنامه، کسانی که یوگا را در روال‌هایشان جای‌داده بودند، ۲۲ درصد پیشرفت در ظرفیت هوازی‌شان داشتند. یوگا همچنین به بهبود انعطاف‌پذیری، کاهش التهاب قلب و بهبود کیفیت زندگی منجر شد.

 

یوگا ممکن است یک ضربان قلب نامنظم را بهبود بخشد

ادامه مقاله را می توانید در مجله 97 مطالعه نمایید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *